ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΒΙΒΛΙΩΝ ΕΠΑΥΞΗΜΕΝΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ Α/ΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Διπλωματική Εργασία uoadl:3359925 54 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός Διαδικτυακής (online) Εκπαίδευσης
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-10-03
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
ΧΑΣΤΑΜΟΥΡΑΤΙΔΟΥ ΕΥΘΥΜΙΑ
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
ΚΟΥΤΡΟΜΑΝΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ Π.Τ.ΔΕ., Ε.Κ.Π.Α.
ΣΟΦΟΣ ΑΛΙΒΙΖΟΣ, ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ Π.Τ.Δ.Ε., ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ
ΚΩΣΤΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ, ΜΕΛΟΣ Ε.ΔΙ.Π. Π.Τ.Δ.Ε., ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ
Πρωτότυπος Τίτλος:
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΒΙΒΛΙΩΝ ΕΠΑΥΞΗΜΕΝΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ Α/ΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΒΙΒΛΙΩΝ ΕΠΑΥΞΗΜΕΝΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ Α/ΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Περίληψη:
Οι εξελίξεις της τεχνολογίας των κινητών συσκευών, σε συνδυασμό με τη συνεχή πρόοδο στις τηλεπικοινωνίες, συνέτειναν στην όλο και αυξανόμενη ανάπτυξη και έκδοση βιβλίων επαυξημένης πραγματικότητας (Ε.Π.) από εμπορικούς οίκους. Η παιδαγωγική καταλληλόλητα αυτών των βιβλίων απασχολεί έντονα την ερευνητική κοινότητα, η οποία όμως δεν έχει διαμορφώσει μέχρι σήμερα ένα αποδεκτό μοντέλο αξιολόγησης των βιβλίων Ε.Π. πριν την ένταξή τους στη σχολική τάξη και τη χρήση τους από εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες. Η παρούσα εργασία, εστιάζει στα κριτήρια επιλογής αυτών των βιβλίων και ειδικότερα στα αποτελέσματα της χρήσης, από εκπαιδευτικούς, της μοναδικής κλίμακας διαβαθμισμένων κριτηρίων (RARB) για βιβλία Ε.Π. που έχει διαμορφωθεί μέχρι στιγμής (Κουτρομάνος, 2019). Αρχικά πραγματοποιήθηκε ενδεικτική ανασκόπηση της βιβλιογραφίας για τις επιδράσεις που επιφέρουν τα βιβλία Ε.Π. στη μάθηση σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα και διατυπώθηκαν τα σχετικά συμπεράσματα. Ακολούθησε η ανάπτυξη της προβληματικής σχετικά με την αναγκαιότητα ύπαρξης κριτηρίων αξιολόγησης των βιβλίων Ε.Π. και ενδεικτική ανασκόπηση στη βιβλιογραφία σχετικά με την ύπαρξη διαμορφωμένων κλιμάκων διαβαθμισμένων κριτηρίων για βιβλία Ε.Π.. Κατά την ανασκόπηση αναδείχθηκε η ύπαρξη μιας μόνο τέτοιας κλίμακας, η «κλίμακα διαβαθμισμένων κριτηρίων (RARB)» του Κουτρομάνου, (2019). Στη συνέχεια διατυπώθηκαν τα ερευνητικά ερωτήματα και διενεργήθηκε έρευνα σε δείγμα 30 εν ενεργεία εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Σκοπός της έρευνας ήταν η αξιολόγηση της ανωτέρω κλίμακας διαβαθμισμένων κριτηρίων (RARB) ως προς την κατανόηση του περιεχομένου της, την αντιληπτή ευκολία χρήσης της και ως προς τη χρησιμότητά της ως εργαλείο αξιολόγησης βιβλίων Ε.Π. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το χρονικό διάστημα Φεβρουαρίου - Μαρτίου του 2023. Αρχικά πραγματοποιήθηκε η θέαση των δύο βιβλίων Ε.Π., το «ΗΛΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ» και το «Εξερευνώντας ΤΟ ΗΛΙΑΚΟ ΜΑΣ ΣΥΣΤΗΜΑ» από τους εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν, οι οποίοι δεν είχαν πρότερη γνώση σχετικά με βιβλία Ε.Π., στη συνέχεια έγινε αξιολόγηση αυτών των βιβλίων μέσω της χρήσης της κλίμακας διαβαθμισμένων κριτηρίων (RARB) και ακολούθησε αξιολόγηση της εν λόγω κλίμακας μέσω ερωτηματολογίου ανοιχτών ερωτήσεων που συμπλήρωσαν οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί. Τα αποτελέσματα ανέδειξαν την πολύ θετική άποψη των εκπαιδευτικών για την κλίμακα διαβαθμισμένων κριτηρίων (RARB), αφού θεώρησαν ότι είναι κατανοητή και ότι συνέβαλε στη γνώση των αναγκαίων και απαιτούμενων κριτηρίων που πρέπει να πληροί ένα βιβλίο Ε.Π., ώστε να κριθεί κατάλληλο για να ενταχθεί στη μαθησιακή διαδικασία. Τέλος δήλωσαν ότι θα την ξαναχρησιμοποιούσαν σε μελλοντική αξιολόγηση και επιλογή βιβλίου Ε. Π. και καταγράφηκαν και κάποιες παρατηρήσεις σχετικά με τα κριτήρια και το περιεχόμενό τους. Σε αυτό το σημείο πρέπει να σημειωθεί α) η συμβολή της παρούσας έρευνας στο επιστημονικό πεδίο, αφού πρώτη φορά γίνεται έρευνα αξιολόγησης της χρήσης της παραπάνω ρουμπρίκας και β) η πρωτοτυπία της ως προς το ερευνητικό δείγμα, το οποίο αποτελείται από εν ενεργεία εκπαιδευτικούς οι οποίοι δεν έχουν προηγούμενες γνώσεις σχετικά με την Ε.Π. και τα βιβλία Ε.Π.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
Λέξεις κλειδιά: Βιβλία επαυξημένης πραγματικότητας, Κλίμακα διαβαθμισμένων κριτηρίων, Κινητή μάθηση, Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, augmented reality books, mixed reality books, education, learning, Rubric, assessment rubric or evaluation, graded criteria scale, elementary education
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
142
Αριθμός σελίδων:
156
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΕΘΝΙΚΟΝ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩ1- ΤΕΛΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ (1).pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.