Οι επικοινωνιακές δεξιότητες των διευθυντών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ως παράγοντας βελτίωσης της αποτελεσματικότητας ενός σχολικού οργανισμού

Διπλωματική Εργασία uoadl:2962290 139 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Πολιτική και Διοίκηση της Εκπαίδευσης
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-10-10
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Κολτσίδα Φανή
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Παπακωνσταντίνου Γεώργιος, Επίκουρος Καθηγητής Ε.Κ.Π.Α., Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Φιλοσοφική Σχολή, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Πολιτική, Διοίκηση και Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση
Φωτεινός Δημήτριος Καθηγητής Ε.Κ.Π.Α.
Πασιάς Γεώργιος Καθηγητής Ε.Κ.Π.Α
Πρωτότυπος Τίτλος:
Οι επικοινωνιακές δεξιότητες των διευθυντών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ως παράγοντας βελτίωσης της αποτελεσματικότητας ενός σχολικού οργανισμού
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Οι επικοινωνιακές δεξιότητες των διευθυντών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ως παράγοντας βελτίωσης της αποτελεσματικότητας ενός σχολικού οργανισμού
Περίληψη:
Η σημασία της ύπαρξης των δεξιοτήτων επικοινωνίας στην οργάνωση, διοίκηση, λειτουργία και αποτελεσματικότητα ενός σχολικού οργανισμού είναι καίριας σημασίας προκειμένου να υπάρξει βελτίωση της αποτελεσματικότητας του. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να διερευνήσει τις επικοινωνιακές δεξιότητες του διευθυντή σχολικής μονάδας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ως παράγοντα βελτίωσης της αποτελεσματικότητας ενός σχολικού οργανισμού, σύμφωνα με τις απόψεις των εκπαιδευτικών. Στην παρούσα εργασία ακολουθήθηκε ποσοτική μεθοδολογία έρευνας με μη πιθανοτική δειγματοληψία 149 εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του νομού Αττικής και χρησιμοποιήθηκε ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο κλειστών ερωτήσεων αναφορικά με: α) τα δημογραφικά τους στοιχεία, β) τις επικοινωνιακές δεξιότητες των διευθυντών/τριών τους, γ) τον τρόπο που ηγείται ο διευθυντής/η διευθύντρια τους και δ) τις ικανότητες που θεωρούν ότι θα πρέπει να διαθέτει ή όντως διαθέτει ο διευθυντής/η διευθύντριά τους. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί θεωρούν πως οι διευθυντές και οι διευθύντριες τους διαθέτουν επικοινωνιακές και ηγετικές ικανότητες. Συγκεκριμένα, διαθέτουν σε πολύ μεγάλο βαθμό επικοινωνιακές δεξιότητες με τις οποίες βελτιώνουν την επικοινωνία του ανθρώπινου δυναμικού της σχολικής μονάδας τους και συμβάλλουν στη δημιουργία κλίματος συνεργασίας. Η πιο σημαντική δεξιότητα που παρατηρήθηκε είναι αυτή της «ενσυναίσθησης» (Μ=4.19) και η λιγότερο σημαντική αυτή που αφορά στην επίλυση των «εμποδίων στην επικοινωνία» (Μ=3.62) κάτι που επιβεβαιώνεται και στατιστικά σε επαγωγικό επίπεδο. Επίσης, το ηγετικό χαρακτηριστικό που θεωρείται ότι έχουν την τάση να εφαρμόζουν περισσότερο οι διευθυντές/ντριες, είναι η «επίγνωση του ρόλου τους» (Μ=3.96) και λιγότερο το «όραμα» (Μ=3.45), ώστε να μπορούν να εμπνέουν και να παροτρύνουν τους συναδέλφους τους μέσω της αποτελεσματικής και αμφίδρομης επικοινωνίας συντείνοντας σε καλές συνεργατικές σχέσεις. Στα ευρήματα της παρούσας εργασίας, συγκαταλέγονται ακόμα ως προς τις ικανότητες που πρέπει να διαθέτουν περισσότερο οι διευθυντές/ντριες: η «ενεργητική ακρόαση» (Μ=4.86), η «ενσυναίσθηση» (Μ=4.85), η «συναισθηματική νοημοσύνη» (Μ=4.83), οι «ηγετικές ικανότητες» (Μ=4.80), η «ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων» (Μ=4.66),το «χιούμορ» (Μ=4.48) και η «μη λεκτική επικοινωνία» (Μ=4.21). Στην πραγματικότητα οι διαπιστώσεις των εκπαιδευτικών δε διαφοροποιούνται, καταλήγοντας στο ότι τις διαθέτουν όντως -σε ένα μικρότερο αλλά αρκετά υψηλό ποσοστό- επιβεβαιώνοντάς το και στατιστικά.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
επικοινωνία, επικοινωνιακές δεξιότητες, ηγεσία, διοίκηση, αποτελεσματικότητα στη σχολική μονάδα, βελτίωση
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
1
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
68
Αριθμός σελίδων:
141
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΦΑΝΗ ΚΟΛΤΣΙΔΑ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑ[7522].pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.