«Ενδυνάμωση Γονέων Παιδιών με ΔΑΦ Μέσω ενός Μοντέλου Συστημικής Συμπεριφορικής-Αναλυτικής Παρέμβασης»

Διδακτορική Διατριβή uoadl:3279828 95 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής & Ψυχολογίας (Φ.Π.Ψ.)
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-02-28
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Δροσινού Κατερίνα
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
• Αικατερίνη. Παπανικολάου, Καθηγήτρια Παιδοψυχιατρικής, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ
• Φιλία Ίσσαρη, Καθηγήτρια Συμβουλευτικής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, Φιλοσοφική Σχολή, ΕΚΠΑ
• Χρήστος Παρθένης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Φιλοσοφική Σχολή, ΕΚΠΑ
• Φωτεινή (Φαίη) Αντωνίου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Φιλοσοφική Σχολή, ΕΚΠΑ
• Αντιγόνη-Άλμπα Παπακωνσταντίνου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Φιλοσοφική Σχολή, ΕΚΠΑ
• Αικατερίνη Αργυροπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Φιλοσοφική Σχολή, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
«Ενδυνάμωση Γονέων Παιδιών με ΔΑΦ Μέσω ενός Μοντέλου Συστημικής Συμπεριφορικής-Αναλυτικής Παρέμβασης»
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
«Ενδυνάμωση Γονέων Παιδιών με ΔΑΦ Μέσω ενός Μοντέλου Συστημικής Συμπεριφορικής-Αναλυτικής Παρέμβασης»
Περίληψη:
Ο συνεχώς αυξανόμενος επιπολασμός της Διαταραχής Αυτιστικού Φάσματος, η σοβαρότητα της διαταραχής, καθώς επίσης και το υψηλό κόστος θεραπείας κάνουν επιτακτική την ανάγκη για ανάδειξη εμπεριστατωμένων θεραπευτικών παρεμβάσεων για τα παιδιά με ΔΑΦ και τις οικογένειές τους. Υπάρχει πλήθος ερευνών που καταδεικνύει την σπουδαιότητα της γονικής εμπλοκής στη θεραπεία των παιδιών με ΔΑΦ, λαμβάνοντας υπόψη τόσο την πρόοδο του παιδιού με ΔΑΦ όσο και την ευημερία των οικογενειών τους. Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν η διερεύνηση της αποτελεσματικότητας ενός Συστημικού Συμπεριφορικού-Αναλυτικού προγράμματος παρέμβασης – που υιοθετεί στόχους βάσει μιας αναπτυξιακής προοπτικής –, με σκοπό την εκπαίδευση των γονέων τεσσάρων αγοριών με ΔΑΦ προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας, που δέχονταν Έγκαιρη Εντατική Συμπεριφορική Αναλυτική Παρέμβαση (Early Intensive Behavioral Intervention – EIBI), καθώς και τεσσάρων αγοριών με ΔΑΦ, αντίστοιχης ηλικίας, που δέχονταν «Συνήθη Παρέμβαση» (“Treatment as Usual– TaU”). Ειδικότερα, απώτεροι στόχοι της παρέμβασης αυτής ήταν να βελτιωθούν τρεις κατηγορίες αντιδράσεων που αφορούσαν: α) σε ποικίλες μορφές καίριων δεξιοτήτων των συμμετεχόντων παιδιών με ΔΑΦ, β) σε ποικίλες μορφές γονικής συμπεριφοράς που συνάδουν με τη βελτίωση της σχέσης γονέα-παιδιού και γ) στη βελτίωση μορφών συμπεριφοράς που άπτονταν της σχέσης γονέα-παιδιού. Στην έρευνα, ακολουθήθηκε ένας πειραματικός σχεδιασμός με πολλαπλές γραμμές βάσης ανά κατηγορία αντιδράσεων, προκειμένου να αναδειχθεί κατά πόσο η παρέμβαση συνάδει με τους θεραπευτικούς στόχους που τέθηκαν για κάθε ζεύγος γονέα-παιδιού με ΔΑΦ. Η ανάλυση των δεδομένων κατέδειξε σημαντικά οφέλη για όλους τους συμμετέχοντες και μάλιστα σε όλες τις κατηγορίες αντιδράσεων: α) αυτών που σχετίζονται με το παιδί με ΔΑΦ, β) αυτών που σχετίζονται με τους γονείς παιδιού με ΔΑΦ, και γ) αυτών που σχετίζονται με την αλληλεπίδραση γονέα-παιδιού με ΔΑΦ. Τα αποτελέσματα γενικεύθηκαν στο σπίτι της κάθε οικογένειας, αλλά και σε νέες αντιδράσεις που δεν αποτέλεσαν άμεσο στόχο της παρέμβασης, ενώ διατηρήθηκαν σε βάθος χρόνου. Ταυτόχρονα, τα ευρήματα της διεξαχθείσας μελέτης κατέδειξαν και τη απόκτηση παράλληλων οφελών, για όλους τους συμμετέχοντες.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος, εκπαίδευση γονέων, Νατουραλιστικές Συμπεριφορικές-Αναλυτικές τεχνικές, Συστημική Συμπεριφορική-Αναλυτική παρέμβαση, Αναπτυξιακή Προσέγγιση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
794
Αριθμός σελίδων:
790
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2026-02-28.

DIDAKTORIKIDIATRIVI_DROSINOU.pdf
48 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2026-02-28.