Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Εμμανουήλ Δασενάκης, Καθηγητής, Τμήμα Χημείας Ε.Κ.Π.Α.
Περίληψη:
Η παρούσα ερευνητική εργασία, σχεδιάσθηκε ως μια διαθεματική προσέγγιση, με σκοπό, αφενός να καλύψει τις ανάγκες διδασκαλίας του φαινομένου της οξίνισης των ωκεανών, ως μέρος της Κλιματικής Αλλαγής, αφετέρου για ν’ αξιοποιηθεί το ήδη υπάρχον περιεχόμενο(content) γνώσης των μαθητών από το μάθημα της Χημείας. Η διάρθρωση του περιεχομένου της διδασκαλίας, έγινε γύρω από ενδελεχή μελέτη της βιβλιογραφίας και των κατάλληλων πολυμέσων, με χρήση της διδασκαλίας με βάση το μοντέλο Context Based Learning(CBL). Ως διδακτικά εργαλεία, αξιοποιήθηκαν η παρουσίαση μέσω διαφανειών Power Point και ακολούθως πείραμα προσομοίωσης, ενώπιον της τάξης, με θέμα την οξίνιση των ωκεανών. Η διδακτική παρέμβαση, εφαρμόστηκε σε μαθητές της Γ’ Γυμνασίου, από το 2ο Πρότυπο Γυμνάσιο Αθηνών καθώς και από το 17ο Γυμνάσιο Περιστερίου, κατά το σχολικό έτος 2021-2022 και αξιολογήθηκε μέσω της σύγκρισης της της βαθμολογίας των μαθητών, έπειτα από εφαρμογή ενός pre-test και ενός post-test, τα οποία συμπλήρωσαν οι συμμετέχοντες μαθητές, πριν και μετά την διδακτική παρέμβαση, αντίστοιχα.
Το περιεχόμενο του pre-test είχε ως στόχο την καταγραφή της προϋπάρχουσας γνώσης των μαθητών, γύρω από το φαινόμενο της οξίνισης των ωκεανών, ενώ το post-test σχεδιάστηκε με σκοπό να ελεγχθεί το κατά πόσο οι μαθητές κατανόησαν το περιεχόμενο της διδακτικής παρέμβασης, «διορθώνοντας» την επίδοσή τους και καταγράφοντας μία αύξηση στη βαθμολογία τους από τον προ-έλεγχο στον μετα-έλεγχο.
Σε αυτή την εργασία, παρουσιάζονται τ’ αποτελέσματα από την εφαρμογή της διδακτικής παρέμβασης, απ’ όπου διαπιστώσαμε πως οι μαθητές ανταποκρίθηκαν θετικά, τόσο ως προς τα μαθησιακά αποτελέσματα με αύξηση της γνώσης τους κατά 55,6% για τους μαθητές του 2ου Πειραματικού Γυμνασίου και κατά 54,1% για τους μαθητές του 17ου Γυμνασίου Περιστερίου, όσο και μέσω της δήλωσης του ενδιαφέροντός τους για ενσωμάτωση της παρέμβασης σε κάποιο από τα μαθήματα των θετικών επιστημών.
Λέξεις-κλειδιά:
Οξίνιση των Ωκεανών, Φαινόμενο του Θερμοκηπίου, Διοξείδιο του Άνθρακα, Ωκεανός, Μάθηση με βάση το πλαίσιο.