Η Μεθοδολογία της Εκπαιδευτικής Έρευνας υπό το πρίσμα της Θεωρίας των Νομιμοποιητικών Κωδίκων

Διδακτορική Διατριβή uoadl:2962945 142 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής & Ψυχολογίας (Φ.Π.Ψ.)
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-10-18
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Δορλή Ευαγγελία
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Αθανάσιος Βέρδης, Επίκουρος Καθηγητής Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης
Σταυρούλα Καλδή, Καθηγήτρια Παιδαγωγικής και Διδακτικής Μεθοδολογίας
Αθανάσιος Μιχάλης, Αναπληρωτής Καθηγητής Θεωρίας και Πράξης της Διδασκαλίας της Γλώσσας στην Εκπαίδευση
Δημήτριος Φωτεινός, Αναπληρωτής Καθηγητής Ιστορίας της Εκπαίδευσης και Αναλυτικών Προγραμμάτων
Χρήστος Παρθένης, Αναπληρωτής Καθηγητής Διαπολιστισμικής Αγωγής, επιστημολογικών παραδοχών και εκπαιδευτικής πράξης
Άντιγόνη-Άλμπα Παπακωνσταντίνου, Επίκουρη Καθηγήτρια Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης
Δέσποινα Καλεσοπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια Μουσειακής Αγωγής για μικρά παιδιά με εξειδίκευση στη χρήση του Εκθεσιακού Περιβάλλοντος
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η Μεθοδολογία της Εκπαιδευτικής Έρευνας υπό το πρίσμα της Θεωρίας των Νομιμοποιητικών Κωδίκων
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η Μεθοδολογία της Εκπαιδευτικής Έρευνας υπό το πρίσμα της Θεωρίας των Νομιμοποιητικών Κωδίκων
Περίληψη:
Η παρούσα διατριβή εξετάζει τη Μεθοδολογία της Εκπαιδευτικής Έρευνας ως γνωστικό αντικείμενο σε προπτυχιακό επίπεδο στα πανεπιστημιακά τμήματα των Επιστημών της Αγωγής και της Εκπαίδευσης στην Ελλάδα υπό το πρίσμα μιας σχετικά νέας κοινωνιογλωσσικής θεωρίας που ονομάζεται «Θεωρία των Νομιμοποιητικών Κωδίκων». Η θεωρία αυτή επεκτείνει τις ιδέες του Άγγλου Κοινωνιογλωσσολόγου Basil Bernstein και χρησιμοποιεί στοιχεία από το «πεδίο» του Pierre Bourdieu και τον Κριτικό Ρεαλισμό του Roy Bhaskar. Υπό το πρίσμα αυτής της θεωρίας συζητούνται στην παρούσα διατριβή οι τρόποι με τους οποίους γνώσεις και «γνώστες» στο υπό εξέταση γνωστικό αντικείμενο «νομιμοποιούνται» στη τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς και οι τρόποι με τους οποίους οι κώδικες αυτοί εμφανίζονται κατά τη διδασκαλία του εν λόγω γνωστικού αντικειμένου. Στο πλαίσιο αυτό, η παρούσα διατριβή εξετάζει την ιστορία και τους «κώδικες» της εκπαιδευτικής έρευνας στην Ελλάδα ως «απροσδιόριστης επιστήμης» από το 1920 ως τις μέρες μας. Σε ερευνητικό επίπεδο αναλύονται: (α) οι απόψεις 1005 φοιτητών και φοιτητριών και 71 καθηγητών και καθηγητριών από όλα τα πανεπιστημιακά τμήματα Αγωγής και Εκπαίδευσης στην Ελλάδα, (β) οι αφηγήσεις ζωής τριών πρωτοπόρων στη θεμελίωση της Μεθοδολογίας Εκπαιδευτικής Έρευνας ως διδακτικού αντικειμένου στην Ελλάδα (Μιχάλης Βάμβουκας, Μιχάλης Κασσωτάκης, Θάλεια Δραγώνα) και (γ) τέσσερις διδασκαλίες στο αντικείμενο της Μεθοδολογίας Έρευνας. Βρέθηκε ότι η Εκπαιδευτική Έρευνα θεωρείται «κατώτερη» από αυτή των άλλων επιστημών και νομιμοποιείται με τους ρεαλιστικούς και θετικιστικούς κώδικες της φισεριανής Στατιστικής και της Ψυχολογίας. Οι διδάσκοντες «νομιμοποιούνται» μέσω των γνώσεων των προαναφερθέντων κωδίκων αλλά και από το καλλιεργημένο βλέμμα του γνώστη. Τέλος, σημασιολογικά «κύματα» μεταβαλλόμενης «πυκνότητας» και «βαρύτητας» ανιχνεύτηκαν, σύμφωνα με την Θεωρία των Νομιμοποιητικών Κωδίκων σε πανεπιστημιακά μαθήματα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Maton, legitimatation code theory, Bernstein, Bourdieu, σημασιολογικα κύματα, νομιμοποιηνένο βλέμμα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
3
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
292
Αριθμός σελίδων:
365
Ευαγγελία Δορλή Διατριβή ΟΚ.pdf (5 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο