Η διαμόρφωση των έμφυλων στερεοτύπων και ο ρόλος της Προσχολικής Αγωγής σε ένα Κοινωνιοπαιδαγωγικό πλαίσιο.

Διπλωματική Εργασία uoadl:2973434 111 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2022-02-16
Έτος εκπόνησης:
2022
Συγγραφέας:
Μανιάτη Δήμητρα- Μαρία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Άρτεμις Γιώτσα, Καθηγήτρια Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Ηρώ Μυλωνάκου- Κεκέ, Καθηγήτρια Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Αγγελική Βουδούρη, Καθηγήτρια Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η διαμόρφωση των έμφυλων στερεοτύπων και ο ρόλος της Προσχολικής Αγωγής σε ένα Κοινωνιοπαιδαγωγικό πλαίσιο.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η διαμόρφωση των έμφυλων στερεοτύπων και ο ρόλος της Προσχολικής Αγωγής σε ένα Κοινωνιοπαιδαγωγικό πλαίσιο.
Περίληψη:
Κατά τις τελευταίες δεκαετίες παρατηρείται αυξημένο ενδιαφέρον για την ταυτότητα φύλου, λόγω της επικράτησης της θεώρησης πως το βιολογικό και το κοινωνικό φύλο δεν συνιστούν ταυτόσημες έννοιες. Η εκπαίδευση έχει κεντρικό ρόλο στην αντιμετώπιση αυτών των στερεοτύπων με βάση τα οποία οι δύο αυτές ταυτότητες είναι απαραίτητα ταυτόσημες. Η παρούσα εργασία εξέτασε συγκριτικά τον Οδηγού του Νηπιαγωγού του 2005 και του 2014. Μέσα από Ανάλυση Περιεχομένου προκύπτει ότι ο οδηγός του 2005 προήγαγε, κυρίως μέσω εικόνων, την ανάπτυξη της ταυτότητας φύλου σε σύμπλευση με το βιολογικό φύλο των παιδιών. Για παράδειγμα, μέσω εικόνων παρουσιάζεται η σαφής διάκριση των εργασιακών ρόλων αντρών και γυναικών και παρακινείται η ανάπτυξη αντίστοιχων προτύπων στους μαθητές. Αντίθετα, στον οδηγό του 2014 το σχετικό περιεχόμενο έχει αφαιρεθεί και οι εκπαιδευτικοί ενθαρρύνονται να πραγματεύονται ζητήματα σεξουαλικής διαπαιδαγωγησης που πιθανώς να αφορούν τους μαθητές. Ωστόσο, η απαλοιφή του στερεοτυπικού περιεχομένου από τον οδηγό αυτό δεν οδήγησε σε ένταξη σχετικού με το κοινωνικό φύλο περιεχομένου. Περαιτέρω βελτιώσεις είναι αναγκαίες προκειμένου στα προγράμματα σπουδών να μην ταυτίζεται το κοινωνικό με το βιολογικό φύλο.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
βιολογικό φύλο, κοινωνικό φύλο, εκπαίδευση, νηπιαγωγείο, έμφυλα στερεότυπα, Κοινωνική Παιδαγωγική
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
127
Αριθμός σελίδων:
112
ΜΑΝΙΑΤΗ_ΔΗΜΗΤΡΑ_ Master.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο