Το έλλογο και το υπέρλογο στον Πλάτωνα και στον Πλωτίνο

Διδακτορική Διατριβή uoadl:3260334 70 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής & Ψυχολογίας (Φ.Π.Ψ.)
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-02-14
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Τριπουλά Ιωάννα
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
1. Ομ. Καθηγήτρια Φιλοσοφίας, ΕΚΠΑ, Ε. Μαραγγιανού
2. Αναπλ. Καθηγητή Φιλοσοφίας, ΕΚΠΑ, Γ. Στείρης
3. Ομ. Καθηγήτρια Φιλοσοφίας, ΕΚΠΑ, Ε. Ποταμιάνου
4. Καθηγητή Φιλοσοφίας, ΕΚΠΑ,, Π. Πανταζάκος
5. Αναπλ. Καθηγητή Φιλοσοφίας, ΕΚΠΑ,, Γ. Βασίλαρος
6. Αναπλ. Καθηγητή Φιλοσοφίας, ΕΚΠΑ, , Ι. Καλογεράκος
7. Καθηγητή, Μ. Μαντζανάς, Εκκλησιαστική Ακαδημία Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Το έλλογο και το υπέρλογο στον Πλάτωνα και στον Πλωτίνο
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Το έλλογο και το υπέρλογο στον Πλάτωνα και στον Πλωτίνο
Περίληψη:
Η παρούσα διατριβή εστιάζει στη συνύπαρξη του λογικού και του υπέρλογου στοιχείου στην φιλοσοφία του Πλάτωνος και σε εκείνη του Πλωτίνου. Η ερευνητική μέθοδος που επελέγη ήταν η κειμενοκεντρική. Πιο συγκεκριμένα, μέσα από τη μελέτη από τη μια επιλεγμένων έργων του Πλάτωνος και ειδικότερα του Μένωνος, του Φαίδωνος, του Συμποσίου, του Φαίδρου, της Πολιτείας και του Θεαίτητου, και από την άλλη των Εννεάδων του Πλωτίνου, επιχειρείται η ανίχνευση σημείων όπου έκαστος εκ των δύο φιλοσόφων επιλέγει τον δρόμο του ορθολογισμού ή ανάγεται στο άλογο ή υπέρλογο, τόσο σε επίπεδο θεματικής, όσο και τρόπου πραγμάτευσης.
H φιλοσοφία του Πλάτωνος ανήκει στον χώρο του ρεαλιστικού ιδεαλισμού, καθότι κατά τον φιλόσοφο ο πραγματικός κόσμος συγκροτείται από τις Ιδέες, τις οποίες μπορεί κάποιος να γνωρίσει μέσω της νόησης και όχι της αισθητηριακής γνώσης. Η επιλογή των προαναφερομένων διαλόγων έγινε με το σκεπτικό ότι σε αυτούς παρατηρείται μια συνεχής αναμέτρηση του έλλογου με το άλογο ή και το υπέρλογο στοιχείο, καθώς αναπτύσσονται με λογικό μεν τρόπο ζητήματα, τα οποία υπερβαίνουν το χώρο της αισθητής πραγματικότητας, ενώ αντιστρόφως σε άλλες περιπτώσεις έλλογες θέσεις προβάλλονται ως αξιωματικές, τεκμηριώνονται δηλαδή με τρόπους που υπερβαίνουν τη λογική.
Η δέ φιλοσοφία του Πλωτίνου και ειδικά το πλωτίνειο οντολογικό σύστημα βρίσκεται πολύ κοντά στη βάση της πλατωνικής , αλλά κλίνει περισσότερο στην περιοχή του υπέρλογου. Από την άλλη, υπάρχουν σημεία, τόσο στη θεματολογία των Εννεάδων, όσο και στον τρόπο ανάπτυξής τους, που μαρτυρούν ότι η προσχώρηση στην περιοχή του άλογου έχει κάποια όρια και κάποια ορισμένα πλαίσια.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
Πλάτων, Πλωτίνος, λόγος, υπέρλογο, άλογο στοιχείο
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
4
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
1346
Αριθμός σελίδων:
382
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Τριπουλά - διατριβή (2023).pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.