Διαχείριση συλλογών και μουσειακή μάθηση: Σχεδιασμός εκπαιδευτικής δράσης για μαθητές Νηπιαγωγείου στο Μουσείο Ελιάς και Ελληνικού Λαδιού

Διπλωματική Εργασία uoadl:3396730 10 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Μουσειακές Σπουδές
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-04-17
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Λαμπίρη Παρασκευή
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Αθηνά Μαχά, Επίκουρη Καθηγήτρια Λαογραφίας, Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Χαρίκλεια Κανάρη, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Αλεξάνδρα Τράντα, Αρχαιολόγος - Μουσειολόγος, Υπηρεσία Μουσείων, Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διαχείριση συλλογών και μουσειακή μάθηση: Σχεδιασμός εκπαιδευτικής δράσης για μαθητές Νηπιαγωγείου στο Μουσείο Ελιάς και Ελληνικού Λαδιού
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διαχείριση συλλογών και μουσειακή μάθηση: Σχεδιασμός εκπαιδευτικής δράσης για μαθητές Νηπιαγωγείου στο Μουσείο Ελιάς και Ελληνικού Λαδιού
Περίληψη:
Τα μουσεία στις μέρες μας και μεταξύ των πολυδιάστατων ρόλων που διαδραματίζουν, κυρίως στο κομμάτι της εκπαίδευσης ως φορείς μάθησης και ταυτόχρονα διασκέδασης, προσπαθούν να επαναπροσδιοριστούν μέσα σε ένα πλαίσιο συνεχόμενων αλλαγών. Ένα μουσείο αναπτύσσοντας δράσεις και κυρίως εκπαιδευτικά προγράμματα για όλες τις πιθανές, κοινωνικά και ηλικιακά, ομάδες, συνεισφέρει θετικά στην αντιμετώπιση του κοινωνικού αποκλεισμού και την ένταξη όλου του κοινού, τακτικού και μη, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο δεσμούς με τους εν δυνάμει επισκέπτες.
Η παρούσα εργασία ασχολείται με τον σχεδιασμό και την υλοποίηση ενός κύκλου εκπαιδευτικών δράσεων που διεξήχθη στο πλαίσιο του θερινού εργαστηρίου του Μουσείο Ελιάς και Ελληνικού Λαδιού για μία ομάδα με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και συχνά περιθωριοποιημένη από τον μουσειακό χώρο, αυτή των νηπίων. Στην πιλοτική εφαρμογή των δραστηριοτήτων συμμετείχαν εξήντα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Για τη συλλογή των δεδομένων και την εξαγωγή και ανάλυση των πορισμάτων αξιοποιήθηκαν δύο αξιολογητικά εργαλεία, η παρατήρηση και η ανατροφοδότηση από τα ίδια τα παιδιά.
Η εργασία είναι διαρθρωμένη στα εξής πέντε κεφάλαια: Το πρώτο που λειτουργεί σαν εισαγωγή, αναφέρεται στο πλαίσιο, τον σκοπό, τους βασικούς στόχους της εργασίας, τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε, τους περιορισμούς που προέκυψαν, καθώς και τους ορισμούς τεσσάρων βασικών όρων. Το δεύτερο κεφάλαιο αποτελεί το θεωρητικό μέρος και πραγματεύεται τους ρόλους του συμπεριληπτικού μουσείου, την εκπαιδευτική του διάσταση, τα χαρακτηριστικά και τη σημασία της προσχολικής ηλικίας και αγωγής στον χώρο του μουσείου και τη δύναμη του υλικού πολιτισμού ως φορέα πολλαπλών μηνυμάτων. Τέλος, παρατίθενται σύντομα τα ερευνητικά ερωτήματα τις οποίες απαντά στη συνέχεια η εργασία. Από το τρίτο κεφάλαιο ξεκινά το πρακτικό μέρος, όπου γίνεται γνωριμία με το Μουσείο Ελιάς και Ελληνικού Λαδιού και την εκπαιδευτική του πολιτική. Στη συνέχεια, παρουσιάζεται όλη η διαδικασία από τον σχεδιασμό των προτεινόμενων δραστηριοτήτων, σύμφωνα με τις σύγχρονες θεωρίες της μουσειακής μάθησης, μέχρι την υλοποίησή τους. Το τέταρτο κεφάλαιο αποτελεί την αξιολόγηση των όσων εφαρμόστηκαν και συνδέεται με το πέμπτο στο οποίο ανακεφαλαιώνονται τα ευρήματα της έρευνας και προτείνονται πιθανοί τρόποι αξιοποίησής τους. Η εργασία προέκυψε έπειτα από την αναζήτηση, τη μελέτη και τη σύνθεση βιβλιογραφικού και διαδικτυογραφικού υλικού, καθώς και την αυτοψία - πιλοτική υλοποίηση των δραστηριοτήτων του προγράμματος στο Μουσείο Ελιάς και Ελληνικού Λαδιού στη Σπάρτη.
Τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας καταδεικνύουν πως οι συμμετέχοντες αισθάνονται ικανοποιημένοι και επιβεβαιώνουν ότι οι γνώσεις και οι δεξιότητες που απέκτησαν ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους. Επιπλέον, μπορούν να αξιοποιηθούν από τους επαγγελματίες των μουσείων στο εργασιακό τους περιβάλλον, αφού κατατίθεται μια σειρά από προτάσεις προς διευκόλυνση των μουσείων που οφείλουν να αλλάξουν την προσέγγισή τους προς τους επισκέπτες τους και να υιοθετήσουν μια εποικοδομητική επικοινωνιακή πολιτική και φιλοσοφία.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Μουσείο, συμπερίληψη, προσχολική ηλικία, μουσειακή εκπαίδευση, υλικός πολιτισμός, εκπαιδευτικό πρόγραμμα, ΠΙΟΠ, ΜΕΕΛ
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
123
Αριθμός σελίδων:
141
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΚΑΙ ΜΟΥΣΕΙΑΚΗ ΜΑΘΗΣΗ - ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΛΙΑΣ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙ.pdf (5 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο