Λογοτεχνικές Βιογραφίες και Λογοτεχνικές Διαδρομές: Φαίδρα, Δηιάνειρα, Διδώ, Αριάδνη, Πηνελόπη και οι λογοτεχνικοί τους βίοι στο έργο του Οβιδίου.

Διδακτορική Διατριβή uoadl:3387910 48 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Φιλολογίας
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-01-14
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Μαυροειδή Μαρία-Άννα
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Σοφία Παπαϊωάννου, Βαθμίδα: Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλολογίας, Ίδρυμα ΕΚΠΑ
Ανδρέας Μιχαλόπουλος, Βαθμίδα: Καθηγητής, Τμήμα Φιλολογίας, Ίδρυμα ΕΚΠΑ
Ελένη Καραμαλέγκου, Βαθμίδα: Ομότιμη Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλολογίας, Ίδρυμα ΕΚΠΑ
Σοφία Γεωργακοπούλου, Βαθμίδα: Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλολογίας, Ίδρυμα ΕΚΠΑ
Βάιος Βαϊόπουλος, Βαθμίδα: Καθηγητής, Τμήμα Φιλολογίας, Ίδρυμα ΕΚΠΑ
Μυρτώ Γκαράνη, Βαθμίδα: Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλολογίας, Ίδρυμα ΕΚΠΑ
Στέλλα Αλέκου, Βαθμίδα: Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλολογίας, Ίδρυμα Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Πρωτότυπος Τίτλος:
Λογοτεχνικές Βιογραφίες και Λογοτεχνικές Διαδρομές: Φαίδρα, Δηιάνειρα, Διδώ, Αριάδνη, Πηνελόπη και οι λογοτεχνικοί τους βίοι στο έργο του Οβιδίου.
Γλώσσες διατριβής:
Αγγλικά
Ελληνικά
Λατινικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Λογοτεχνικές Βιογραφίες και Λογοτεχνικές Διαδρομές: Φαίδρα, Δηιάνειρα, Διδώ, Αριάδνη, Πηνελόπη και οι λογοτεχνικοί τους βίοι στο έργο του Οβιδίου.
Περίληψη:
Στην παρούσα διατριβή μελετώνται οι μυθολογικές προσωπικότητες της Φαίδρας, της Δηιάνειρας, της Διδώς, της Αριάδνης και της Πηνελόπης, όπως αυτές εμφανίζονται στην αρχαία ελληνική και ρωμαϊκή λογοτεχνία, με στόχο την απόδειξη της ενότητας του χαρακτήρα τους, παρά τις εκάστοτε διαφοροποιήσεις στην παρουσίασή τους από συγγραφέα σε συγγραφέα. Συγκεκριμένα, η μελέτη ξεκινά από την πρώτη εκτεταμένη εμφάνιση των ηρωίδων αυτών στα έργα τα οποία λαμβάνονται ως πρότυπα και φτάνει μέχρι και την ποίηση του Οβιδίου. Εντός της ποίησης του Οβιδίου παρουσιάζονται οι ομοιότητες και οι διαφορές που εμφανίζουν οι ηρωίδες σε σύγκριση με τα πρότυπά τους, αλλά και ο διαφορετικός τρόπος με τον οποίο τις παρουσιάζει ο ίδιος ο Οβίδιος μέσα στα έργα του.
Το επιχείρημα που υποστηρίζεται στην παρούσα μελέτη είναι πως ο Οβίδιος δεν μεταχειρίζεται τις μυθολογικές αυτές προσωπικότητες με σκοπό να τις παρουσιάσει με τρόπο ώστε να αποκλίνουν από τις πρότυπες ιστορίες, αλλά οι αποκλίσεις που δημιουργούνται οφείλονται στη θέαση των ηρωίδων σε διαφορετικές χρονικές στιγμές. Με άλλα λόγια, σε όλα τα έργα πρόκειται για τις ίδιες μυθικές περσόνες ιδωμένες σε διαφορετική συναισθηματική στιγμή και όχι για παραλλαγμένες παρουσιάσεις τους. Το ίδιο υποστηρίζεται πως συμβαίνει και εντός των έργων του Οβιδίου, στα οποία το συναίσθημα των ηρωίδων εξελίσσεται από έργο σε έργο, παράλληλα με τις προσωπικότητες των γυναικείων μορφών που το βιώνουν, οι οποίες με τη σειρά τους ωριμάζουν μαζί με το συναίσθημά τους. Ως εκ τούτου, ο χαρακτήρας τους σκιαγραφείται με στοιχεία αντιφατικά, τα οποία όμως δικαιολογούνται όταν μελετηθούν ως διαφορετικές εκφάνσεις μιας ενιαίας προσωπικότητας, καθιερώνοντας έτσι και την ενότητα του εκάστοτε χαρακτήρα.
Οι μέχρι τώρα μελέτες οι οποίες αναλύουν αυτές τις μυθολογικές μορφές επικεντρώνονται στην απεικόνιση του χαρακτήρα τους ως διαφορετικού στα διάφορα έργα. Η παρούσα μελέτη αποδεικνύει πως η κάθε ηρωίδα παραμένει ίδια σε όλα τα έργα (εντός και εκτός του Οβιδίου) και εξελίσσεται συνεχώς. Η εξέλιξη αυτή αιτιολογεί τις διάφορες αντιφάσεις που προκύπτουν. Τέλος, πολλές αντιφάσεις προκύπτουν και από το γεγονός ότι από έργο σε έργο διαφοροποιείται το λογοτεχνικό είδος μέσα στο οποίο εκτυλίσσονται οι ιστορίες, κάτι το οποίο ο αναγνώστης οφείλει να λαμβάνει υπόψη του όταν μελετά τις συμπεριφορές των ηρωίδων. Το λογοτεχνικό είδος (έπος, ελεγεία κ. ά.) αποτελεί γενικά καθοριστικό παράγοντα για τον τρόπο που παρουσιάζονται οι ήρωες και δεν συντελεί στην αμφισβήτηση του ενιαίου του χαρακτήρα τους.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
Φαίδρα, Δηιάνειρα, Διδώ, Αριάδνη, Πηνελόπη
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
624
Αριθμός σελίδων:
297