Αξιολόγηση ομοτέχνων και επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών: Απόψεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ειδικής αγωγής

Διπλωματική Εργασία uoadl:2959872 116 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Πολιτική και Διοίκηση της Εκπαίδευσης
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-09-29
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Τσιοτσικα Μαγδαληνη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Γεώργιος Πασιάς, Καθηγητής, Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Γεώργιος Παπακωνσταντίνου, Καθηγητής, Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Δημήτριος Φωτεινός, Αναπληρωτής Καθηγητής, Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Αξιολόγηση ομοτέχνων και επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών: Απόψεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ειδικής αγωγής
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Αγγλικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Αξιολόγηση ομοτέχνων και επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών: Απόψεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ειδικής αγωγής
Περίληψη:
Περίληψη
Οι κοινωνίες του 21ου αιώνα κλυδωνίζονται τόσο σε οικονομικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο, απαιτώντας από
του σύγχρονους πολίτες να αποκτήσουν νέες δεξιότητες και ικανότητες ώστε να ανταποκριθούν και να
προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα τις αγοράς εργασίας. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού βρίσκεται στο επίκεντρο των
εξελίξεων, εξυπηρετώντας έναν απαιτητικό και ταυτόχρονα πολυδιάστατο ρόλο, όπου κρίνεται τόσο στην
«ποιότητα της γνώση» που λαμβάνει αλλά και αποδίδει στους μαθητές του. Ως αποτέλεσμα των αλλαγών αυτών,
ο πρόσφατος εκπαιδευτικός ‘λόγος’ αναζητά τρόπους διασφάλισης της ποιότητας της παρεχόμενης γνώσης,
φέρνοντας στο προσκήνιο έννοιες όπως η αξιολόγηση και η βελτίωση της διδασκαλίας, θέτοντας στον πυρήνα
των αλλαγών το σχολικό πλαίσιο, μέσα σε ένα αυτόνομο πλαίσιο διοίκησης. Η αξιολόγηση ομοτέχνων αποτελεί
μια καινοτόμο πρακτική, μια δυναμική και άτυπη συνεργατική διαδικασία ανάμεσα σε συναδέλφους, κατά την
οποία η ετεροπαρατήρηση, η ανατροφοδότηση και ο αναστοχασμός, προάγουν την εμπιστοσύνη, την ανταλλαγή
εμπειριών, τον εμπλουτισμό των γνώσεων των εκπαιδευτικών και τη βελτίωση των διδακτικών πρακτικών. Ο
βιωματικός της χαρακτήρας συντελεί στη μάθηση των εκπαιδευτικών, μετασχηματίζοντας τους ίδιους σε δια βίου
μαθητευόμενους και το σχολείο σε οργανισμό μάθησης.
Στην παρούσα εργασία σκοπός ήταν να μελετηθούν οι απόψεις των εκπαιδευτικών, σχετικά με την αξιολόγηση
ομοτέχνων και συγκεκριμένα πώς μέσα από τις διαδικασίες της ετεροπαρατήρησης, καλλιεργούνται οι ικανότητες
– προδιαθέσεις της συνεργασίας και του αναστοχασμού, και πώς αυτοί οι παράγοντες συνεισφέρουν στην
επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών. Η έρευνα αφορούσε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
ειδικής αγωγής κλάδων ΠΕ71 και ΠΕ70.50 οι οποίοι έχουν εμπειρία σε τμήμα ένταξης ή παράλληλη στήριξη στο
γενικό σχολείο. Συνολικά συμμετείχαν 132 εκπαιδευτικοί του νομού Αττικής οι οποίοι απάντησαν ένα
ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο 22 ερωτήσεων που αποτέλεσε το εργαλείο συλλογής δεδομένων της έρευνας αυτής.
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί πιστεύουν ότι η ετεροπαρατήρηση ως μέθοδος
συνδράμει στην απόκτηση νέων γνώσεων, στη βελτίωση της διδασκαλίας και την απόκτηση μιας σχέσης
εμπιστοσύνης μεταξύ των συναδέλφων μέσα από τον ειλικρινή διάλογο και επικοινωνία. Επιπλέον, καλλιεργεί
μια κουλτούρα συνεργασίας και ομότεχνης μάθησης στο σχολείο τα οποία βοηθούν τον εκπαιδευτικό ειδικής
αγωγής να ανταποκριθεί στον πολυεπίπεδο ρόλο του. Τέλος ο αναστοχασμός καλλιεργείται μέσω της
ανατροφοδότησης κατά τη μεταδιδακτική συνάντηση από την ετεροπαρατήρησης και συνεισφέρει στη
δημιουργία ενός αναστοχαστικού διδάσκοντα ο οποίος βελτιώνεται και εξελίσσεται συνεχώς.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Λέξεις κλειδιά: αξιολόγηση ομοτέχνων, ετεροπαρατήρηση, συνεργασία, αναστοχασμός, επαγγελματική εξέλιξη
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
154
Αριθμός σελίδων:
313
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

PDF Διπλωματικής εργασίας Τσιότσικα Μαγδαληνή.pdf
5 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.