Απόψεις εκπαιδευτικών, ειδικής και γενικής αγωγής, για τη συμπερίληψη των μαθητών- τριών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) στο γενικό σχολείο

Διπλωματική Εργασία uoadl:3398825 20 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εφαρμογές της Ψυχολογίας στη σχολική κοινότητα
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-05-16
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Παναγιωτοπούλου Γεωργία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Διαμάντω Φιλιππάτου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Σχολικής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ (Επιβλέπουσα Καθηγήτρια)
Αικατερίνη Λαμπροπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια Σχολικής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
Φωτεινή Πολυχρόνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Σχολικής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Απόψεις εκπαιδευτικών, ειδικής και γενικής αγωγής, για τη συμπερίληψη των μαθητών- τριών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) στο γενικό σχολείο
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Απόψεις εκπαιδευτικών, ειδικής και γενικής αγωγής, για τη συμπερίληψη των μαθητών- τριών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) στο γενικό σχολείο
Περίληψη:
Η τάξη του γενικού σχολείου τα τελευταία χρόνια περιλαμβάνει έναν αυξανόμενο αριθμό μαθητών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ). Αυτή η αλλαγή προήλθε από παγκόσμιες και εγχώριες αλλαγές στη νομοθεσία. Οι εκπαιδευτικοί γενικής και ειδικής αγωγής που εργάζονται στα γενικά σχολεία καλούνται πλέον περισσότερο από ποτέ να παρέχουν την κατάλληλη υποστήριξη στους μαθητές με ΔΑΦ προκειμένου να επιτευχθεί η συμπερίληψή τους στο γενικό σχολείο.
Ως συνέπεια αυτού, η παρούσα μελέτη είχε ως στόχο τη διερεύνηση μέσω ποιοτικής μεθοδολογίας της γνώσης των εκπαιδευτικών γενικής και ειδικής αγωγής για τη ΔΑΦ και της στάσης και εμπειρίας τους σχετικά με τη συμπερίληψη των μαθητών με ΔΑΦ στο γενικό σχολείο. Επιπλέον, μελετήθηκαν οι διδακτικές στρατηγικές που χρησιμοποιούν οι εκπαιδευτικοί για την ένταξη των μαθητών με ΔΑΦ στις γενικές τάξεις. Στην έρευνα συμμετείχαν 14 συνολικά εκπαιδευτικοί, επτά γενικής εκπαίδευσης και επτά ειδικής αγωγής.
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής είχαν πληρέστερη γνώση του αυτισμού σε σύγκριση με τους ομολόγους τους της γενικής εκπαίδευσης. Αυτό είχε ως συνέπεια να μπορούν να εντάσσουν καλύτερα τους μαθητές με ΔΑΦ στις γενικές τάξεις. Ωστόσο, διαπιστώθηκε ότι τόσο οι εκπαιδευτικοί ειδικής όσο και γενικής αγωγής είχαν θετικές απόψεις σχετικά με την συμπερίληψη των μαθητών με ΔΑΦ. Οι στρατηγικές που χρησιμοποιούν οι εκπαιδευτικοί για να συμπεριλάβουν τους μαθητές με ΔΑΦ σε μία τάξη με τυπικά αναπτυσσόμενους συνομιλήκους τους ποικίλλουν. Πιο συγκεκριμένα, κατά δήλωσή τους προωθούν την ομαδικότητα μέσω παιχνιδιών, δραστηριοτήτων και εργασιών, διαχειρίζονται αποτελεσματικά «προβληματικές» συμπεριφορές, χρησιμοποιούν εναλλακτικές πρακτικές διδασκαλίας όπως διαφοροποίηση των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων βάση των δυνατοτήτων του κάθε μαθητή κ.α. Τα αποτελέσματα υπογραμμίζουν τη σημασία της παροχής επιπλέον κατάρτισης στους εκπαιδευτικούς κυρίως γενικής αγωγής σε θέματα ένταξης για μαθητές με ΔΑΦ.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος, ΔΑΦ, συμπεριληπτικές πρακτικές, στρατηγικές διδασκαλίας, στάσεις εκπαιδευτικών, γενική και ειδική αγωγή
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
133
Αριθμός σελίδων:
114
ΤΕΛΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ, ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΕ ΔΑΦ ΣΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ Γ..docx (1).pdf (734 KB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο