Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού σε Δημοτικά Σχολεία: ο ρόλος των εκπαιδευτικών

Διπλωματική Εργασία uoadl:3218385 143 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διαχείριση και Ανάπτυξη της Σχολικής Μονάδας: Παιδαγωγικές και Διοικητικές Πρακτικές
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2022-06-09
Έτος εκπόνησης:
2022
Συγγραφέας:
Θεμελή Ιωάννα-Μαρία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Κωνσταντίνα Τσώλη, Επίκουρη Καθηγήτρια, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Θωμάς Μπαμπάλης, Καθηγητής, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Νικόλαος Αλεξόπουλος, ΕΔΙΠ, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού σε Δημοτικά Σχολεία: ο ρόλος των εκπαιδευτικών
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού σε Δημοτικά Σχολεία: ο ρόλος των εκπαιδευτικών
Περίληψη:
Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται το φαινόμενο του σχολικού
εκφοβισμού και διερευνά τον ρόλο των εκπαιδευτικών. Περιγράφεται το προφίλ των
μαθητών που εμπλέκονται σε περιστατικά σχολικού εκφοβισμού και ποιοι είναι οι
αιτιολογικοί παράγοντες που οδηγούν στην εκδήλωση τέτοιων συμπεριφορών.
Επίσης, αναφέρονται οι επιπτώσεις που η εμπλοκή αυτή ενδέχεται να έχει στην
ανάπτυξη των μαθητών. Ακόμη, διερευνάται ο ρόλος του εκπαιδευτικού της Σχολικής
Μονάδας.
Σκοπός αυτής της μελέτης είναι η διερεύνηση των απόψεων και των στάσεων
των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του νομού Αττικής σχετικά με το
φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού. Οι επιμέρους στόχοι της έρευνας είναι να
προσδιοριστούν σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς οι απόψεις τους σχετικά με το
ζήτημα του σχολικού εκφοβισμού, ο βαθμός σοβαρότητας που αποδίδουν οι
εκπαιδευτικοί σε περιστατικά εμφανούς και συγκαλυμμένου σχολικού εκφοβισμού, ο
βαθμός ενσυναίσθησης των εκπαιδευτικών σε περιστατικά άμεσου και έμμεσου
σχολικού εκφοβισμού, η πιθανότητα παρέμβασης των εκπαιδευτικών σε περιπτώσεις
άμεσου και έμμεσου σχολικού εκφοβισμού και οι στρατηγικές παρέμβασης που
αναπτύσσουν οι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ώστε να
αντιμετωπίσουν φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού.
Από την έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε 123 εκπαιδευτικούς της
Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην περιοχή της Αττικής, προέκυψε ότι ο βαθμός
σοβαρότητας που αποδίδουν σε περιστατικά σχολικού εκφοβισμού επηρεάζει
αναλογικά τον βαθμό ενσυναίσθησης των εκπαιδευτικών και αυτός με την σειρά του
επηρεάζει αναλογικά την πιθανότητα ανάπτυξης στρατηγικών παρέμβασης για την
αντιμετώπιση του προβλήματος. Το μεγαλύτερο ποσοστό εκπαιδευτικών στις
περιπτώσεις άμεσου και στις περιπτώσεις συγκαλυμμένου σχολικού εκφοβισμού
φαίνεται να συγκεντρώνεται σε πολύ μεγάλο και μεγάλο βαθμό σοβαρότητας. Οι
στρατηγικές παρέμβασης που αναπτύσσουν οι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας
Εκπαίδευσης, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας είναι οι εξής. Είτε
ανταποκρίνονται μόνοι τους στο περιστατικό και προσπαθούν να συνετίσουν το θύτη
κάνοντάς του ξεκάθαρο ότι πρέπει να το σταματήσει, είτε ακόμα θα επέλεγαν να
απευθυνθούν σε κάποιον ανώτερο (π.χ. διευθυντή, συντονιστή εκπαίδευσης), ή να
ασχοληθούν με το θύμα. Ακόμη, οι εκπαιδευτικοί επιλέγουν την συζήτηση του θέματος με συναδέλφους στο σχολείο. Επίσης, επικοινωνούν με τους γονείς ή τους
κηδεμόνες του θύματος για την ψυχολογική ισορροπία του παιδιού, ενώ οι
εκπαιδευτικοί επικοινωνούν με τους γονείς ή κηδεμόνες του θύτη για να σταματήσει
η συμπεριφορά. Τέλος, για την τιμωρία ως στρατηγική παρέμβασης φάνηκε ότι οι
απόψεις διίστανται.
Λέξεις-κλειδιά: σχολικός εκφοβισμός, ρόλος εκπαιδευτικών, στρατηγικές πρόληψης
και αντιμετώπισης
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
σχολικός εκφοβισμός, ρόλος εκπαιδευτικών, στρατηγικές πρόληψης και αντιμετώπισης
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
153
Αριθμός σελίδων:
113
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΘΕΜΕΛΗ ΙΩΑΝΝΑ ΜΑΡΙΑ ΑΜ 7981180220014.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο