«Βίος και εργογραφία του Χρύσανθου Βοσταντζόγλου (Μποστ): Ιδεολογικές και αισθητικές συνιστώσες ανάλυσης της γνωστής και άγνωστης θεατρικής του πορείας»

Διδακτορική Διατριβή uoadl:3328352 71 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Θεατρικών Σπουδών
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-05-15
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Κυριακού Κωνσταντίνος
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
1. Γρηγόριος Ιωαννίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, ΕΚΠΑ (Επιβλέπων)
2. Εμμανουήλ (Μάνος) Στεφανίδης, Καθηγητής, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, ΕΚΠΑ
3. Κωνστάντζα Γεωργακάκη, Καθηγήτρια, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, ΕΚΠΑ
4. Γεώργιος Πεφάνης, Καθηγητής, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, ΕΚΠΑ
5. Άννα Σταυρακοπούλου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Θεάτρου – Σχολή Καλών Τεχνών, ΑΠΘ
6. Παναγιώτης Μιχαλόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, ΕΚΠΑ
7. Αικατερίνη Διακουμοπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
«Βίος και εργογραφία του Χρύσανθου Βοσταντζόγλου (Μποστ): Ιδεολογικές και αισθητικές συνιστώσες ανάλυσης της γνωστής και άγνωστης θεατρικής του πορείας»
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
«Βίος και εργογραφία του Χρύσανθου Βοσταντζόγλου (Μποστ): Ιδεολογικές και αισθητικές συνιστώσες ανάλυσης της γνωστής και άγνωστης θεατρικής του πορείας»
Περίληψη:
Αντικείμενο έρευνας και εξέτασης της διδακτορικής διατριβής είναι η περίπτωση του Χρύσανθου Βοσταντζόγλου, ή Μέντη Μποσταντζόγλου, γνωστού με το ψευδώνυμο Μποστ, η καλλιτεχνική παραγωγή του οποίου εκτείνεται στα όρια μιας ολόκληρης σχεδόν πεντηκονταετίας, από τα τέλη της δεκαετίας τού 1940 έως τα μέσα της δεκαετίας τού 1990, οπότε και απεβίωσε. Ο Μποστ υπήρξε ένα φαινόμενο πολύ σπάνιο για τα ελληνικά δεδομένα, μιας και ήταν ζωγράφος, αγιογράφος, αρθρογράφος, χρονικογράφος, πεζογράφος, στιχουργός, ποιητής, διαφημιστής, ολίγον σεναριογράφος και μεταφραστής, πολύ γελοιογράφος και σκιτσογράφος, που γέμιζε με ανορθόγραφα και ασύντακτα κείμενα το ορθογώνιο πλαίσιο της πολιτικής γελοιογραφίας του και που άφησε εποχή με τις ειρωνικές φιγούρες του και με την έντονη κοινωνικοπολιτική κριτική στο σκίτσο του. Πάνω απ’ όλα όμως ο Μποστ ήταν θεατρικός συγγραφέας, σκηνογράφος και ενδυματολόγος με πολύ προσωπικό και μοναδικό ύφος.
Από την έρευνα διαπιστώθηκε ότι υπάρχει ένα μεγάλο κενό σχετικά με το θεατρικό corpus του Μποστ, κάτι που έχει οδηγήσει σε λανθασμένη εντύπωση για τον συγγραφέα, για αυτό και η διδακτορική διατριβή επιχειρεί μια εκτενή, ενδελεχή και ολοκληρωμένη προσέγγιση στο θεατρικό και δραματουργικό του corpus, καθώς έχουν ανακαλυφθεί αρκετά ανέκδοτα και άπαιχτα θεατρικά έργα του, αλλά και άγνωστες συνεργασίες του. Έτσι, η διατριβή φέρνει στο φως καινούργιους τίτλους θεατρικών έργων του που ξεπερνούν τον έως τώρα γνωστό αριθμό έργων του, εμπλουτίζοντας σημαντικά τις γνώσεις μας σχετικά με τον θεατρικό Μποστ, ενώ αναλύονται συγχρόνως και οι αισθητικές και ιδεολογικές συνιστώσες τους. Με αυτόν τον τρόπο, η διατριβή φωτίζει τόσο γνωστές όσο και άγνωστες πτυχές της δραματουργίας του, καθώς στην πλειονότητα των κειμένων αυτών παρατηρούνται σημαντικές αποκλίσεις από τις “μποστικές” νόρμες που ξέραμε έως τώρα.
Επίσης, η διατριβή προχωρά σε μια σημαντική αποκατάσταση σε ανακρίβειες, ασάφειες και λανθασμένες καταγραφές που έχουν εντοπιστεί τόσο στη βιογραφία του Μποστ όσο και στις θεατρικές συνεργασίες του. Βάσει καταχωρημένων και επιβεβαιωμένων στοιχείων, η διατριβή προβαίνει ακόμα και σε αποκαλύψεις άγνωστων συνεργασιών του Μποστ στο θέατρο, μη καταγεγραμμένων σε κανένα βιογραφικό του σημείωμα. Τέλος, απαντώνται πολλά ερωτήματα αναφορικά με τον Μποστ όπως: ως θεατρικός συγγραφέας είναι χιουμοριστής ή σατιριστής, το θέατρό του είναι παράλογο, σουρεαλιστικό ή μοναδικό, πόσα και ποια έργα συνέγραψε, πόσα εξ αυτών παρέμειναν άπαιχτα, συνθέτει τα κείμενά του σε έμμετρο ή πεζό λόγο, ακολουθεί κάποιους κανόνες στιχουργικής ή όχι, μπορεί να μεταφραστεί ή είναι αμετάφραστος και, το σημαντικότερο, γράφει ασύντακτα ή ανορθόγραφα; Εν ολίγοις, το γενικό, βασικό ερώτημα που απαντάται μέσω της παρούσας διατριβής είναι το: τελικά, πόσο καλά γνωρίζαμε τον θεατρικό Μποστ μέχρι σήμερα;
Κύρια θεματική κατηγορία:
Καλές Τέχνες - Ψυχαγωγία
Λέξεις-κλειδιά:
Μποστ, Μέντης Μποσταντζόγλου, Χρύσανθος Βοσταντζόγλου, Θέατρο, Θεατρικός Συγγραφέας, Σατιριστής, Θεατρικά Έργα, Επιθεώρηση, Θεατρικά κείμενα, Μετάφραση, Υπονόμευση και Ανατροπή, Χιούμορ, Γλώσσα, Παρωδία, Σάτιρα, Ειρωνεία, Ανορθογραφία, Ασυνταξία, Ασύντακτος Ομοιοκατάληκτος Δεκαπεντασύλλαβος, Μη-μεταφρασιμότητα, Ελληνικό Μεταπολεμικό Θέατρο, Άγνωστη θεατρική εργογραφία
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
370
Αριθμός σελίδων:
577
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2024-11-23.

Κωνσταντίνος Κυριακού - Διδακτορική Διατριβή.pdf
6 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2024-11-23.