Οι βίοι παράλληλοι του Γιάννη Μόραλη (1916-2009). Από την ζωγραφική στην αρχιτεκτονική

Διπλωματική Εργασία uoadl:2992796 105 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ιστορία της Τέχνης
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2022-03-16
Έτος εκπόνησης:
2022
Συγγραφέας:
Παπαζαρκάδα Ιωάννα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης Δημήτρης Παυλόπουλος
Ευθυμία Μαυρομιχάλη . Επίκουρη καθηγήτρια
Ιάνθη Ασημακοπούλου. Επίκουρη καθηγήτρια
Πρωτότυπος Τίτλος:
Οι βίοι παράλληλοι του Γιάννη Μόραλη (1916-2009). Από την ζωγραφική στην αρχιτεκτονική
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Οι βίοι παράλληλοι του Γιάννη Μόραλη (1916-2009). Από την ζωγραφική στην αρχιτεκτονική
Περίληψη:
Ο διάσημος έλληνας ζωγράφος Γιάννης Μόραλης, πέρα από το ζωγραφικό και εκπαιδευτικό έργο του στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών επεκτάθηκε εικαστικά και σε άλλους καλλιτεχνικούς τομείς, όπως στη χαρακτική, στη γλυπτική, στη σκηνογραφία και στα κοστούμια θεατρικών παραστάσεων. Εκεί όμως, που πέραν της ζωγραφικής, διακρίθηκε περισσότερο και καταξιώθηκε ως δημιουργός, ήταν στις αρχιτεκτονικές του καλλιτεχνικές επεμβάσεις σε δημόσια και ιδιωτικά κτήρια, συμβάλλοντας καθοριστικά στην «αρχιτεκτονική άνοιξη» του 1960. Επί σαράντα χρόνια, από το 1959 μέχρι το 1999, σε άψογη συνεργασία με μοντερνιστές αρχιτέκτονες δημιούργησε εικαστικές συνθέσεις, που πολλές τις θαυμάζουμε και σήμερα. Κάποιες που έχουν καταστραφεί ή δεν εκτελέστηκαν πότε, τις γνωρίζουμε, εκτός από το φωτογραφικό αρχειακό υλικό, από το πλήθος προσχέδιων και μακετών, που είχε δωρίσει στο Μουσείο Μπενάκη, στην Εθνική Πινακοθήκη, στο ΜΙΕΤ και αλλού, αποδεικνύοντας τη σοβαρότητα με την οποία ασχολήθηκε για την κάθε δημιουργία του. Από την πρώτη του αρχιτεκτονική παρέμβαση, που παραμένει η μεγαλύτερη της χώρας, δηλαδή τη διαμόρφωση των πάντα ορατών από όλους όψεων του ξενοδοχείου Χίλτον, μέχρι και την τελευταία του σε σταθμό του Μετρό Αθηνών, μέσα στο μοντέρνο του ύφος, διακρίνονται οι ελληνικές του επιρροές, αρχαίες, βυζαντινές ή και λαϊκές. Πραγματοποίησε πολυάριθμες συνθέσεις χρησιμοποιώντας ετερόκλητα υλικά, όπως μάρμαρο, κεραμικές πλάκες, οπλισμένο σκυρόδεμα, ορείχαλκο, ξύλο κ.λπ. αξιοποιώντας τις σπουδές του αλλά και τη συσσωρευμένη τεχνογνωσία που αποκόμισε από τους αρχιτέκτονες και μάστορες, με τους οποίους συνεργάστηκε.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Ιστορία
Λέξεις-κλειδιά:
Μόραλης, ζωγραφική, αρχιτεκτονική, 20ός αιώνας, μοντερνισμός, αφαίρεση
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
15
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
188
Αριθμός σελίδων:
264
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΑΛΗΣ ΠΕΡΓΑΜΟΣ 2022.pdf (23 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο