Μελέτη του οργανικού σκοπού «Αϊβαλιώτικο Ζεϊμπέκικο» υφολογικές και πρακτικές τεχνικές στη βιολιστική τέχνη

Διπλωματική Εργασία uoadl:3330928 58 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εκτέλεση/Ερμηνεία της Παραδοσιακής Μουσικής
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-06-08
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Καρακώστας Αθανάσιος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Λιάβας Λάμπρος, καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, ΕΚΠΑ

Σαρρής Χάρης, καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Μελέτη του οργανικού σκοπού «Αϊβαλιώτικο Ζεϊμπέκικο» υφολογικές και πρακτικές τεχνικές στη βιολιστική τέχνη
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Αγγλικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Μελέτη του οργανικού σκοπού «Αϊβαλιώτικο Ζεϊμπέκικο» υφολογικές και πρακτικές τεχνικές στη βιολιστική τέχνη
Περίληψη:
Η μουσική πρακτική είναι γνωστό πως αποτελεί τον πιο ζωντανό ίσως και διαχρονικό μοχλό της εξέλιξης που αφορά τους ίδιους τους μουσικούς αλλά και όλους όσους ασχολούνται με αυτή σε πρωτεύον ή και δευτερεύον επίπεδο. Ήταν βασική προϋπόθεση για την οποία επέλεξα να ασχοληθώ με το θέμα του παρόντος πονήματος. Η μουσική πρακτική και κατ’ επέκταση η βιολιστική πρακτική είναι τα δύο επίπεδα που ξεχωρίσαμε προκειμένου με βάση αυτά να αναλύσουμε το πεδίο της εκτέλεσης αλλά και της εξέλιξης ενός οργανικού σκοπού.
Πρόκειται για τον Αϊβαλιώτικο Ζεϊμπέκικο σκοπό, ένα κομμάτι αγαπητό σε πολύ μεγάλη μερίδα των ακροατών του είδους. Η ποιοτική μέθοδος ανάλυσης ήταν μονόδρομος στη περίπτωσή μας. Τρις πολύ σημαντικοί βιολιστές –έδρασαν ο καθένας σε άλλη εποχή – οι οποίοι επηρέασαν άμεσα με τις ηχογραφήσεις αλλά και τον τρόπο παιξίματός τους τις επόμενες γενιές είναι το αντικείμενο μελέτης μας εδώ. Με βάση την εκτέλεση του καθενός αλλά και συγκρίνοντας επί μέρους μεταξύ τους σημεία θα προσπαθήσουμε να διακρίνουμε την αλλαγή που ίσως να διατελέστηκε στον Αϊβαλιώτικο. Σε αυτούς προστίθεται και μία σπάνια εκτέλεση ενός Πλωμαρίτη βιολιστή που κάνει ακόμα πιο ενδιαφέρουσα τη μελέτη μας.
Με βάση τις εκτελέσεις από τη δισκογραφία των Μακρυγιάννη, Δραγάτση και Κουκουλάρη και την καταγραφή των στο πεντάγραμμο θα κάνουμε μία πιο ενδελεχή ανάλυση της φόρμας, της τροπικότητας αλλά και του τρόπου παιξίματος που επέβαλε στον γνωστό ζεϊμπέκικο ο κάθε βιολιστής αλλά και γενικότερα την παρακαταθήκη και το αποτύπωμα που άφησαν ως μουσικοί και δη βιολιστές οι προαναφερθέντες καλλιτέχνες.
Από όλες αυτές τις αναλύσεις φιλοδοξούμε να γίνει αντιληπτό το πως μπολιάστηκε ο συγκεκριμένος σκοπός μέσα από την τεχνική και την προσωπική σφραγίδα του κάθε βιολιστή. Παράλληλα θα διακρίνουμε στο τέλος της παρούσας εργασίας κατά πόσο έχει επηρεαστεί και διαφοροποιηθεί ο ζεϊμπέκικος αυτός σκοπός μέσω των ηχογραφήσεων που επιλέχθηκαν αλλά και το πως μπορούμε να αντιμετωπίζουμε ανάλογα φαινόμενα σε άλλους σκοπούς.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Καλές Τέχνες - Ψυχαγωγία
Λέξεις-κλειδιά:
Αϊβαλιώτικος σκοπός, Λαϊκό Βιολί, Μικρά Ασία, Μυτιλήνη, Αϊβαλί, βιολιστική τέχνη, ερμηνεία, διαποίκιλση, Μακρυγιάννης, Δραγάτσης, Κουκουλάρης, Βερβέρης-Τουρκογιάννη
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
1
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
41
Αριθμός σελίδων:
103
Διπλωματική Εργασία Σάκη Καρακώστα.pdf (7 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο