Διερεύνηση των γνώσεων, απόψεων, παρανοήσεων, στάσεων και συμπεριφορών των μαθητών Γυμνασίου, Γενικού Λυκείου και ΕΠΑ.Λ. της Σαντορίνης σχετικά με την Προστασία της Βιοποικιλότητας ως κομμάτι της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη και τον Πολλαπλασιασμό των Φυτικών Ειδών.

Διπλωματική Εργασία uoadl:3271201 50 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-03-08
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Βλάχου Γεωργία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Σκούλλος Μιχαήλ Μάριος, Ομ. Καθηγητής Χημείας Περιβάλλοντος Ε.Κ.Π.Α.
Δασενάκης Εμμανουήλ, Ομ. Καθηγητής, Τμήμα Χημείας Ε.Κ.Π.Α.
Σακελλάρη Αικατερίνη, Μέλος ΕΔΙΠ Χημείας Περιβάλλοντος Ε.Κ.Π.Α.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διερεύνηση των γνώσεων, απόψεων, παρανοήσεων, στάσεων και συμπεριφορών των μαθητών Γυμνασίου, Γενικού Λυκείου και ΕΠΑ.Λ. της Σαντορίνης σχετικά με την Προστασία της Βιοποικιλότητας ως κομμάτι της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη και τον Πολλαπλασιασμό των Φυτικών Ειδών.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διερεύνηση των γνώσεων, απόψεων, παρανοήσεων, στάσεων και συμπεριφορών των μαθητών Γυμνασίου, Γενικού Λυκείου και ΕΠΑ.Λ. της Σαντορίνης σχετικά με την Προστασία της Βιοποικιλότητας ως κομμάτι της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη και τον Πολλαπλασιασμό των Φυτικών Ειδών.
Περίληψη:
Η παρούσα μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία εστιάζει σε μαθητές/τριες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης [Γυμνάσιο, Γενικό Λύκειο (ΓΕ.Λ.) και Επαγγελματικό Λύκειο (ΕΠΑ.Λ.)] της Σαντορίνης με σκοπό να διερευνηθούν οι γνώσεις, απόψεις, παρανοήσεις, στάσεις και συμπεριφορές τους, σχετικά με ζητήματα που σχετίζονται με την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Π.Ε.) και την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (Ε.Α.Α.), όπως η προστασία/διαφύλαξη της Βιοποικιλότητας με έμφαση στη χλωρίδα, ο πολλαπλασιασμός φυτικών ειδών και οι φυτορμόνες (φυτορυθμιστικές ουσίες). Δεδομένου ότι στη βιβλιογραφία δεν υπάρχει σχετική αναφορά σε τυχόν έρευνες σε επίπεδο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, επιχειρείται η κάλυψη του υφιστάμενου βιβλιογραφικού κενού.
Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση προγραμμάτων Π.Ε./Ε.Α.Α. καλλιεργούν την περιβαλλοντική συνείδηση των μαθητών/τριών, καθιστώντας τους περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένους και ενήμερους μελλοντικούς πολίτες, ικανούς να λαμβάνουν ορθές αποφάσεις και να συμμετάσχουν ενεργά στην αειφορική διαχείριση περιβαλλοντικών ζητημάτων. Οι γνώσεις σχετικά με τον πολλαπλασιασμό των φυτών και τη χρήση φυτορυθμιστικών ουσιών είναι απαραίτητες για τη σύνδεση των γνώσεων του εργαστηρίου και της επιστήμης ευρύτερα, με την προστασία της βιοποικιλότητας και της φύσης γενικότερα. Ιδιαίτερη περίπτωση μελέτης της συγκεκριμένης διασύνδεσης αποτελεί το μοντέλο της νήσου Σαντορίνης, με τη χαρακτηριστική γεωμορφολογία, τις κλιματολογικές συνθήκες και τα ενδιαφέροντα ενδημικά φυτικά είδη, το οποίο ισορροπεί ανάμεσα στον αγροτικό της χαρακτήρα και τη συχνά υπέρμετρη τουριστική δραστηριότητα.
Στην έρευνα συμμετείχαν 155 μαθητές/τριες και η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με τη χρήση κατάλληλου εργαλείου (ερωτηματολογίου) ώστε να λαμβάνονται απαντήσεις στα ερευνητικά ερωτήματα που τέθηκαν.
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι η συμμετοχή των μαθητών/τριών σε προγράμματα Π.Ε./Ε.Α.Α. είναι ιδιαίτερα χαμηλή (14-33%), παρά τα αρκετά Περιβαλλοντικά Προγράμματα που έχουν υλοποιηθεί στο νησί της Σαντορίνης, λόγω εξωγενών δυσκολιών.
Όσον αφορά τις σχετικές γνώσεις των μαθητών/τριών ως προς την αειφορία και τη βιοποικιλότητα αυτές είναι ελλιπείς, με εξαίρεση όσους/ες έχουν λάβει μέρος σε αντίστοιχο συναφές πρόγραμμα. Οι σχετικές γνώσεις των μαθητών/τριών για τη σύνδεση μεταξύ ανθρώπινης δραστηριότητας και απώλειας της βιοποικιλότητας θεωρούνται ιδιαιτέρως περιορισμένες. Ως κύρια πηγή ενημέρωσης αναδεικνύεται το διαδίκτυο, ενώ άλλα μέσα πληροφόρησης όπως τα τυπικά μέσα ενημέρωσης (τηλεόραση, ραδιόφωνο) ακόμη και το ίδιο το σχολείο, φαίνεται ότι δεν προτιμώνται.
Τα ευρήματα έδειξαν άγνοια των μαθητών/τριών ως προς τις μεθόδους πολλαπλασιασμού των φυτών, με εξαίρεση όσους φοιτούν στον Τομέα Γεωπονίας, Τροφίμων και Περιβάλλοντος του ΕΠΑ.Λ. Ανεξαρτήτως τάξης και τμήματος στο οποίο φοιτούν, ενώ ανέδειξαν και την πλήρη άγνοια των συμμετεχόντων/συμμετεχουσών σε σχέση με τον μικροπολλαπλασιασμό και τη χρήση φυτορυθμιστικών ουσιών.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της παρούσας εργασίας, η ανάγκη σχεδιασμού και εκπόνησης επιμορφωτικών προγραμμάτων που να εστιάζουν στη χλωρίδα και τον πολλαπλασιασμό φυτικών ειδών και που συσχετίζουν τα φυτά με την Π.Ε./Ε.Α.Α., καθίσταται επιτακτική, δεδομένου του κρίσιμου ρόλου που διαδραματίζει η βιοποικιλότητα για το περιβάλλον.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (Ε.Α.Α), Βιοποικιλότητα ή Βιολογική ποικιλότητα, Χλωρίδα, Μικροπολλαπλασιασμός (in vitro πολλαπλασιασμός), Φυτορυθμιστικές ουσίες των φυτών
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
14
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
188
Αριθμός σελίδων:
252
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2026-03-09.

ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ_ΒΛΑΧΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ.pdf
10 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2026-03-09.