H αξιολόγηση του γραπτού λόγου των μαθητών στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση ως μέσο βελτίωσης της γραπτής τους έκφρασης

Διπλωματική Εργασία uoadl:2963667 194 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδασκαλία Ανθρωπιστικών Αντικειμένων και Εκπαιδευτική Αξιολόγηση
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-10-26
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Στέφου Κωνσταντίνα-Δαυιδούλα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μιχάλης Αθανάσιος, Επίκουρος Καθηγητής, Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Βέρδης Αθανάσιος, Επίκουρος Καθηγητής, Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Σμυρναίου Ζαχαρούλα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια. Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
H αξιολόγηση του γραπτού λόγου των μαθητών στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση ως μέσο βελτίωσης της γραπτής τους έκφρασης
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η αξιολόγηση του γραπτού λόγου των μαθητών στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση ως μέσο βελτίωσης της γραπτής τους έκφρασης
Περίληψη:
Ένας από τους κύριους σκοπούς του γλωσσικού μαθήματος είναι να καταστήσει ικανούς τους μαθητές να παράγουν κείμενα και με βάση τους επικοινωνιακούς σκοπούς που θέλουν να εξυπηρετήσουν. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να συμβάλλουν στην ανάπτυξη από τους μαθητές των δεξιοτήτων που απαιτούνται για την εκπλήρωση του συγκεκριμένου σκοπού. Ωστόσο, αυτό που θεωρείται σημαντικό για τους μαθητές, είναι η αξιολόγηση των κειμένων τους, η οποία μπορεί να λειτουργήσει ως μέσο βελτίωσης της μάθησης. Η αξιολόγηση των γραπτών κειμένων αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα στην εκπαίδευση. Το θέμα αυτό προβληματίζει τους φιλολόγους, οι οποίοι βρίσκονται σε διαρκή αναζήτηση τρόπων και μεθόδων που θα τους επιτρέψουν να προβούν σε μια αντικειμενική, αξιόπιστη και έγκυρη αξιολόγηση, η οποία θα οδηγεί στη βελτίωση της γραπτής έκφρασης των μαθητών τους. Συνεπώς, οι εκπαιδευτικοί οφείλουν συνεχώς να ελέγχουν και να αναπροσαρμόζουν τις πρακτικές αξιολόγησης που εφαρμόζουν με βάση τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες κάθε μαθητή.
Στόχος της παρούσας ποιοτικής μελέτης είναι να διαπιστωθεί το κατά πόσο μπορεί να βελτιωθεί η γραπτή έκφραση των μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, μέσα από την αξιολόγηση των γραπτών τους κειμένων από τον εκπαιδευτικό. Συγκεκριμένα, η έρευνα στοχεύει στη διερεύνηση τον τρόπων που επιλέγουν οι καθηγητές για να αξιολογήσουν τα γραπτά κείμενα των μαθητών, της αποτελεσματικότητας αυτών των τρόπων σύμφωνα πάντα με τις απόψεις των εκπαιδευτικών, καθώς και της ανατροφοδότησης που παρέχουν οι εκπαιδευτικοί στα λάθη του γραπτού λόγου. Για την επίτευξη αυτού του σκοπού διεξήχθησαν οχτώ ημιδομημένες τηλεφωνικές συνεντεύξεις με εκπαιδευτικούς που διδάσκουν το μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Μέσα από την ανάλυση των δεδομένων διαπιστώθηκε ότι οι καθηγητές εφαρμόζουν περισσότερο σύγχρονες μορφές αξιολόγησης όπως είναι η περιγραφική αξιολόγηση και η αυτοαξιολόγηση, ενώ εμφανίζονται πιο επιφυλακτικοί έναντι του παραδοσιακού τρόπου αξιολόγησης με την παροχή βαθμών. Όσον αφορά την ανατροφοδότηση στα λάθη του γραπτού λόγου, όπως φάνηκε μέσα από τις απαντήσεις τους στις ερωτήσεις της συνέντευξης εφαρμόζουν περισσότερο την έμμεση και λιγότερο την άμεση και μεταγλωσσική ανατροφοδότηση.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
αξιολόγηση γραπτής έκφρασης, ανατροφοδότηση, δευτεροβάθμια εκπαίδευση, περιγραφική αξιολόγηση, αριθμητική αξιολόγηση, επικοινωνιακές δεξιότητες
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
98
Αριθμός σελίδων:
125
Διπλωματική Εργασία - Στέφου.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο