Η επίδραση της Ηθικής Φιλοσοφίας στην παιδεία.

Διπλωματική Εργασία uoadl:3420365 48 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εφαρμοσμένη Ηθική
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-10-17
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Κυριακοπούλου Ευφημία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Επιβλέπων: Ευάγγελος Πρωτοπαπαδάκης, Καθηγητής Εφαρμοσμένης Ηθικής στο τμήμα Φιλοσοφίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Μέλη τριμελούς επιτροπής: Γεώργιος Αραμπατζής, Καθηγητής Βυζαντινής Φιλοσοφίας στο τμήμα Φιλοσοφίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών,
Νικόλαος Ερηνάκης, Επίκουρος Καθηγητής Κοινωνικής & Πολιτικής Φιλοσοφίας και Φιλοσοφίας του Πολιτισμού στο Τμήμα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η επίδραση της Ηθικής Φιλοσοφίας στην παιδεία.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η επίδραση της Ηθικής Φιλοσοφίας στην παιδεία.
Περίληψη:
Η εργασία αυτή πραγματεύεται τη διερεύνηση της αναγκαιότητας και δυνατότητας επίδρασης της Ηθικής Φιλοσοφίας στην παιδεία. Ο διαχρονικός προβληματισμός των φιλοσόφων από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα αναδεικνύει τη συνύφανση φιλοσοφικών και παιδαγωγικών θεωρήσεων. Αρχικά, διερευνώνται οι απαρχές της Φιλοσοφίας και παρουσιάζονται τα χαρακτηριστικά της γνωρίσματα, που συνιστούν την ειδοποιό διαφορά της από τις επιστήμες. Ο κλάδος της Ηθικής Φιλοσοφίας διερευνά το προσήκον αξιακό πλαίσιο για βίο ενάρετο και ηθικό. Μέσω των κυριότερων ηθικών θεωριών, της αρετοκρατικής, δεοντοκρατικής και συνεπειοκρατικής ηθικής, διαπιστώνεται ο συνεκτικός τους άξονας με τη σύγκλιση των κριτηρίων της αρετής, του καθήκοντος και της ωφελιμότητας. Συνακόλουθα, συγκρίνονται οι έννοιες της παιδείας και της εκπαίδευσης και τίθεται ο προβληματισμός για το έλλειμμα της ανθρωπιστικής παιδείας κυρίως λόγω των ανεπαρκειών των εκπαιδευτικών συστημάτων. Η διαπίστωση της αναγκαιότητας διαμόρφωσης ορθής παιδαγωγικής αντίληψης οδηγεί στη μελέτη της Φιλοσοφίας της Παιδείας. Η «φιλοσοφική παιδαγωγική» θεμελιώνεται στις ηθικές θεωρίες των κλασικών φιλοσόφων και ιδιαίτερα του Αριστοτέλη και διέρχεται την ιστορία της ανθρωπότητας. Οι μεταγενέστεροι στωικοί και βυζαντινοί φιλόσοφοι μεταλαμπαδεύουν τις ηθικές θεωρήσεις και μέσω της Αναγέννησης και του Διαφωτισμού οδηγούν στη σύγχρονη παιδαγωγική, που διερευνά την ηθική και την εξελικτική ψυχολογία του παιδιού. Καταληκτικά, τεκμαίρεται ότι θεμελιώδεις αρχές της παιδείας είναι η αληθινή γνώση, η ηθική και η ελευθερία. Ο ηθικός συγκρητισμός των θεωριών αναδεικνύει την ανάγκη αξιοποίησης της έλλογης φύσης του ανθρώπου για την αναζήτηση της αρετής, της ηθικής και του ανθρωπισμού, προκειμένου να διασφαλιστεί η ευτυχία στον σύγχρονο αντιφατικό κόσμο. Επαφίεται στους παιδαγωγούς και τους πνευματικούς ανθρώπους να μυήσουν τους νέους στον μαγικό χώρο της Φιλοσοφίας, για να ανακαλύψουν την ευτυχία στην πνευματικότητα - μια έννοια ανοίκεια στην εποχή του υλικού ευδαιμονισμού - και να συντελέσουν στην δημιουργία ενός μέλλοντος δικαιοσύνης και ελπίδας.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
Φιλοσοφία της παιδείας, προαίρεση, αρετή, «ήθος-έθος», ηθικός συγκρητισμός, ευδαιμονία.
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
161
Αριθμός σελίδων:
90
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΕΥΦΗΜΙΑ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ, ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.