Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ντιάνα (Αρχοντούλα) Χαρίλα, ΕΔΙΠ, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Βασιλική Νικολοπούλου, ΕΔΙΠ, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Φιλία Ίσαρη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η συγχρονική εξέταση της σχέσης των αυτόματων σκέψεων και του κοινωνικού άγχους μαθητών που φοιτούν στην Ε', ΣΤ' Δημοτικού καθώς και στην Α' και Β' Γυμνασίου γενικών σχολείων. Ειδικότερα, η εργασία αυτή στοχεύει στη διερεύνηση της σχέσης α) μεταξύ των σκέψεων φυσικής απειλής και του άγχους κοινωνικής αξιολόγησης και β) μεταξύ των σκέψεων φυσικής απειλής και της κοινωνικής αποφυγής, γ) μεταξύ των σκέψεων κοινωνικής απειλής και του άγχους κοινωνικής αξιολόγησης και δ) μεταξύ των σκέψεων κοινωνικής απειλής και της κοινωνικής αποφυγής, ε) μεταξύ των σκέψεων προσωπικής αποτυχίας και του άγχους κοινωνικής αξιολόγησης και στ) μεταξύ των σκέψεων προσωπικής αποτυχίας και της κοινωνικής αποφυγής, ζ) μεταξύ των σκέψεων εχθρότητας και του άγχους της κοινωνικής αξιολόγησης και η) μεταξύ των σκέψεων εχθρότητας και της κοινωνικής αποφυγής. Το δείγμα αποτέλεσαν 187 έφηβοι, 37,4% αγόρια 62,6% κορίτσια. Το κοινωνικό άγχος μετρήθηκε με την Κλίμακα Κοινωνικού Άγχους για παιδιά- Αναθεωρημένη (Social Anxiety Scale for Children revised, SASC- R, La Greca & Stone, 1993), (Ελληνική Έκδοση: Βασιλόπουλος, 2009). (έως 13 ετών). Οι αυτόματες σκέψεις μετρήθηκαν με το ερωτηματολόγιο αυτόματων σκέψεων CATS (Shniering & Rapee, 2002), (Translated by: Giannopoulou, I., Argalia E., & Zafiropoulou, M. ΙΕΘΣ) (8 έως 18 ετών). Επίσης, χρησιμοποιήθηκε και ένα αυτοσχέδιο ερωτηματολόγιο δημογραφικών στοιχείων. Τα αποτελέσματα της εργασίας αυτής έδειξαν, στο σύνολό τους, τη θετική συσχέτιση των αυτόματων σκέψεων και του κοινωνικού άγχους και συγκεκριμένα τη συσχέτιση ανάμεσα στις αρνητικές αυτόματες σκέψεις κοινωνικής, σωματικής απειλής, τις αρνητικές αυτόματες σκέψεις προσωπικής αποτυχίας και εχθρότητας και το άγχος κοινωνικής αξιολόγησης και την κοινωνική αποφυγή.
Τα ευρήματα αυτά δηλώνουν τη σημασία της μελέτης των γνωστικών μηχανισμών που συμβάλλουν στην ανάπτυξη και διατήρηση του κοινωνικού άγχους. Η κατανόηση των γνωστικών αυτών μηχανισμών θα βοηθήσει τους ερευνητές στο να βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων σε παιδιά και εφήβους με κοινωνικό άγχος.