Ηγετική συμπεριφορά διευθυντή: Σχέση με την επαγγελματική ικανοποίηση και συναισθηματική κατάσταση των εκπαιδευτικών

Διπλωματική Εργασία uoadl:3397158 14 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διαχείριση και Ανάπτυξη της Σχολικής Μονάδας: Παιδαγωγικές και Διοικητικές Πρακτικές
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-04-23
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Σταύρου Ιωάννης
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Νικόλαος Αλεξόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Θωμάς Μπαμπαλής, Καθηγητής, ΠΤΔΕ, ΕΣΠΑ
Κωνσταντίνα Τσώλη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, ΠΤΔΕ, ΕΣΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ηγετική συμπεριφορά διευθυντή: Σχέση με την επαγγελματική ικανοποίηση και συναισθηματική κατάσταση των εκπαιδευτικών
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ηγετική συμπεριφορά διευθυντή: Σχέση με την επαγγελματική ικανοποίηση και συναισθηματική κατάσταση των εκπαιδευτικών
Περίληψη:
Κοινωνικοί και πολιτιστικοί παράγοντες καθώς και χαρακτηριστικά της κατάστασης διαμορφώνουν το βαθμό στον οποίο τα ιδιαίτερα στοιχεία και η συμπεριφορά του ηγέτη είναι κατάλληλα προσαρμοσμένα και αποτελεσματικά για το περιβάλλον, το σκοπό και τις ανάγκες των υφισταμένων και συγκεκριμένα των εκπαιδευτικών και γενικότερα της σχολικής μονάδας. Στην κατεύθυνση αυτή η ηγετική συμπεριφορά του διευθυντή του σχολείου επιδρά στην επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων, επηρεάζοντας τη εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας, τη συναισθηματική κατάσταση και κατ’ επέκταση την απόδοση των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας. Σκοπός της εργασίας είναι να εξετάσει τη σχέση μεταξύ της ηγετικής συμπεριφοράς των διευθυντών σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης με την επαγγελματική ικανοποίηση, τη συναισθηματική κατάσταση και την αυτοκετίμηση των εκπαιδευτικών στο σχολείο στο οποίο υπηρετούν ως εκπαιδευτικοί. Στην έρευνα συμμετείχαν συνολικά εκατό εβδομήντα πέντε (175) εκπαιδευτικοί που διδάσκουν στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευσης, εκ των οποίων σαράντα ένας (41, ποσοστό 23.4%) ήταν άνδρες και εκατό τριάντα τέσσερις (134, 76.6%) γυναίκες. Σχετικά με την ηλικία των εκπαιδευτικών της μελέτης, αυτή κυμάνθηκε από είκοσι τρία (23) έως εξήντα δύο (62) ετών, με τη μέση ηλικία των εκπαιδευτικών να κυμαίνεται περίπου στα σαράντα ένα (41) έτη (Μ =41.37, SD = 11.69). Ο μέσος όρος της διδακτικής εμπειρίας ανέρχεται περίπου στα δεκαπέντε (15) χρόνια (Μ = 15.01, SD = 10.9). Οι εκπαιδευτικοί συμπλήρωσαν τέσερρα όργανα αυτοαναφοράς: (1) την Κλίμακα Επαγγελματικής Ικανοποίησης (Job Satisfaction Scale), (2) το Ερωτηματολόγιο Ανταγωνιστικών Αξιών Ηγετικής Συμπεριφοράς (Competitive Values Leadership Instrument), (3) την Κλίμακα Αυτοεκτίμησης (Self – Esteem Scale) και (4) την Κλίμακα Προφίλ Ψυχικής Διάθεσης (Profile of Mood State). Τα ερωτηματολόγια εμφάνισαν ικανοποιητικούς δείκτες εσωτερικής συνέπειας και εγκυρότητας. Τα αποτελέσματα της μελέτης υποστήριξαν την ύπαρξη στατιστικά σημαντικών συσχετίσεων μεταξύ της ηγετικής συμπεριφοράς του διευθυντή και της συναισθηματικής κατάστασης των εκπαιδευτικών, όπου θετικότερη ηγετική συμπεριφοράς σχετιζόταν με θετικότερη συναισθηματική κατάσταση των εκπαιδευτικών. Επίσης, η ηγετική συμπεριφοράς σχετιζόταν με την αυτοεκτίμηση των εκπαιδευτικών. Αναφορικά με τις συσχετίσεις μπορεί να υποστηριχθεί επίσης ότι η επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών σχετιζόταν με θετικότερη συναισθηματική κατάσταση από πλευράς τους. Εξετάζοντας τις διαφορές μεταξύ ομάδων εκπαιδευτικών, διαφορές παρατηρήθηκαν με βάση της ηλικία, την προηγούμενη εμπειρία σε διοικητική θέση, τη συνολική εκπαιδευτική – διδακτική εμπειρία των συμμετεχόντων, αλλά και το είδος του σχολείου (ιδιωτικό – δημόσιο) ως προς την αξιολόγηση της ηγετικής συμπεριφοράς των διευθυντών των σχολικών μονάδων. Τα συγκεκριμένα ευρήματα καταδεικνύουν με σαφήνεια το σημαντικό ρόλο της ηγετικής συμπεριφοράς του διευθυντή στο πλαίσιο της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ο οποίος σχετίζεται και μπορεί να επηρεάσει το αίσθημα επαγγελματικής ικανοποίησης των εκπαιδευτικών, αλλά και ευρύτερα της συναισθηματική κατάσταση και την αυτοεκτίμηση των εκπαιδευτικών. Συμπερασματικά, θα μπορούσε να υποστηριχθεί η ιδιαίτερη σημασία εκπαίδευσης των διευθυντών των σχολικών μονάδων σε θέματα ηγεσίας και διοίκησης καθώς και των εκπαιδευτικών των σχολικών μονάδων στο συγκεκριμένο πεδίο, καθώς και την ανάγκη περαιτέρω διερεύνησης ενός κρίσιμο θέματος για την εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
ηγετική συμπεριφορά, επαγγελματική ικανοποίηση, συναισθηματική κατάσταση, Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
200
Αριθμός σελίδων:
109
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Εργασία ΤΕΛΙΚΗ - Τελική έκδοση .pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.