Το μέτρο ως βασικό χαρακτηριστικό ύφους, χαρακτηρισμού και λογοτεχνικής ταυτότητας στην αρχαία ελληνική και λατινική επική ποίηση

Διπλωματική Εργασία uoadl:3401508 1 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Λογοτεχνία, σκέψη και πολιτισμός στον ελληνορωμαϊκό κόσμο
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-06-29
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Κιαπόκα Ελένη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Παπαϊωαννου Σοφία (Επόπτρια), Καθηγήτρια Λατινικής Φιλολογίας.
Κάρλα Γραμματική, Καθηγήτρια Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας.
Μακρυγιάννη Ευγενία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Το μέτρο ως βασικό χαρακτηριστικό ύφους, χαρακτηρισμού και λογοτεχνικής ταυτότητας στην αρχαία ελληνική και λατινική επική ποίηση
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Το μέτρο ως βασικό χαρακτηριστικό ύφους, χαρακτηρισμού και λογοτεχνικής ταυτότητας στην αρχαία ελληνική και λατινική επική ποίηση
Περίληψη:
Θέμα της παρούσας εργασίας αποτελεί ο μετρικός σχολιασμός συγκεκριμένων σκηνών από την Ιλιάδα και την Οδύσσεια του Ομήρου καθώς και την Αινειάδα του Βιργιλίου. Η συγκριτική μελέτη των διαλεγόμενων αυτών κειμένων αποσκοπεί να καταδείξει πως ο χειρισμός του δακτυλικού εξαμέτρου από τους δύο επικούς ποιητές αποτέλεσε ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του καθενός με τον Όμηρο να υπηρετεί εν γένει το βασικό σχήμα και τον Βιργίλιο να διαφοροποιείται σε μεγάλο βαθμό ως προς τη μορφή του εξαμέτρου από τον προκάτοχό του.

Σκοπός μου δεν είναι η παρουσίαση ενός εγχειριδίου μετρικής, αλλά η υφολογική και ερμηνευτική ανάλυση χωρίων από την Ιλιάδα, την Οδύσσεια και την Αινειάδα με κοινό παρονομαστή τη μετρική τους ανάλυση. Ως εκ τούτου, η παρούσα εργασία αποτελείται από τρία κεφάλαια, από τα οποία στο πρώτο καταγράφεται η συγκριτική μελέτη σκηνών από τα έργα του Ομήρου και του Βιργιλίου και συγκεκριμένα κατεξοχήν επικών σκηνών, ώστε να αποσαφηνιστεί η βασική μορφή του δακτυλικού εξαμέτρου. Αναλυτικότερα, μελετώνται η μονομαχία του Αχιλλέα με τον Έκτορα και αντίστοιχα εκείνη του Αινεία με τον Τύρνο (1.1), οι ασπίδες του Αχιλλέα και του Αινεία (1.2) και μία σκηνή μάχης από την Ιλιάδα και την Αινειάδα (1.3). Για να καταστεί περισσότερο σαφής η διαφοροποίηση και η εξέλιξη του Βιργιλίου από τον προκάτοχό του, μελετώνται στο 1.1, επίσης, τα επεισόδια του Απόλλωνα με τον Πύθωνα και τη Δάφνη στις Μεταμορφώσεις του Οβιδίου καθώς και 1.1. ελεγεία του Προπερτίου.

Το δεύτερο κεφάλαιο αφορά στην καταγραφή του συναισθήματος στη δομή του δακτυλικού εξαμέτρου. Η μελέτη εστιάζει συγκεκριμένα στην έκφραση τριών συναισθημάτων· του έρωτα (2.1), της οργής (2.2) και του θρήνου (2.3). Για τον σκοπό αυτό μελετώνται από την Ιλιάδα οι σκηνές του Έκτορα με την Ανδρομάχη, η οργή του Αχιλλέα και ο θρήνος του Πριάμου και της Εκάβης για τον Έκτορα, ενώ αντίστοιχα από την Αινειάδα η ταραγμένη σχέση του Αινεία με τη Διδώ, η οργή του Αινεία και της Ήρας, ώστε να φανεί η διαφορά στην ανθρώπινη και τη θεϊκή οργή και τέλος ο θρήνος της μητέρας του Ευρύαλου.

Το τρίτο και τελευταίο κεφάλαιο αφορά σε γυναικεία πρόσωπα. Πιο συγκεκριμένα συνεξετάζονται μετρικά η Ελένη στη Γ της Ιλιάδας με τη βασίλισσα Διδώ στο πρώτο βιβλίο της Αινειάδας, η Πηνελόπη στην α και την τ της Οδύσσειας ως πρότυπο γυναίκας για την εποχή εκείνη σε αντίθεση με την Καμίλλα στο ενδέκατο βιβλίο του λατινικού κειμένου, η οποία συμμετέχει σε μάχες, και τέλος οι «φύλακες-άγγελοι» του Οδυσσέα στη ζ της Οδύσσειας και του Αινεία στο πρώτο βιβλίο της Αινειάδας, δηλαδή η Ναυσικά και η Αφροδίτη αντίστοιχα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γενικά έργα
Λέξεις-κλειδιά:
Δακτυλικό εξάμετρο, Ιλιάδα, Οδύσσεια, Αινειάδα, Όμηρος, Βιργίλιος
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
42
Αριθμός σελίδων:
160
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2024-12-29.

Κιαπόκα Διπλωματική.pdf
4 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2024-12-29.