Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Γαλάνης Πέτρος, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, ΕΚΠΑ
Σουρτζή Παναγιώτα, Καθηγήτρια, Τμήμα Νοσηλευτικής, ΕΚΠΑ
Γάλλος Παρίσης, Διδάκτωρ, Τμήμα Νοσηλευτικής, ΕΚΠΑ
Περίληψη:
Εισαγωγή: Η πανδημία COVID-19 προκάλεσε πρωτοφανή υγειονομική, κοινωνική και οικονομική κρίση παγκοσμίως, καθώς ο ιός SARS-CoV-2 κατάφερε να προκαλέσει μείζονα απειλή με σημαντική νοσηρότητα και θνησιμότητα σε ορισμένες πληθυσμιακές ομάδες. Η επικινδυνότητα του εντείνεται από την εύκολη μετάδοση και τη συνεχιζόμενη διασπορά του, παρόλες τις πολυεπίπεδες παρεμβάσεις, τα εκτεταμένα μέτρα περιορισμού και τον εμβολιασμό. Η διστακτικότητα στον εμβολιασμό αναφέρεται στην απροθυμία, καθυστέρηση στην αποδοχή ή και στην άρνηση ενός ατόμου να εμβολιαστεί παρά τις διαθέσιμες υπηρεσίες προσφοράς εμβολιασμών.
Σκοπός: Σκοπός ήταν η διερεύνηση των παραγόντων που επηρέασαν τους Επαγγελματίες Υγείας και τους φοιτητές των σχολών επιστημών υγείας για την αποδοχή ή όχι μιας αναμνηστικής δόσης εμβολίου κατά της COVID-19. Επιμέρους στόχοι ήταν η αξιολόγηση της διστακτικότητας για τα εμβόλια, ειδικότερα των αναμνηστικών δόσεων αυτών και η παράθεση των απόψεων και των στάσεων στις παραπάνω πληθυσμιακές ομάδες.
Μεθοδολογία: Η σχετική βιβλιογραφία αναζητήθηκε ηλεκτρονικά σε επιστημονικές βάσεις δεδομένων, όπως MEDLINE / PubMed, Embase, Cochrane Library , National Library of Medicine, Scopus, OpenGrey και από το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ). Η παρούσα συστηματική βιβλιογραφική πραγματοποιήθηκε από τις 3 Ιουνίου έως τις 6 Αυγούστου του 2023, ενώ βασικά κριτήρια επιλογής ήταν κυρίως οι περιγραφικές μελέτες, όσες ήταν δημοσιευμένες στα αγγλικά και ελληνικά, εκείνες των οποίων τα υποκείμενα ήταν άνθρωποι και με πληθυσμό άνω των 18 ετών. Το χρονικό πλαίσιο της συγκεκριμένης αναζήτησης ήταν η τελευταία τετραετία.
Αποτελέσματα: Από τα αποτελέσματα της ανασκόπησης, φάνηκε πως πολλοί και διαφορετικοί είναι οι παράγοντες που επηρεάζουν τη πρόθεση τόσο των επαγγελματιών υγείας και φοιτητών, όσο και αυτών σε συνάρτηση με το γενικό πληθυσμό, να αποδεχτούν μια αναμνηστική δόση εμβολίου κατά της COVID-19. Ταυτόχρονα, οι υγειονομικοί και οι φοιτητές διαφόρων κρατών και ηπείρων -που μελετήθηκαν- παρουσιάζουν ποικίλα κοινωνικο-δημογραφικά χαρακτηριστικά που επιδρούν στη προθυμία, ή όχι, για εμβολιασμό.
Συμπεράσματα: Οι αναμνηστικές δόσεις της COVID-19 προσφέρουν περαιτέρω ανοσία και μειώνουν τις σοβαρές επιπτώσεις της νόσου, όπως η νοσηλεία και ο θάνατος. Δεδομένου ότι οι επαγγελματίες υγείας διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στη διαμόρφωση της στάσης των τοπικών κοινοτήτων απέναντι στα εμβόλια, οι πεποιθήσεις και οι στάσεις τους παίζουν καθοριστικό ρόλο. Γι’ αυτό συνίσταται τόσο η εκπαίδευση φοιτητών και υγειονομικών από αρμόδιους φορείς, όσο και η κινητοποίηση και ευαισθητοποίηση αυτών, με στόχο να στηρίζουν τις στάσεις τους σε επιστημονικά ορθές απόψεις και πρακτικές, βάσει κατευθυντήριων οδηγιών. Καθώς νέες τεχνολογίες και πολιτικές χτίζονται γύρω από τα εμβόλια κατά της νόσου COVID-19, ο συνεχιζόμενος έλεγχος της αποτελεσματικότητας αυτών και των επικαιροποιημένων οδηγιών ανάλογα με τη πληθυσμιακή ομάδα, αποδεικνύονται ζωτικής σημασίας για το αντίκτυπο και το μέλλον της νόσου. Περαιτέρω μελλοντικές μελέτες είναι απαραίτητες.
Λέξεις-κλειδιά: σοβαρό οξύ αναπνευστικό σύνδρομο τύπου 2, κορονοϊός 2019, υγειονομικοί, επαγγελματίες υγείας, φοιτητές, COVID-19, SARS-CoV-2
Λέξεις-κλειδιά:
Σοβαρό οξύ αναπνευστικό σύνδρομο τύπου 2, Κορονοϊός 2019, Υγειονομικοί, Επαγγελματίες υγείας, Φοιτητές, Covid-19, Sars-cov-2