Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μικρουλέα Αλεξάνδρα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εμπορικού Δικαίου, Τμήμα Νομικής, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Περίληψη:
Η παρούσα μελέτη αφορά το θέμα της παράβασης των δεδομένων προσωπικού
χαρακτήρα, αλλά και τη σχέση του ζητήματος αυτού, με το δίκαιο του ανταγωνισμού. Σε
αυτά τα πλαίσια, γίνεται αναφορά και στις ψηφιακές πλατφόρμες, οι οποίες στη
σύγχρονη εποχή αποτελούν τη λεγόμενη «ψηφιακή οικονομία» και οι οποίες
χαρακτηρίζονται από αποτελέσματα δικτύου (network effects), πολύ μεγάλες αποδόσεις
κλίμακας (extreme returns to scale) και δεδομένα μεγάλου όγκου (big data). Αυτά τα
δεδομένα, αλλά και η χωρητικότητα των διαδικτυακών πλατφορμών, δημιουργούν τις
συνθήκες για την κάλυψη πλήθους καταναλωτικών αναγκών. Οι καταναλωτές
επιδιώκουν την εκτέλεση των εργασιών τους σε διαδικτυακούς τόπους, σε χαμηλότερο
κόστος, σε λιγότερο χρόνο και αποκομίζοντας περισσότερα οφέλη, συγκριτικά με την
εκτέλεση των ίδιων εργασιών, δίχως την χρήση των ψηφιακών πλατφορμών.
Κατανοούμε ότι η χρήση των συστημάτων αυτών, αφορά πλήθος δραστηριοτήτων,
όπως είναι η εκτέλεση χρηματικών συναλλαγών μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας (ebanking), η αγορά προϊόντων από εταιρίες, αλλά και οι υπηρεσίες επικοινωνίας. Η
εξέλιξη των αγορών αυτών, έχει ωστόσο προκαλέσει την τάση προς ενίσχυση των
παρεμβατικών μηχανισμών, προκειμένου να υπάρξει προστασία του ελεύθερου
ανταγωνισμού.
Στο σύστημα αυτό, της «ψηφιακής οικονομίας», βρίσκεται μεγάλος αριθμός
δεδομένων, τα οποία θα πρέπει οπωσδήποτε να παραμείνουν προστατευμένα από
οποιαδήποτε προσβολή ή προσπάθεια υποκλοπής. Ο αριθμός των προσωπικών
δεδομένων που φιλοξενούνται στο διαδίκτυο είναι υπερβολικά μεγάλος, λόγω του
γεγονότος ότι χρήστες από όλο τον κόσμο, δραστηριοποιούνται στις πλατφόρμες και
στον «κυβερνοχώρο». Οποιαδήποτε «διαρροή» τέτοιου ηλεκτρονικού υλικού, καθιστά
προσβολή και παράβαση των προσωπικών δεδομένων των χρηστών και τιμωρείται από
το νόμο. Αυτό συμβαίνει, διότι κάθε ιστότοπος, με συγκεκριμένη λειτουργία και σκοπό
δημιουργίας, έχει προηγουμένως δεσμευτεί να προστατεύει τα προσωπικά δεδομένα των
χρηστών, οι οποίοι μάλιστα, είναι εντοπισμένοι σε παγκοσμίου εκτάσεως κλίμακα.
Τέτοιο παράδειγμα «διαρροής» υλικού, αποτελεί η υπόθεση του Facebook, με τα
δεδομένα που υπήρχαν σε αυτό, να ξεπερνούν τα εκατομμύρια, λόγω της δημοφιλίας
της πλατφόρμας σε παγκόσμιο επίπεδο.