Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Καίτη (Αικατερίνη) Διαμαντάκου, Καθηγήτρια, Τμήματος Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ
Κλειώ Φανουράκη
Αγις Μαρίνης
Περίληψη:
Η παρούσα διπλωματική εργασία στοχεύει να αποτελέσει διδακτικό βοήθημα για την καλύτερη εξοικείωση των μαθητών και των μαθητριών με το αρχαίο ελληνικό δράμα τόσο ως κείμενο με συγκεκριμένη γλωσσική ταυτότητα όσο και ως παραστατική τέχνη, αλλά και ως φορέα αξιών. Φιλοδοξεί, έτσι, να εγείρει προβληματισμούς στους μαθητές και στις μαθήτριες που καταλήγουν, μέσω της «συνάντησης» του αρχαίου με τον σύγχρονο κόσμο, τόσο στη σφυρηλάτηση του πολιτικού τους ήθους όσο και στη συνειδητοποίηση των διαφορετικών ανά πολιτισμό κωδίκων του προσδιορισμού των έμφυλων ταυτοτήτων. Οδηγός σε αυτό το πόνημα, θα είναι η αναζήτηση του δραματικού χαρακτήρα και της ταυτότητας της Αντιγόνης σε όλες τις σωζόμενες τραγωδίες του θηβαϊκού κύκλου, Ἑπτά ἐπί Θήβας του Αισχύλου, Ἀντιγόνη, Οἰδίπους Τύραννος του Σοφοκλή, Φοίνισσαι του Ευριπίδη και Οἰδίπους ἐπί Κολωνῷ του Σοφοκλή, όπου εμφανίζεται, κάτω από τις ταξινομίες: γυναικεία μορφή, παρθένα γυναίκα, νεαρό κορίτσι, παιδί. Με αυτήν τη μέθοδο γίνεται περισσότερο αντιληπτός ο τρόπος με τον οποίο οι μεγάλοι τραγικοί αναπαρέστησαν τη νεότητα στην έμφυλη εκδοχή της γυναίκας, μέσα στις δυνατότητες και τα όριά της, ή έξω από αυτά, ώστε να μπορέσουμε να έχουμε ένα μοντέλο παιδαγωγικής διδασκαλίας επαρκές για τη σύγχρονη, απαιτητική εκπαιδευτική διαδικασία.
Λέξεις-κλειδιά:
Αντιγόνη, αναπαράσταση νέου, αρχαία τραγωδία, έμφυλοι ρόλοι, γυναικεία μορφή