Διδασκαλία Αντιδράσεων Διπλής Αντικατάστασης στην Α΄ Λυκείου εμπλουτισμένη με Ιοντικές Εξισώσεις και Αναπαραστάσεις στα τρία επίπεδα Χημείας

Διπλωματική Εργασία uoadl:3285107 52 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδακτική της Χημείας
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-03-08
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Λάης Σπυρίδων
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μεθενίτης Κωνσταντίνος, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Χημείας, ΕΚΠΑ (επιβλέπων και μέλος τριμελούς)
Σταμπάκη Δέσποινα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Χημείας, ΕΚΠΑ (μέλος τριμελούς)
Τσουρέας Νικόλαος, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Χημείας, ΕΚΠΑ (μέλος τριμελούς)
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διδασκαλία Αντιδράσεων Διπλής Αντικατάστασης στην Α΄ Λυκείου εμπλουτισμένη με Ιοντικές Εξισώσεις και Αναπαραστάσεις στα τρία επίπεδα Χημείας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διδασκαλία Αντιδράσεων Διπλής Αντικατάστασης στην Α΄ Λυκείου εμπλουτισμένη με Ιοντικές Εξισώσεις και Αναπαραστάσεις στα τρία επίπεδα Χημείας
Περίληψη:
Πλήθος βιβλιογραφικών αναφορών εντοπίζουν ένα μεγάλο αριθμό παρανοήσεων των μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίες αφορούν κυρίως το υπομικροσκοπικό επίπεδο καθώς και τις αλλαγές που συντελούνται σε μια αντίδραση διπλής αντικατάστασης ή εξουδετέρωσης.
Αυτή ήταν η αιτία δημιουργίας από μέρους μας, μιας διδακτικής πρότασης πέντε μαθημάτων με έμφαση: i)στην ευρεία χρήση υπομικροσκοπικών και μακροσκοπικών αναπαραστάσεων σε σύνδεση με τις συμβολικές αναπαραστάσεις ώστε ο μαθητής να αποκτήσει μια καλύτερη γνώση της σωματιδιακής φύσης των ενώσεων που παίρνουν μέρος στην αντίδραση ii)στην εκμάθηση του περάσματος από τη μοριακή στην ιοντική εξίσωση και κατόπιν στην καθαρά ιοντική ώστε ο μαθητής να διακρίνει ποιες χημικές αλλαγές πράγματι συμβαίνουν.
Για να αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα της πρότασης πραγματοποιήθηκε έρευνα, μέρος της οποίας υλοποιήθηκε εξ αποστάσεως λόγω Covid19. Συμμετείχαν 137 μαθητές της Α΄ Λυκείου χωρισμένοι σε δύο ομάδες. Η ομάδα ελέγχου διδάχθηκε τις αντιδράσεις με μοριακές εξισώσεις που είναι ο καθιερωμένος τρόπος στο Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Η πειραματική ομάδα διδάχθηκε την προτεινόμενη προσέγγιση. Oι μαθητές συμπλήρωσαν ερωτηματολόγιο πριν και μετά τη διδασκαλία. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η πειραματική ομάδα απέκτησε μια βαθύτερη κατανόηση του φαινομένου της χημικής αντίδρασης.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
αντιδράσεις διπλής αντικατάστασης, αντιδράσεις εξουδετέρωσης, αναπαραστάσεις, μοριακές εξισώσεις, ιοντικές και καθαρά ιοντικές εξισώσεις
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
5
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
79
Αριθμός σελίδων:
164
Διπλωματική Εργασία, Λάης Σπύρος.pdf (5 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο