Ανάλυση οπτικών αναπαραστάσεων εργαστηριακών πρακτικών ελληνικών σχολικών εγχειριδίων Χημείας δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του 20ού αιώνα

Διπλωματική Εργασία uoadl:3298039 58 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδακτική της Χημείας
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-03-14
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Ξάμπλα Μαρία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Αικατερίνη Πασχαλίδου, Μέλος Ε.ΔΙ.Π., τμήμα Χημείας, ΕΚΠΑ
Κωνσταντίνος Μεθενίτης, Αναπληρωτής Καθηγητής, τμήμα Χημείας, ΕΚΠΑ
Χρύσα Τζουγκράκη, Ομότιμη Καθηγήτρια, τμήμα Χημείας, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ανάλυση οπτικών αναπαραστάσεων εργαστηριακών πρακτικών ελληνικών σχολικών εγχειριδίων Χημείας δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του 20ού αιώνα
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ανάλυση οπτικών αναπαραστάσεων εργαστηριακών πρακτικών ελληνικών σχολικών εγχειριδίων Χημείας δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του 20ού αιώνα
Περίληψη:
Σε αυτή τη μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία γίνεται ανάλυση των οπτικών αναπαραστάσεων των εργαστηριακών πρακτικών που περιέχονται σε ελληνικά σχολικά εγχειρίδια του 20ού αιώνα ως προς το περιεχόμενο και το είδος τους καθώς και ως προς τη σχέση τους με την Ιστορία και την εξέλιξη της Χημείας.
Χρησιμοποιούνται πληροφορίες που προκύπτουν από την ανασκόπηση της βιβλιογραφίας, σχετικά με την ιστορία των εργαστηριακών πρακτικών και την ανάλυση των οπτικών αναπαραστάσεων. Στη συνέχεια παρουσιάζεται η μέθοδος ανάλυσης και κατηγοριοποίησης των αναπαραστάσεων που ακολουθήθηκε, με βάση το περιεχόμενο, τη λειτουργία, τη σχέση με το κείμενο και τη σύνδεσή τους με ιστορικές αναφορές του κειμένου. Επίσης, εντοπίζονται αναπαραστάσεις, οι οποίες αποτελούν την πρώτη χρονολογικά εμφάνιση, στα σχολικά εγχειρίδια, σημαντικών εργαστηριακών ανακαλύψεων του 19ου και 20ού αιώνα, και υπολογίζεται η χρονική απόσταση μεταξύ ανακάλυψης και προσαρμογής της στα σχολικά εγχειρίδια.
Από την ανάλυση του δείγματος και την επεξεργασία των αποτελεσμάτων προκύπτει επικράτηση των ερμηνευτικών αναπαραστάσεων, ενώ παράλληλα οι αναπαραστάσεις που αφορούν την Ιστορία και την εξέλιξη της Χημείας κατέχουν πολύ μικρό ποσοστό. Τέλος, οι χρονικές αποστάσεις μεταξύ ανακάλυψης των εργαστηριακών πρακτικών και εμφάνισης τους στα ελληνικά σχολικά εγχειρίδια δηλώνουν ότι οι εικόνες εστιάζουν σε ανακαλύψεις του παρελθόντος και όχι στις σύγχρονες.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
ανάλυση, σχολικά εγχειρίδια, οπτικές αναπαραστάσεις, εργαστηριακές πρακτικές, ιστορία Χημείας
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
5
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
130
Αριθμός σελίδων:
152
διπλωματική εργασία Ξάμπλα Μ.pdf (10 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο