Το Κρητικό Φωνητικό Ιδίωμα στο Ριζίτικο Τραγούδι: Ακουστική Ανάλυση και Συγκριτική Μελέτη

Διδακτορική Διατριβή uoadl:3398236 22 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Μουσικών Σπουδών
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-05-10
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Καλοζάκης Σπυρίδων
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Επιβλέπουσα Καθηγήτρια:

Αναστασία Γεωργάκη, Καθηγήτρια Τμήματος Μουσικών Σπουδών, EKΠΑ.

Μέλη τριμελούς επιτροπής:

Γεώργιος Koυρουπέτρογλου, Ομότιμος Kαθηγητής Τμήματος Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνίων, ΕΚΠΑ.

Αναστάσιος Χαψούλας, Kαθηγητής Τμήματος Μουσικών Σπουδών, ΕΚΠΑ.

Λοιπά μέλη επταμελούς επιτροπής:
Χριστίνα Αναγνωστοπούλου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Τμήματος Μουσικών Σπουδών, ΕΚΠΑ.

Αρετή Ανδρεοπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια Τμήματος Μουσικών Σπουδών, ΕΚΠΑ.

Νεκτάριος Παπαδογιάννης, Καθηγητής Τμήματος Μουσικής Τεχνολογίας και Ακουστικής, Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο.

Μάξιμος Καλιακάτσος-Παπακώστας, Αναπληρωτής Καθηγητής Τμήματος Μουσικής Τεχνολογίας και Ακουστικής, Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Το Κρητικό Φωνητικό Ιδίωμα στο Ριζίτικο Τραγούδι: Ακουστική Ανάλυση και Συγκριτική Μελέτη
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Το Κρητικό Φωνητικό Ιδίωμα στο Ριζίτικο Τραγούδι: Ακουστική Ανάλυση και Συγκριτική Μελέτη
Περίληψη:
Σημαντικό μέρος της παραδοσιακής μουσικής και ειδικότερα της φωνητικής παράδοσης της Κρήτης, αποτελεί το Ριζίτικο τραγούδι. Παρόλο που το Ριζίτικο συναντάται σε ολόκληρη (σχεδόν) τη Μεγαλόνησο, υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις μεταξύ των Νομών στην εκφορά του λόγου και στο τραγούδι κατ’ επέκταση, λόγω της ιδιάζουσας προφοράς και της εκφώνησης ιδιωματικών συμφώνων οι οποίες «υιοθετούνται» μεταξύ των Νομών που διαφοροποιούν σημαντικά την τραγουδιστική εκφορά. Η συγκεκριμένη έρευνα αποτελεί μια συγκριτική μελέτη η οποία «χαρτογραφεί» εκείνα τα ακουστικά και τα δομικά χαρακτηριστικά του φωνητικού ιδιώματος το οποίο χρησιμοποιεί η σύγχρονη Κρητική τραγουδιστική φωνή όπως η «τοποθέτηση» των φωνοσυντονισμών (formants) το «κούρδισμα» (tuning) αυτών και η κατανομή του εύρους των φωνοσυντονισμών -ανά Κρητική περιοχή- κατά την επιτέλεση του ριζίτικου τραγουδιού. Επίσης, στην παρούσα εργασία πραγματοποιείται καταγραφή του βιμπράτο και του ρετζίστρο, της έντασης και του τονικού ύψους. Ταυτόχρονα, μέσω της εξέτασης και της σύγκρισης των μάκρο και μίκρο- μελωδιών και της «εξαγωγής» φωνητικών παραμέτρων με μεθόδους ψηφιακής επεξεργασίας του φωνητικού σήματος, διερευνώνται οι μελισματικές αποκλίσεις και η χρήση του ποικίλματος («παιχνίδισμα» νοτών) και του «κουρδίσματος» (τροπικότητα) της άδουσας φωνής του ριζίτικου τραγουδιού. Τέλος, η προαναφερθείσα «εξαγωγή» και η σύγκριση των μελωδικών περιγραμμάτων των σύγχρονων Κρητών τραγουδιστών που ηχογραφήθηκαν με τη Βυζαντινή Σημειογραφία, αναδεικνύει τη μελωδική σχέση που υφίσταται ανάμεσα στη Βυζαντινή Μουσική και τη σύγχρονη Κρητική φωνή και το ιδίωμά της, εξετάζοντας παράλληλα ενδελεχώς τη σχέση της σημερινής άδουσας φωνής του ριζίτικου τραγουδιού με την τραγουδιστική έκφραση και ερμηνεία της εξέχουσας φωνής του Νίκου Ξυλούρη. Όλα τα παραπάνω, «σκιαγραφούν» το φωνητικό ιδίωμα στο σύγχρονο Ριζίτικο τραγούδι και το ποσοστό διαφοροποίησης της τραγουδιστικής τεχνοτροπίας στο εξεταζόμενο φωνητικό στυλ μεταξύ τριών (3) περιοχών της Κρήτης στις οποίες αυτό (ριζίτικο) συναντάται.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Τεχνολογία – Πληροφορική
Λέξεις-κλειδιά:
ακουστική ανάλυση τραγουδιστικής φωνής, εξαγωγή φωνητικών παραμέτρων, κρητικό φωνητικό ιδίωμα, ριζίτικο τραγούδι
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
204
Αριθμός σελίδων:
372
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2029-06-10.

ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΗ ΔΙΑΤΡΙΒΗ ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΚΑΛΟΖΑΚΗΣ .pdf
77 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2029-06-10.