Διερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στην ενασχόληση με βιντεοπαιχνίδια, τις επιτελικές λειτουργιές και τη φυσική δραστηριότητα σε παιδιά 8-12 ετών

Διπλωματική Εργασία uoadl:3401812 8 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Προπονητική Αθλημάτων
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-06-27
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Κάντζας Ανδρέας Άγγελος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Βενετσάνου Φωτεινή, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Σ.Ε.Φ.Α.Α., Ε.Κ.Π.Α.
Σταύρου Νεκτάριος, Αναπληρωτής Καθηγητής, Σ.Ε.Φ.Α.Α., Ε.Κ.Π.Α.
Καμπάς Αντώνιος, Καθηγητής, Τ.Ε.Φ.Α.Α., Δ.Π.Θ.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στην ενασχόληση με βιντεοπαιχνίδια, τις επιτελικές λειτουργιές και τη φυσική δραστηριότητα σε παιδιά 8-12 ετών
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στην ενασχόληση με βιντεοπαιχνίδια, τις επιτελικές λειτουργιές και τη φυσική δραστηριότητα σε παιδιά 8-12 ετών
Περίληψη:
Η σπουδαιότητα του ρόλου της φυσικής δραστηριότητας (ΦΔ) και των επιτελικών λειτουργιών (ΕΛ) για την υγεία και την ανάπτυξη των παιδιών είναι πλέον γνωστή. Ωστόσο, η μεγάλη αύξηση της ενασχόλησης των παιδιών με βιντεοπαιχνίδια (ΕμΒΠ) εγείρει προβληματισμούς για την πιθανή σχέση της με τις δύο παραπάνω σημαντικές παραμέτρους. Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η μελέτη της σχέσης μεταξύ της ΕμΒΠ, της ΦΔ και των ΕΛ σε παιδιά ηλικίας 8-12 ετών. Επιμέρους στόχος ήταν η εξέταση πιθανής σύνδεσης της ΕμΒΠ με την ηλικία, το φύλο και τον ΔΜΣ. Στην έρευνα συμμετείχαν 249 μαθητές 8-12 ετών (MΟ=9.7±1.1 έτη). Η ΕμΒΠ καταγράφηκε με τη Video-Gaming Scale-For Children και η ΦΔ με επιταχυνσιόμετρα ActiGraph wGT3X-BT, τα οποία φορέθηκαν για επτά ημέρες. Τέλος, χρησιμοποιήθηκαν οι δοκιμασίες: Attention Network Test, για τον ανασταλτικό έλεγχο (ΑΕ), “How many – What number”, για τη γνωστική ευελιξία (ΓΕ) και Digits Backwards, για τη μνήμη εργασίας (ΜΕ). Η πιθανή σύνδεση μεταξύ ΕμΒΠ και (α) ηλικίας και ΔΜΣ, καθώς και (β) ΦΔ και ΕΛ ελέγχθηκε μέσω ανάλυσης συσχέτισης, ενώ για την εξέταση διαφορών στην ΕμΒΠ μεταξύ των δύο φύλων πραγματοποιήθηκε t-test. Από τα αποτελέσματα φάνηκε ότι η ΕμΒΠ δεν συσχετίστηκε με την ηλικία και τον ΔΜΣ των μαθητών, καθώς και ότι η διαφορά στον χρόνο ΕμΒΠ ανάμεσα στα δύο φύλα δεν ήταν στατιστικά σημαντική. Τέλος, αναφορικά με τη σχέση μεταξύ ΕμΒΠ, ΦΔ, και ΕΛ αναδείχθηκε μόνο μία ασθενής θετική συσχέτιση (r= .147, p< .05), μεταξύ της ΦΔ και του χρόνου αντίδρασης στις συμβατές συνθήκες της δοκιμασίας του ΑΕ. Με βάση τα παραπάνω, συμπεραίνεται ότι, στην ηλικία των 8-12 ετών, δεν υπάρχει σημαντική σχέση ανάμεσα στην ΕμΒΠ, τη ΦΔ και τις ΕΛ, υποδεικνύοντας ότι αυτοί οι παράγοντες λειτουργούν ανεξάρτητα. Ωστόσο, λόγω του εξαιρετικά περιορισμένου αριθμού σχετικών ερευνών, κρίνεται αναγκαία περαιτέρω διερεύνηση αυτής της σχέσης, προκειμένου να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
καθιστικές συμπεριφορές, ανασταλτικός έλεγχος, γνωστική ευελιξία, μνήμη εργασίας, αναπτυξιακές ηλικίες
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
516
Αριθμός σελίδων:
139
β. ΜΔΕ-ΚΑΝΤΖΑΣ-ΑΝΔΡΕΑΣ-1902010.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο