Le drame et le mouvement impressionniste dans l΄ambiance moderniste du XIXème siècle

Διδακτορική Διατριβή uoadl:3325609 50 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-05-05
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Παπαχρήστου Μαρία
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
κ. Μαρίκα Θωμαδάκη, Ομότιμη Καθηγήτρια ΤΓΓΦ ΕΚΠΑ,
κ. Πηγή-Δάφνη Κουτσογιαννοπούλου, Ομότιμη Καθηγήτρια ΤΓΓΦ ΕΚΠΑ,
κ. Ιωάννα Παπασπυρίδου, Επίκουρη Καθηγήτρια ΤΓΓΦ ΕΚΠΑ,
κ. Ελένη Τατσοπούλου, Αναπληρώτρια. Καθηγήτρια ΤΓΓΦ ΕΚΠΑ,
κ. Ειρήνη Αποστόλου, Αναπληρώτρια. Καθηγήτρια ΤΓΓΦ ΕΚΠΑ,
κ. Κωστάντζα Γεωργακάκη, Καθηγήτρια ΤΘΣ ΕΚΠΑ,
κ. Λητώ Ιωακειμίδου, Επίκουρη Καθηγήτρια Τμ.Φιλολογίας ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Le drame et le mouvement impressionniste dans l΄ambiance moderniste du XIXème siècle
Γλώσσες διατριβής:
Γαλλικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Το δράμα και το κίνημα του ιμπρεσσιοννισμού στο μοντερνιστικό περιβάλλον του 19ου αιώνα.
Περίληψη:
Η μελέτη αποτελείται από δυο κεφάλαια τα οποία χωρίζονται αντίστοιχα σε πέντε ενότητες. Το πρώτο κεφάλαιο αναφέρεται στην έκρηξη των διαφόρων ιδεολογικών προκλήσεων κατά την διάρκεια του 19ου αιώνα εκκινώντας από το κοινωνικο-πολιτικό και ιδεολογικό πλαίσιο που καθόρισε την άνοδο της αστικής τάξης στην εξουσία ήδη από την επομένη της Γαλλικής Επανάστασης. Το κεφάλαιο αυτό διαπραγματεύεται και επιχειρεί να φωτίσει το χρονικό της ανάδειξης της θεμελιώδους έννοιας του ατόμου και του τρόπου με τον οποίο η νέα ταυτότητα του ενέπνευσε τα λογοτεχνικά και καλλιτεχνικά δρώμενα του 19ου αιώνα.
Το δεύτερο κεφάλαιο εμβαθύνει στη μετάβαση από τη δημιουργία της νέας ιδεολογικής ταυτότητας του ατόμου στη γέννηση μιας νέας αισθητικής η οποία επεκτείνεται έως τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα. Εστιάζει κυρίως στην περίοδο του δεύτερου μισού του 19ου αιώνα κατά την οποία εμφανίζεται το κίνημα του ιμπρεσιονισμού στη ζωγραφική και στη δραματουργία. Μελετάται η σχέση του ιμπρεσιονισμού και του συμβολισμού στους τομείς που αναφέρθηκαν, καθώς και το ρεύμα του συμβολισμού που οδηγεί τη φιλοσοφία του ιμπρεσιονισμού σε νέες αισθητικές εξερευνήσεις έως τις αρχές του 20ου αιώνα. Εστιάζει ιδιαίτερα στο θεατρικό έργο του Octave Mirbeau, ο οποίος θεωρήθηκε ως ο κατ’ εξοχήν εκπρόσωπος του ιμπρεσιονιστικού δράματος και στη σχέση του με το συμβολιστικό θέατρο του μεγάλου δραματουργού Maurice Maeterlinck στον οποίο απονεμήθηκε μάλιστα το βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας για την προσφορά του στα γράμματα και τις τέχνες.
H μελέτη αυτή εξετάζει επομένως την εξέλιξη από τις καινοτόμες τάσεις του 19ου αιώνα, έως τον 20ο αιώνα, η οποία στιγμάτισε την έννοια του ατόμου. Οι εκπρόσωποι των κινημάτων που αναφέρονται επελέγησαν με βάση ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό τους: αφομοιώνουν τις καλλιτεχνικές και λογοτεχνικές τάσεις της εποχής τους και, ακόμη και μέσα από την διαφαινόμενη αντιπαράθεσή τους, στην πραγματικότητα, συνομιλούν και εγκαινιάζουν έναν ευρύτερο διάλογο πάνω στην υπόθεση μιας σύγχρονης αισθητικής αντίληψης στην τέχνη και τη λογοτεχνία, και ιδιαίτερα τη δραματουργία, που θα χαρακτηρίσει το τέλος του 19ου αιώνα και θα θέσει τα θεμέλια για τα εικαστικά και λογοτεχνικά ρεύματα των πρώτων δεκαετιών του 20ου αιώνα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
Ψυχή, Καλλιτέχνης, ιδιοφυΐα, Εντύπωση, Άτομο, Άγνωστο, Αόρατο, Μοντερνισμός, Μοντερνικότητα, Φύση, Άδηλο, Σύμβολο.,
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
6
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
152
Αριθμός σελίδων:
261
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2024-11-05.

DidaktorikiDiatrivi_MariaPapachristou.pdf
4 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2024-11-05.