Συμπερίληψη και αξιολόγηση μαθητών στη διδασκαλία των μαθηματικών: Βιβλιογραφική ανασκόπηση

Διπλωματική Εργασία uoadl:3398506 21 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-05-13
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Κανάβης Χρήστος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Χρυσαυγή Τριανταφύλλου, Επίκουρη Καθηγήτρια Τμήμα Μαθηματικών ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Συμπερίληψη και αξιολόγηση μαθητών στη διδασκαλία των μαθηματικών: Βιβλιογραφική ανασκόπηση
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Συμπερίληψη και αξιολόγηση μαθητών στη διδασκαλία των μαθηματικών: Βιβλιογραφική ανασκόπηση
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να αναδείξει την έννοια της συμπερίληψης υπό το πρίσμα της αξιολόγησης ως προς το μάθημα των μαθηματικών, δίνοντας έμφαση σε διάφορες διαστάσεις, με βάση τα ερευνητικά ερωτήματα που τέθηκαν. Ειδικότερα, διερευνάται το είδος των ερευνών, τα εργαλεία συλλογής δεδομένων και το αντικείμενο των ερευνών που σχετίζονται, κυρίως, με το δείγμα της κάθε έρευνας. Επίσης, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στις εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης, ώστε να είναι σε θέση να συμμετέχουν και να ανταποκρίνονται όλοι οι μαθητές, ενώ παρουσιάζονται ζητήματα και οφέλη που προκύπτουν με βάση τη συμπερίληψη που υιοθετείται κατά τη διαδικασία αξιολόγησης των μαθηματικών. Για την υλοποίηση της συγκεκριμένης έρευνας, πραγματοποιήθηκε μια συστηματική βιβλιογραφική ανασκόπηση με την επιλογή και ανάλυση 22 άρθρων. Με βάση τα αποτελέσματα που προέκυψαν από τη βιβλιογραφική ανασκόπηση, διαπιστώθηκε ότι ως προς το είδος της έρευνας, η πλειονότητα αυτών, αφορά ποσοτικές / πειραματικές μελέτες, οι οποίες εφαρμόζονται κυρίως σε μαθητές. Επιπλέον, με βάση τα άρθρα που μελετήθηκαν και τις ποσοτικές κυρίως έρευνες που εφαρμόστηκαν, παρατηρήθηκαν βελτιώσεις των μαθητών με το πέρασμα του χρόνου μετά την υλοποίηση προγραμμάτων και δραστηριοτήτων με εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης. Αναφορικά με τους συμμετέχοντες, διαπιστώθηκε πως το μεγαλύτερο μέρος των ερευνών αφορά μαθητές και πως τα εργαλεία συλλογής δεδομένων μπορεί να λάβουν τη μορφή παρατήρησης, συνέντευξης, ερωτηματολογίου, δοκιμασιών. Ως προς την ομάδα (ειδικές ανάγκες, πολιτισμικό υπόβαθρο), την οποία εντάσσονται οι μαθητές, πολλές έρευνες αναφέρονται σε μαθητές με διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο, με μαθησιακές δυσκολίες αλλά και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Οι εναλλακτικές μέθοδοι που αξιοποιούνται μπορεί να σχετίζονται είτε με την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών και ειδικών – βοηθητικών εργαλείων/ μέσων, είτε με τη διαφοροποίηση αυτών σύμφωνα με τις ανάγκες όλων των μαθητών. Τέλος, προέκυψαν ζητήματα ως προς την κατάρτιση των εκπαιδευτικών και την καταλληλότητα των μέσων και εργαλείων που αξιοποιούνται σε κάθε ομάδα μαθητών, ενώ τα οφέλη συνδέονται με καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα και τη συμπερίληψη των μαθητών στο πλαίσιο της τάξης και της διαδικασίας της διδασκαλίας. Η έρευνα για τη συμπεριληπτική αξιολόγηση χρειάζεται να αναπτυχθεί περαιτέρω, καθώς πρέπει να βρεθούν οι κατάλληλες πρακτικές αξιολογήσεις για κάθε διαταραχή ή δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι μαθητές. Δηλαδή, πρέπει να γίνει έρευνα ως προς τις πρακτικές αξιολόγησης που κρίνονται κατάλληλες για κάθε διαταραχή, ενώ θα πρέπει να διερευνηθεί η ετοιμότητα των εκπαιδευτικών και οι επιμορφωτικές ανάγκες τους, οι αντιλήψεις που διαθέτουν για τη συμπεριληπτική αξιολόγηση αλλά και το πλαίσιο που προδιαθέτει την υιοθέτηση αυτών των πρακτικών. Ειδικότερα, θα μπορούσε να διερευνηθεί κατά πόσο οι σχολικές μονάδες μπορούν να εφαρμόσουν αυτές τις πρακτικές, καθώς μπορεί να μη διαθέτουν τους κατάλληλους πόρους ή εξοπλισμό ή ακόμη και το κατάλληλο ακαδημαϊκό υπόβαθρο.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
Συμπερίληψη, μαθηματικά, εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης, εκπαιδευτική επιείκεια.
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
4
Αριθμός σελίδων:
95
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Διπλωματική_ΚΑΝΑΒΗΣ_ΧΡΗΣΤΟΣ_Δ202016.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.