Μια εθνοχορολογική μελέτη για τον ελληνικό παραδοσιακό χορό και το πανηγύρι στις ποικίλες υπάρξεις τους. Μελέτη περίπτωσης στο Βασιλίτσι Μεσσηνίας.

Διπλωματική Εργασία uoadl:3310745 98 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Παιδαγωγικές και Ανθρωπιστικές Σπουδές στον Αθλητισμό
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-03-24
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Παγκοζίδης Ιωάννης
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μαρία Κουτσούμπα, Καθηγήτρια, ΣΕΦΑΑ, ΕΚΠΑ
Βασιλική Τυροβολά, Ομότιμη Καθηγήτρια, ΣΕΦΑΑ, ΕΚΠΑ
Βασίλειος Λάντζος, Επίκουρος Καθηγητής, ΣΕΦΑΑ, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Μια εθνοχορολογική μελέτη για τον ελληνικό παραδοσιακό χορό και το πανηγύρι στις ποικίλες υπάρξεις τους. Μελέτη περίπτωσης στο Βασιλίτσι Μεσσηνίας.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Μια εθνοχορολογική μελέτη για τον ελληνικό παραδοσιακό χορό και το πανηγύρι στις ποικίλες υπάρξεις τους. Μελέτη περίπτωσης στο Βασιλίτσι Μεσσηνίας.
Περίληψη:
Σκοπός της εργασίας είναι η μελέτη του ελληνικού παραδοσιακού χορού και του
πανηγυριού στις ποικίλες υπάρξεις τους υπό το πρίσμα της εθνοχορολογίας μέσα
από το παράδειγμα της μουσικοχορευτικής παράδοσης του χωριού Βασιλίτσι
Μεσσηνίας. Ειδικότερα, η εργασία στοχεύει μέσα από το παραδοσιακό τοπικό
μουσικοχορευτικό πασχαλιάτικο έθιμο της ‘Αποκερασιάς’ (‘πρώτη ύπαρξη’) και
της νεότερης, από το 2006 και μετά, και μεγαλύτερης σε έκταση και απήχηση στην
περιοχή μουσικοχορευτικής καλοκαιρινής εκδήλωσης ‘Εκεί που η μουσική
συναντά την παράδοση’(‘δεύτερη ύπαρξη’), να διερευνήσει ζητήματα της τοπικής
μουσικοχορευτικής παράδοσης στην ‘πρώτη’ και ‘δεύτερη ύπαρξή’ της.
Επιπρόσθετα, χρησιμοποιήθηκε ο όρος ‘πανήγυρις’ με την έννοια του πάνδημου
χαρακτήρα, καθώς αυτές αποτελούν και τις μοναδικές πάνδημες
μουσικοχορευτικές περιστάσεις που πραγματοποιούνται σήμερα εντός του χωριού.
Για τη συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε εθνογραφική μέθοδος του
χορού υπό τους όρους της συμμετοχικής παρατήρησης. Tο σημειογραφικό
σύστημα Labanotation χρησιμοποιήθηκε για την καταγραφή των χορών, η δομικο-
μορφολογική και τυπολογική μέθοδος για την ανάλυσή τους και η συγκριτική
μέθοδος για τη σύγκρισή τους. Η ανάλυση των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με
τη μέθοδο της ‘πυκνής περιγραφής’ και για την ερμηνεία τους υιοθετήθηκε το
θεωρητικό πρίσμα των ‘υπάρξεων’ του ελληνικού παραδοσιακού χορού. Από τα
αποτελέσματα της έρευνας διαπιστώθηκε ότι οι μορφές των χορών δεν διαφέρουν
σε αυτές τις δύο πάνδημες μουσικοχορευτικές περιστάσεις και ότι η εκδήλωση
‘Εκεί που η μουσική συναντά την παράδοση’ υποκατέστησε το ‘πανηγύρι του
χωριού’, πραγματοποιώντας μια ‘μετάβαση’ από τη ‘δεύτερη’ στην ‘πρώτη
ύπαρξη’.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
εθνογραφία χορού, ‘πρώτη’ και ‘δεύτερη ύπαρξη’ του χορού, έθιμο ‘Αποκερασιάς’, ‘Εκεί που η μουσική συναντά την παράδοση’, πανήγυρις
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
3
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
642
Αριθμός σελίδων:
270
ΔΕ Παγκοζίδης 7.3.23 - τελικό_compressed (1).pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο