Αντιλήψεις μαθητών Γ' Γυμνασίου για την ιστορική σκέψη

Διπλωματική Εργασία uoadl:3393058 29 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Θεωρία Πράξη και Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-03-26
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Δημητριάδη Άννα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μαρία Μαμούρα, Επίκουρη Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Ε.Κ.Π.Α.
Φρυδάκη Ευαγγελία: Καθηγήτρια
Αθανάσιος Μιχάλης: Αναπληρωτής Καθηγητής
Πρωτότυπος Τίτλος:
Αντιλήψεις μαθητών Γ' Γυμνασίου για την ιστορική σκέψη
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Αντιλήψεις μαθητών Γ' Γυμνασίου για την ιστορική σκέψη
Περίληψη:
Στόχος της εκπαιδευτικής έρευνας ήταν να διερευνήσει πώς η προβληματοποίηση, ως εκπαιδευτική προσέγγιση, μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη της ιστορικής σκέψης των μαθητών. Η έρευνα ξεκίνησε θέτοντας έναν ιστορικό προβληματισμό που αποσκοπούσε στην κριτική του Ιωάννη Καποδίστρια, στην οποία οι μαθητές θα κατέληγαν έχοντας στη διάθεσή τους ιστορικές πηγές και βλέποντας τα γεγονότα από διαφορετικές οπτικές γωνίες.
Με τη χρήση μαθησιακών δραστηριοτήτων, προσπάθησα να ενισχύσω την κατανόηση των μαθητών, σχετικά με έννοιες όπως οι ιστορικές προοπτικές, η ιστορική σημασία και η χρήση αποδεικτικών στοιχείων πρωτογενούς πηγής, που καθορίζονται από το Seixas. Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας, το ερευνητικό υπόβαθρο του Seixas αποτέλεσε το θεωρητικό πλαίσιο που καθοδήγησε τη σχεδίαση των δραστηριοτήτων.
Στο τελικό στάδιο, ζητήθηκε από τους μαθητές να συντάξουν δοκίμια, στα οποία αποτυπώνονται οι προσωπικές τους απόψεις σχετικά με τα ιστορικά γεγονότα και ο τρόπος που εξελίχθηκε η ιστορική τους σκέψη, μέσω της διαδικασίας της προβληματοποίησης. Τα δοκίμια αναλύονται για να κατανοήσουμε πώς οι μαθητές χρησιμοποίησαν τις αρχές της ιστορικής σκέψης κατά τη διαμόρφωση των απόψεών τους.
Η έρευνα αυτή προσφέρει εμπειρικά δεδομένα που υποστηρίζουν την ιδέα ότι η προβληματοποίηση της ιστορικής σκέψης και η εφαρμογή των αρχών της μπορούν να βοηθήσουν στη διαμόρφωση ενός βαθιά κατανοητού ιστορικού πλαισίου στους μαθητές.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Ιστορία
Λέξεις-κλειδιά:
ιστορική σκέψη, ιστορικές πηγές, ιστορικές έννοιες, προβληματοποίηση της ιστορικής σκέψης
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
95
Αριθμός σελίδων:
134
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2024-10-02.

Διπλωματική Εργασία- Άννα Δημητριάδη.pdf
6 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2024-10-02.