Η παιχνιδοποίηση (gamification) ως εργαλείο κινητοποίησης στην τυπική εκπαίδευση σύμφωνα με απόψεις εκπαιδευτικών μουσικής πρωτοβάθμιας

Διπλωματική Εργασία uoadl:3398309 13 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Μουσική Εκπαίδευση σε Τυπικά και Άτυπα Περιβάλλοντα
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-05-20
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Τριανταφύλλου Πολυξένη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Περακάκη Ελισσάβετ, Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό του Τμήματος μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ
Τριανταφυλλάκη Αγγελική, Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η παιχνιδοποίηση (gamification) ως εργαλείο κινητοποίησης στην τυπική εκπαίδευση σύμφωνα με απόψεις εκπαιδευτικών μουσικής πρωτοβάθμιας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Αγγλικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η παιχνιδοποίηση (gamification) ως εργαλείο κινητοποίησης στην τυπική εκπαίδευση σύμφωνα με απόψεις εκπαιδευτικών μουσικής πρωτοβάθμιας
Περίληψη:
Η παιχνιδοποίηση είναι η εισαγωγή χαρακτηριστικών παιχνιδιού σε μια διαδικασία, κατά την οποία δεν συνηθίζεται το παιχνίδι, προκειμένου να κινητοποιηθεί και να διατηρηθεί ενεργό το ενδιαφέρον των εμπλεκομένων. Σκοπός της έρευνας είναι αρχικά η διερεύνηση μέσα από απόψεις εκπαιδευτικών μουσικής, που υπηρετούν στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα, εάν η παιχνιδοποίηση αποτελεί εργαλείο κινητοποίησης καθώς και με ποιο τρόπο και με ποιο σκοπό αξιοποιείται στη διδασκαλία της μουσικής σε περιβάλλον τυπικής μάθησης. Σε επόμενο στάδιο διερευνώνται οι δυσκολίες που συναντούν οι εκπαιδευτικοί κατά τη χρήση της παιχνιδοποίησης καθώς επίσης και η αξία της μεθόδου αυτής για εκπαιδευτικούς και μαθητές.
Η έρευνα διεξήχθη με βάση την ποιοτική μέθοδο έρευνας. Συγκεκριμένα τα δεδομένα συλλέχθηκαν μέσα από ημιδομημένες συνεντεύξεις έξι εκπαιδευτικών μουσικής της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι εργάζονται σε ιδιωτικά και δημόσια δημοτικά σχολεία, σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας. Από την ανάλυση των αποτελεσμάτων προέκυψαν τα εξής: Οι εκπαιδευτικοί αντιλαμβάνονται την παιχνιδοποίηση ως ένα εκπαιδευτικό εργαλείο, το οποίο συνίσταται στην εισαγωγή βασικών αρχών παιχνιδιού κατά τη διδασκαλία μουσικής. Προτιμούν να μετατρέπουν σε παιχνίδι τις βιωματικές δραστηριότητες εισάγοντας τα απαραίτητα χαρακτηριστικά παιχνιδοποίησης, παρά να χρησιμοποιούν τις παιχνιδοποιημένες ηλεκτρονικές εφαρμογές. Σκοπός της παιχνιδοποίησης είναι η εκμάθηση του ίδιου του γνωστικού αντικειμένου της μουσικής, η κινητοποίηση, η δημιουργικότητα, η ψυχαγωγία, η ομαδικότητα των μαθητών, ο σωστός τρόπος διεκδίκησης της νίκης και η διαχείριση της ήττας, η εμπέδωση, η επανάληψη, η αξιολόγηση και η απομνημόνευση της γνώσης. Επιπλέον εκτός της βιωματικότητας απώτερος σκοπός κατά την εφαρμογή της παιχνιδοποίησης θα πρέπει να είναι και το κέρδος που δίνουν οι δράσεις βασιζόμενες στο κονστρουκτιβιστικό μοντέλο μάθησης κατά το οποίο οι μαθητές έχουν φτάσει στο επίπεδο να δημιουργούν μόνοι τους τα παιχνίδια ή τους κανόνες. Οι συμμετέχοντες στην έρευνα παρουσίασαν μια πλούσια λίστα παιχνιδοποιημένων δραστηριοτήτων, τις οποίες εφαρμόζουν κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τους.
Φυσικά αντιμετωπίζουν αρκετές δυσκολίες κατά την αξιοποίηση της παιχνιδοποίησης, όπως οι πολυπληθείς αίθουσες και η έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής και κατάρτισης των εκπαιδευτικών. Παρόλα αυτά οι προκλήσεις αντιμετωπίζονται, γιατί η αξία της παιχνιδοποίησης για εκπαιδευτικούς και μαθητές καταδεικνύεται τόσο με την κινητοποίηση, όσο και με την ομαδικότητα, τη συλλογική σκέψη, τη συγκέντρωση και την ετοιμότητα, τη δημιουργικότητα και την κριτική σκέψη, την αυτοπεποίθηση και τη δημιουργία κλίματος ευγενούς άμιλλας.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
παιχνιδοποίηση, μουσική εκπαίδευση, Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, εκπαιδευτικοί μουσικής
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
328
Αριθμός σελίδων:
140
Η παιχνιδοποίηση (gamification) ως εργαλείο κινητοποίησης στην τυπική εκπαίδευση σύμφωνα με απόψεις εκπαιδευτικών μουσικής πρωτοβάθμιας.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο