Αυτοαποτελεσματικότητα και Συναισθηματική Νοημοσύνη Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

Διπλωματική Εργασία uoadl:2965726 199 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εφαρμογές της Ψυχολογίας στη σχολική κοινότητα
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-11-19
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Καραθανάση Γεωργία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Φωτεινή Πολυχρόνη, Αναπληρώτρια καθηγήτρια, τμήμα Ψυχολογίας, Ε.Κ.Π.Α.
Διαμάντω Φιλιππάτου, Αναπληρώτρια καθηγήτρια, τμήμα Ψυχολογίας, Ε.Κ.Π.Α.
Αικατερίνη Λαμπροπούλου, Επίκουρη καθηγήτρια, τμήμα Ψυχολογίας, Ε.Κ.Π.Α.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Αυτοαποτελεσματικότητα και Συναισθηματική Νοημοσύνη Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Αυτοαποτελεσματικότητα και Συναισθηματική Νοημοσύνη Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Περίληψη:
Η σχέση της αυτοαποτελεσματικότητας με τη συναισθηματική νοημοσύνη τόσο στους εκπαιδευτικούς γενικά, όσο και στους εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, αποτελεί ένα σχετικά πρόσφατο αντικείμενο μελέτης και έρευνας. Το θέμα της παρούσας έρευνας αφορά στη διερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στην αυτοαποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και τη συναισθηματική τους νοημοσύνη και τη διαφοροποίησή τους με βάση δημογραφικές μεταβλητές. Στην έρευνα συμμετείχαν 78 εκπαιδευτικοί από την Πρωτοβάθμια εκπαίδευση, εκ των οποίων οι 33 είναι νηπιαγωγοί και οι 45 δάσκαλοι Δημοτικής εκπαίδευσης, ενώ οι 71 είναι γυναίκες και οι 6 άνδρες. Τα σχολεία, όπου διδάσκουν οι συμμετέχοντες, ανήκουν σε περιοχές από όλο το νομό Αττικής, καθώς και σε άλλα μέρη της Ελλάδας. Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να συμπληρώσουν ηλεκτρονικά 2 ερωτηματολόγια, που αφορούν την αυτοαποτελεσματικότητα με 24 ερωτήσεις, τη συναισθηματική νοημοσύνη με 33 ερωτήσεις και 8 ερωτήσεις που αφορούν δημογραφικά στοιχεία. Για την αξιολόγηση της αυτοαποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο αυτοαποτελεσματικότητας Teachers’ Sense of Efficacy Scale (TSES) (Tschannen-Moran & Hoy, 2001), ενώ για την αξιολόγηση της συναισθηματικής νοημοσύνης, αντίστοιχα, το ερωτηματολόγιο αυτοαναφοράς 33-στοιχείων Self-Report Emotional Intelligence Test (SREIT) (Schutte et al., 1998). Τα αποτελέσματα ανέδειξαν την ύπαρξη θετικής σχέσης ανάμεσα στην αυτοαποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, ειδικά για τους τομείς της εμπλοκής με τους μαθητές, των στρατηγικών διδασκαλίας και της διαχείρισης της τάξης, με το επίπεδο της συναισθηματικής τους νοημοσύνης. Βρέθηκαν μικρές, αλλά όχι στατιστικά σημαντικές, διαφοροποιήσεις στην αυτοαποτελεσματικότητα και την συναισθηματική νοημοσύνη των εκπαιδευτικών ανάλογα με την ηλικία, το επίπεδο σπουδών, την ειδικότητα, τον τύπο σχολείου, τη βαθμίδα που διδάσκουν, τη θέση εργασίας, τα έτη εμπειρίας και την οικογενειακή τους κατάσταση.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
αυτοαποτελεσματικότητα, συναισθηματική νοημoσύνη, εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
4
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
139
Αριθμός σελίδων:
95
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

αυτοαποτελεσματικότητα και συναισθηματική νοημοσύνη εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.1.pdf
984 KB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.