Ο κριτικός γραμματισμός στα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών στη Γλώσσα. Η αποτύπωσή του στο διδακτικό υλικό (εγχειρίδια και διδακτικό σενάριο). Μια διδακτική πρόταση

Διπλωματική Εργασία uoadl:2960131 187 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ανθρωπιστικές Σπουδές: Λογοτεχνία, Θέατρο και Γλώσσα στην Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-09-03
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Μητρομάρας Κωνσταντίνος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μαγουλά Ευγενία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Π.Τ.Δ.Ε. Αθηνών, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ο κριτικός γραμματισμός στα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών στη Γλώσσα. Η αποτύπωσή του στο διδακτικό υλικό (εγχειρίδια και διδακτικό σενάριο). Μια διδακτική πρόταση
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ο κριτικός γραμματισμός στα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών στη Γλώσσα. Η αποτύπωσή του στο διδακτικό υλικό (εγχειρίδια και διδακτικό σενάριο). Μια διδακτική πρόταση
Περίληψη:
Οι αλλαγές που συντελέστηκαν τις τελευταίες δεκαετίες παγκοσμίως σε επίπεδο κοινωνικό και οικονομικό, αλλά και ως αποτέλεσμα της φρενήρους ανάπτυξης των τεχνολογικών επιτευγμάτων, δημιούργησαν την ανάγκη για αλλαγές στην εκπαίδευση. Μια εκπαίδευση αυστηρά προσανατολισμένη στην καλλιέργεια βασικών δεξιοτήτων που εξυπηρετούν αποκλειστικά τις ανάγκες της αγοράς εργασίας φαίνεται να χωλαίνει, μιας και η σύνθετη νέα πραγματικότητα επιβάλλει την απόκτηση δεξιοτήτων που δημιουργούν τις προϋποθέσεις για πρόσληψη με κριτικό τρόπο όλων των μηνυμάτων που εκπέμπονται εντός μιας κοινωνίας. Ο κριτικός γραμματισμός, μέσα από την εφαρμογή του στη γλωσσική εκπαίδευση πολλών συστημάτων ανά τον κόσμο, φαίνεται να δημιουργεί εκείνο το πλαίσιο ενεργειών και δράσης μέσα από τις οποίες η εκπαίδευση θα οδηγηθεί σε πιο κριτικά μονοπάτια. Στη χώρα μας κυρίως μέσα από το Πρόγραμμα Σπουδών για το Νέο Σχολείο, που εισήχθη το 2011, έγινε μια προσπάθεια προσέγγισης των αρχών του κριτικού γραμματισμού. Στην εργασία μας αυτό που επιδιώκεται να απαντηθεί είναι το πώς οι αρχές και οι στόχοι του κριτικού γραμματισμού αποδίδονται στα Προγράμματα Σπουδών του 2003 και του 2011 και το αν και σε ποιον βαθμό οι στόχοι αυτοί επιτυγχάνονται στα σχολικά εγχειρίδια της Στ’ Τάξης και στο προτεινόμενο διδακτικό σενάριο της Ε’ και της Στ’ Τάξης αντίστοιχα. Για να εκτιμηθεί ακριβέστερα η παρουσία και εφαρμογή των αρχών του κριτικού γραμματισμού τόσο στα Προγράμματα Σπουδών όσο και στο διδακτικό υλικό γίνεται αντιπαράθεσή τους ως προς τους στόχους του λειτουργικού γραμματισμού. Τα αποτελέσματα απέδειξαν πως οι στόχοι του κριτικού γραμματισμού εκφράζονται με τρόπο σαφή και ολοκληρωμένο στο ΠΣ του 2011, ενώ στο ΑΠΣ του 2003 μπορεί να υπονοηθούν μέσα από τη διατύπωση ορισμένων στόχων. Τα σχολικά εγχειρίδια, ως προϊόν των ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ του 2003, φαίνεται να εξυπηρετούν μέσα από τις δραστηριότητες και τα κείμενά τους κατά ένα μεγάλο ποσοστό τον λειτουργικό γραμματισμό και σε μικρότερο βαθμό τον κριτικό. Αντίθετα, το διδακτικό σενάριο για την Ε’ και Στ’ Τάξη (ΥΠΕΠΘ,Π.Ι.,2011) είναι δομημένο με τέτοιον τρόπο, ώστε να επιτελούνται πληρέστερα οι στόχοι του κριτικού γραμματισμού. Τέλος, η εργασία μας περιλαμβάνει μια διδακτική πρόταση που στοχεύει να προσεγγίσει με ακόμη πιο ακριβή και στοχευμένο τρόπο τις αρχές του κριτικού γραμματισμού, έχοντας ως βάση και συνθέτοντας στοιχεία εφαρμογών και προτάσεων όπως αυτές περιγράφονται στην ελληνική και ξένη βιβλιογραφία.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
γραμματισμός, κριτικός γραμματισμός, λειτουργικός γραμματισμός, Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών, σχολικό εγχειρίδιο, διδακτικό σενάριο
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
1
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
40
Αριθμός σελίδων:
98
Μητρομάρας Κώστας Διπλωματική_1.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο