Πρόταση Συνδυαστικής Διδασκαλίας Χημείας και Γεωλογίας με τη βοήθεια των ορυκτών» Mια Διαθεματική προσέγγιση με στόχο την οικοδόμηση αξιών της Αειφορίας

Διπλωματική Εργασία uoadl:2963070 120 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-10-20
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Τριπολιτσιώτου Ολυμπία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Εμ. Δασενάκης, Καθηγητής, τμήμα Χημείας ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Πρόταση Συνδυαστικής Διδασκαλίας Χημείας και Γεωλογίας με τη βοήθεια των ορυκτών» Mια Διαθεματική προσέγγιση με στόχο την οικοδόμηση αξιών της Αειφορίας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Πρόταση Συνδυαστικής Διδασκαλίας Χημείας και Γεωλογίας με τη βοήθεια των ορυκτών» Mια Διαθεματική προσέγγιση με στόχο την οικοδόμηση αξιών της Αειφορίας
Περίληψη:
Στην παρούσα εργασία παρουσιάζονται δύο εκτενή σενάρια διαθεματικής διδασκαλίας περίπου 10 διδακτικών ωρών το καθένα με στόχο την οικοδόμηση των αξιών της Αειφορίας. Και τα δύο έχουν κοινή βάση το μάθημα της Χημείας. Το πρώτο έχει σχεδιαστεί για τη Β΄ Γυμνασίου ενώ το 2ο για τη Γ΄. Η διαθεματικότητα έγκειται στην συνδυαστική διδασκαλία Χημείας και Γεωλογίας στοχεύοντας στην ανάδειξη της εσωτερικής ενότητας των φυσικών επιστημών. Επιμέρους στόχοι, η καλλιέργεια των δεξιοτήτων των μαθητών (4Cs), δηλαδή η δημιουργικότητα, η κριτική σκέψη, η επικοινωνία. Έχουν χρησιμοποιηθεί πολλά εργαλεία μάθησης για την επίτευξη των στόχων στο πλαίσιο του εποικοδομητισμού και της ανακαλυπτικής μάθησης μέσα από μικρές έρευνες .
Το σενάριο της Β΄ Γυμνασίου περιλαμβάνει από την ύλη της Χημείας τις ενότητες Μείγματα- διαλύματα με προέκταση στα υπέρκορα διαλύματα και τη σύνδεσή τους με τη γένεση ορυκτών. Συνδέεται με κεφάλαια Γεωλογίας και συγκεκριμένα εκείνα που αφορούν ορυκτά, πετρώματα και τρόπους σχηματισμού τους και διάβρωση των πετρωμάτων η οποία οδηγεί σε σχηματισμό του εδάφους. Η ρύπανση του εδάφους οδηγεί στην έννοια της Αειφορίας, τις αξίες, τις αρχές και τους 17 στόχους. Το σενάριο της Γ΄ Γυμνασίου βασίζεται στη διδασκαλία των ορυκτών ανθράκων ( γαιάνθρακες και πετρέλαιο). Εξετάζεται η γένεση και η σύστασή τους εμπλέκοντας τις δύο θεματικές περιοχές Χημείας και Γεωλογίας. Αφόρμηση για την διδασκαλία της Αειφορίας αποτελεί η χρήση των ορυκτών καυσίμων και οι επιπτώσεις στο περιβάλλον. Μέσα από μία σειρά δημιουργικών δραστηριοτήτων οι μαθητές προβληματίζονται και θεμελιώνουν την ιδέα της Αειφόρου ανάπτυξης.
Η δράση υλοποιήθηκε το σχολικό έτος 2020-2021 στο 2ο Γυμνάσιο Ν. Σμύρνης σε δύο τμήματα της Β΄ Γυμνασίου και ένα της Γ΄. Οι ιδιαίτερες συνθήκες λόγω των υγειονομικών μέτρων εξαιτίας της πανδημίας με την αναστολή λειτουργίας των σχολείων, οδήγησαν σε τροποποίηση του αρχικού σχεδιασμού και εν μέρει διδασκαλία εξ αποστάσεως.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λοιπές θεματικές κατηγορίες:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Διερευνητική μάθηση, Χημεία, Γεωλογία, Διαθεματικότητα, Αειφόρος Ανάπτυξη
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
148
Αριθμός σελίδων:
131
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Διπλωματική Εργασία_Τριπολιτσιώτου_Τελικό2.pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.