ΤΟ ΓΛΩΣΣΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ: ΜΟΡΦΕΣ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗΣ ΣΤΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΠΑΙXNΙΔΙ ΣΕ ΕΝΑ ΠΟΛΥΓΛΩΣΣΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Διπλωματική Εργασία uoadl:3396098 12 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εκπαίδευση και Ανθρώπινα Δικαιώματα
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-04-10
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Ιατρού Ναταλία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Βασιλική Τσάκωνα
Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
Πρωτότυπος Τίτλος:
ΤΟ ΓΛΩΣΣΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ: ΜΟΡΦΕΣ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗΣ ΣΤΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΠΑΙXNΙΔΙ ΣΕ ΕΝΑ ΠΟΛΥΓΛΩΣΣΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
ΤΟ ΓΛΩΣΣΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ: ΜΟΡΦΕΣ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗΣ ΣΤΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΠΑΙΧNΙΔΙ ΣΕ ΕΝΑ ΠΟΛΥΓΛΩΣΣΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Περίληψη:
Η παρούσα έρευνα μελετά την χρήση γλωσσικού παιχνιδιού από παιδιά προσχολικής ηλικίας κατά την διάρκεια του ελεύθερου παιχνιδιού. Στόχος είναι η ανάδειξη των μορφών που παίρνει το γλωσσικό παιχνίδι, ο σκοπός για τον οποίο αξιοποιείται στις αλληλεπιδράσεις των παιδιών και στις λειτουργίες που έχει τελικά μέσα σε αυτές.
Παρουσιάζεται η ανάλυση των αλληλεπιδράσεων μιας ομάδας συνομηλίκων 3-4 ετών σε ένα πολύγλωσσο νηπιαγωγείο στο κέντρο της Αθήνας. Τα δεδομένα της έρευνας αφορούν μαγνητοφωνήσεις και σημειώσεις πεδίου επεισοδίων γλωσσικού παιχνιδιού που εντοπίστηκαν κατά την διάρκεια των παρατηρήσεων της ερευνήτριας στην αυλή του σχολείου.
Με την χρήση της μεθοδολογίας της ανάλυσης λόγου, το γλωσσικό παιχνίδι αναδείχθηκε ως κυρίαρχο μέσο επικοινωνίας εντός αυτής της κοινότητας πρακτικής, καθώς εμφανιζόταν συχνά στην έναρξη αλληλεπιδραστικών πλαισίων παιχνιδιού. Εμφανίστηκε με ποικιλία μορφών, με το ηχητικό παιχνίδι να κυριαρχεί και να ακολουθούν το τραγούδι, το παιχνίδι με τις λέξεις, το συμβολικό παιχνίδι και το γέλιο. Ανεξάρτητα από τη μορφή του, το γλωσσικό παιχνίδι φάνηκε να λειτουργεί ως κοινός επικοινωνιακός κώδικας μεταξύ των παιδιών, ιδιαίτερα μεταξύ παιδιών που δεν μιλούσαν την ίδια γλώσσα. Οι επιτελέσεις γλωσσικού παιχνιδιού αποτελούσαν γνώριμες ενδείξεις για την παρούσα κοινότητα πρακτικής, οι οποίες ενεργοποιούσαν άμεσα ασφαλή πλαίσια για παιχνίδι και αλληλεπίδραση.
Συνολικά αυτή η μελέτη, ακολουθεί και επιβεβαιώνει τα ευρήματα προηγούμενων ερευνών σύμφωνα με τα οποία το γλωσσικό παιχνίδι αποτελεί κάτι περισσότερο από μια αυθόρμητη διασκέδαση. Μέσα από τις αναλύσεις γίνεται φανερό ότι μπορεί να προσφέρει μια βαθύτερη κατανόηση των αλληλεπιδράσεων και των μορφών επικοινωνίας, σύναψης και διατήρησης κοινωνικών σχέσεων των παιδιών, τονίζοντας πως σε πολυγλωσσικά περιβάλλοντα μπορεί να γεφυρώσει τις γλωσσικές και κοινωνικές αποστάσεις.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
γλωσσικό παιχνίδι, παιδική αλληλεπίδραση, νηπιαγωγείο, πλαίσια παιχνιδιού, ελεύθερο παιχνίδι, πολύγλωσσο περιβάλλον
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
45
Αριθμός σελίδων:
81
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Διπλωματική-Ιατρού Ναταλία.pdf
845 KB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.