Καλλιέργεια δεξιοτήτων κριτικής ανάλυσης λόγου: η διδασκαλία του διαφημιστικού λόγου στους μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Διπλωματική Εργασία uoadl:2963644 224 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδασκαλία Ανθρωπιστικών Αντικειμένων και Εκπαιδευτική Αξιολόγηση
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-11-02
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Μπουζαλάς Σέργιος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μιχάλης Αθανάσιος, Επίκουρος Καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Βέρδης Αθανάσιος, Επίκουρος Καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Σμυρναίου Ζαχαρούλα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Παιδαγωγικού Τμήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Καλλιέργεια δεξιοτήτων κριτικής ανάλυσης λόγου: η διδασκαλία του διαφημιστικού λόγου στους μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Καλλιέργεια δεξιοτήτων κριτικής ανάλυσης λόγου: η διδασκαλία του διαφημιστικού λόγου στους μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Περίληψη:
Η Κριτική Ανάλυση Λόγου είναι μια σημαντική διάσταση του κριτικού γραμματισμού, ο οποίος κάνει αισθητή την παρουσία του στα ΑΠΣ για το μάθημα της διδασκαλίας της Νεοελληνικής γλώσσας του Γυμνασίου και στα Α.Π. του Λυκείου. Κύρια γνωρίσματα της ΚΑΛ είναι η κριτική επεξεργασία των κειμένων, η αναζήτηση των λανθανόντων μηνυμάτων και η αξιοποίηση της εμπειρίας των μαθητών. Η παρούσα ποιοτική έρευνα αναδεικνύει τα θετικά αποτελέσματα που απορρέουν από τον κριτικό γραμματισμό στη μαθησιακή διαδικασία, μέσα από την διεξαγωγή συνεντεύξεων και την αξιολόγηση ενός διδακτικού σεναρίου του ερευνητή στη γλώσσα της Α΄Γυμνασίου, από τους φιλολόγους που συμμετείχαν στη συνέντευξη. Το ενδιαφέρον εστιάζεται στα κείμενα διαφημιστικού λόγου, τα οποία μπορούν να γίνουν φορείς ιδεολογικού περιεχομένου και μέρος των κοινωνικών καταστάσεων που τα πλαισιώνουν. Αναζητούνται οι αντιλήψεις των φιλολόγων σχετικά με την εφαρμογή της ΚΑΛ στη διδασκαλία των διαφημιστικών κειμένων, τόσο στο Γυμνάσιο όσο και στο Λύκειο. Παρουσιάζονται οι τεχνικές διδασκαλίας που χρησιμοποιούν οι διδάσκοντες τη Νεοελληνική Γλώσσα στη Δ.Ε. καθώς και οι δεξιότητες, που καλλιεργούνται στους μαθητές από τη συγκεκριμένη προσέγγιση. Σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν οι εμπειρίες των μαθητών για να μπορέσουν να αξιολογήσουν την οπτική του πομπού και να εντοπίζουν κάθε φορά τι προβάλλει ένα διαφημιστικό κείμενο και τι σκόπιμα αποσιωπά. Οι εκπαιδευτικοί, μέσω του διαλόγου, των πολλαπλών αναγνώσεων, των πολυτροπικών κειμένων και της αποκωδικοποίησης των πολυσημιών και αμφισημιών, εφαρμόζουν την ΚΑΛ στην καθημερινή διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας, καθώς τη θεωρούν αποτελεσματική τόσο στην εκπαιδευτική διαδικασία όσο και στην καθημερινότητα του ατόμου.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
Κριτική Ανάλυση Λόγου, Κριτικός γραμματισμός, Κείμενα διαφημιστικού λόγου, Πολυτροπικότητα, Μοντέλο των πολυγραμματισμών
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
110
Αριθμός σελίδων:
106
Διπλωματική Εργασία-2020-21-Μπουζαλάς Σέργιος.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο