Παρεμβατικό πρόγραμμα αγωγής και προαγωγής υγείας – διαχείρισης του στρες – εγκατάστασης υγιεινών συμπεριφορών δια της Πυθαγορείου Αυτογνωσίας σε μαθητές προσχολικής ηλικίας

Διπλωματική Εργασία uoadl:3236973 79 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Επιστήμη του Στρες και Προαγωγή της Υγείας
Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2022-10-14
Έτος εκπόνησης:
2022
Συγγραφέας:
Αγγελοπούλου Κυριακή
Ζαβερδινού Ελένη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
1. Χριστίνα Δαρβίρη (Επιβλέπουσα) Καθηγήτρια Προαγωγής Υγείας και Επιδημιολογίας - Ιατρική Σχολή - ΕΚΠΑ
2. Γεώργιος Χρούσος Καθηγητής Παιδιατρικής και Ενδοκρινολογίας - Ιατρική Σχολή - ΕΚΠΑ
3. Φλώρα Μπακοπούλου Αν. Καθηγήτρια Παιδιατρικής - Ιατρική Σχολή - ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Παρεμβατικό πρόγραμμα αγωγής και προαγωγής υγείας – διαχείρισης του στρες – εγκατάστασης υγιεινών συμπεριφορών δια της Πυθαγορείου Αυτογνωσίας σε μαθητές προσχολικής ηλικίας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Παρεμβατικό πρόγραμμα αγωγής και προαγωγής υγείας – διαχείρισης του στρες – εγκατάστασης υγιεινών συμπεριφορών δια της Πυθαγορείου Αυτογνωσίας σε μαθητές προσχολικής ηλικίας
Περίληψη:
Εισαγωγή: Στη σύγχρονη εποχή, και ενώ το στρες κι ο ανθυγιεινός τρόπος ζωής αυξάνονται ολοένα και περισσότερο, παρατηρείται η ραγδαία εμφάνιση ποικίλων μη μεταδιδόμενων νοσημάτων ως απόρροια αυτών. Λύση απέναντι σε αυτό το πρόβλημα μπορεί να αποτελέσει η πρόληψη μέσω παρεμβατικών προγραμμάτων στο σχολικό περιβάλλον, και ειδικότερα στις πρώτες σχολικές βαθμίδες εκπαίδευσης των παιδιών. Πιο συγκεκριμένα, η διαχείριση των συναισθημάτων και η εκμάθηση μιας νέας ρουτίνας στην καθημερινότητα των παιδιών, είναι δυνατόν να αποτελέσουν την κινητήριο δύναμη για μια υγιή ενήλικη ζωή. Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η διερεύνηση επίδρασης του προγράμματος της Πυθαγορείου Αυτογνωσίας διάρκειας 9 εβδομάδων με στόχο την διαχείριση του στρες και την εγκαθίδρυση ενός υγιούς τρόπου ζωής. Πρόκειται για ένα καινοτόμο πρόγραμμα διαχείρισης του στρες το οποίο βασίζεται στη γνωσιακή αναδόμηση του ατόμου.
Υλικό και μέθοδοι: Το δείγμα στο οποίο πραγματοποιήθηκε το συγκεκριμένο πρόγραμμα αποτέλεσαν μαθητές προσχολικής ηλικίας (3-6 ετών). Η παρούσα μελέτη σχεδιάστηκε με σκοπό να πραγματοποιηθεί σύγκριση των μετρήσεων του δείγματος πριν και μετά την παρέμβαση. Διεξήχθησαν μετρήσεις δύο φορές πριν από την παρέμβαση και μια φορά μετά από αυτήν. Σε κάθε μέτρηση χρησιμοποιήθηκαν 2 ερωτηματολόγια, η Κλίμακα Αντιλαμβανόμενου Στρες για παιδιά (Perceived Stress Scale for Children, PSS-C) και o Κατάλογος Ελέγχου Συμπεριφοράς στην Προσχολική Ηλικία (ΚΕΣΠΗ), καθώς και μια συσκευή PPG (photoplethysmograph). Επιπλέον, λήφθηκαν τα δημογραφικά δεδομένα του κάθε παιδιού (φύλο, ηλικία). Για τη στατιστική ανάλυση των δεδομένων του δείγματος, χρησιμοποιήθηκαν μέθοδοι επαγωγικής και περιγραφικής στατιστικής.
Αποτελέσματα: Με τη λήξη του προγράμματος, μέσω της σύγκρισης των αρχικών μετρήσεων των συμμετεχόντων, παρατηρήθηκε πως δεν υπήρξε στατιστικά σημαντική διαφορά (p>0,05 για όλες τις συγκρίσεις). Στα αποτελέσματα των μετρήσεων πριν και μετά την παρέμβαση, φαίνεται ότι υπήρξε στατιστικά σημαντική διαφορά σε όλες τις ποσοτικές μεταβλητές [Αντιλαμβανόμενο στρες PSS-C (p<0,0001), Κατάλογος ελέγχου συμπεριφοράς ΚΕΣΠΗ, (p<0,0001), PPG Stress Flow, Heart Rate mean (p<0,0001) και Low Frequency/Very Low Frequency (p=0,034)].
Συμπεράσματα: Το πρόγραμμα της Πυθαγορείου Αυτογνωσίας είχε ευεργετική επίδραση στη διαχείριση του στρες και στον τρόπο ζωής σε δείγμα μαθητών προσχολικής ηλικίας.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Επιστήμες Υγείας
Λέξεις-κλειδιά:
Στρες, Νηπιαγωγείο, Πυθαγόρειος Αυτογνωσία, Διαχείριση στρες
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
1
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
157
Αριθμός σελίδων:
76
Angelopoulou_Kyriaki_MSc_Zaverdinou_Eleni_MSc.pdf.pdf (715 KB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο