Ο πίνακας ως εργαλείο διδασκαλίας των Μαθηματικών

Διπλωματική Εργασία uoadl:3222853 65 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδακτική των Μαθηματικών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2022-07-05
Έτος εκπόνησης:
2022
Συγγραφέας:
Βαϊδάνη Παναγιώτα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Κολέζα Ευγενία, Καθηγήτρια Τ.Ε.Ε.Κ.Ε. / Πανεπιστήμιο Πατρών
Σκουμπουρδή Χρυσάνθη, Καθηγήτρια Τ.Ε.Π.Α.Ε.Σ. / Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Σκορδούλης Κωνσταντίνος, Καθηγητής Π.Τ.Δ.Ε. / Ε.Κ.Π.Α.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ο πίνακας ως εργαλείο διδασκαλίας των Μαθηματικών
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ο πίνακας ως εργαλείο διδασκαλίας των Μαθηματικών
Περίληψη:
Η παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει τον πίνακα των σχολικών τάξεων ως ένα
αποτελεσματικό εργαλείο για τη διδασκαλία των Μαθηματικών. Στόχοι της αποτελούν αφενός
η διερεύνηση του τρόπου γραφής των μαθηματικών στον πίνακα ενός Δημοτικού Σχολείου και
αφετέρου η ανάδειξη ενός εναλλακτικού τρόπου σχεδίασης μαθήματος μέσω του bansho
(ιαπωνικός τρόπος γραφής σε πίνακα). Προσεγγίζονται θεωρητικά τα χαρακτηριστικά της
εκπαίδευσης στην Ιαπωνία και δίνεται έμφαση στην αντίληψη του bansho ως μία
αποτελεσματική τεχνική στη διδασκαλία και στη μάθηση των Μαθηματικών, συμβάλλοντας
στην εννοιολογική κατανόησή τους από τους μαθητές. Η έρευνα είναι ποιοτική και ακολουθεί
τη μέθοδο της παρατήρησης σε δύο τάξεις ενός Δημοτικού Σχολείου της Αθήνας (τρίτη και
πέμπτη τάξη) την ώρα του μαθήματος των Μαθηματικών. Από τα δεδομένα που αντλήθηκαν
μέσω των σημειώσεων πεδίου και της λήψης φωτογραφιών, γίνεται κατανοητό πως οι
δασκάλες και των δύο τάξεων αξιοποίησαν τον πίνακα σε γνωστικό επίπεδο για να
καταγράψουν σε αυτόν προβλήματα ή ασκήσεις και τις απαντήσεις των μαθητών. Τα όσα
καταγράφονταν δεν παρουσιάζονταν με τρόπο οργανωμένο ή με τρόπο που θα προωθούσε τη
μαθηματική συζήτηση στην ολομέλεια και αρκετές φορές σβήστηκαν προκειμένου να
δημιουργηθεί επιπλέον χώρος. Εφόσον έγινε φανερή η απόκλιση από τις τεχνικές bansho που
ακολουθούν οι Ιάπωνες εκπαιδευτικοί, επιχειρείται η ανάδειξη μίας εναλλακτικής μεθόδου
σχεδίασης των δύο μαθημάτων που παρακολουθήθηκαν και σχολιάστηκαν. Οι δύο
ολοκληρωμένες διδακτικές προτάσεις συμπεριλαμβάνουν τα λεπτομερή σχέδια του μαθήματος
και τα σχέδια bansho, ακολουθώντας τις αρχές ενός ιαπωνικού μαθήματος Μαθηματικών.
Προτείνεται περαιτέρω διερεύνηση του θέματος τόσο στην Ελλάδα όσο και στο ν διεθνή χώρο.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
Bansho (ιαπωνικός τρόπος γραφής σε πίνακα), Πίνακας, Μαθηματικά, Δημοτικό Σχολείο, Εννοιολογική Kατανόηση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
44
Αριθμός σελίδων:
92
Vaidani_Panagiota_Master.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο