Σχεδιασμός και Αξιολόγηση Προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας στον χώρο του σχολείου με βάση κριτήρια ποιότητας. Ο ρόλος των Συμβούλων Σταδιοδρομίας και των Δομών Συ.Ε.Π.

Διπλωματική Εργασία uoadl:3430294 8 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Συμβουλευτική, Επαγγελματικός Προσανατολισμός και Διά Βίου Μάθηση
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-11-20
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Ζελελίδου Θεώνη-Ευαγγελία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Γαϊτάνης Δημήτριος, Δρ. & Επιστημονικός Συνεργάτης, Τμήμα Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΕΚΠΑ).
Αργυροπούλου Αικατερίνη, Αν. Καθηγήτρια & Διευθύντρια ΠΜΣ Συμβουλευτικής, Επαγγελματικού Προσανατολισμού & Δια Βίου Μάθησης, Τμήμα Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΕΚΠΑ).
Ασβεστάς Αναστάσιος, Δρ. & Επιστημονικός Συνεργάτης, Τμήμα Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΕΚΠΑ).
Πρωτότυπος Τίτλος:
Σχεδιασμός και Αξιολόγηση Προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας στον χώρο του σχολείου με βάση κριτήρια ποιότητας. Ο ρόλος των Συμβούλων Σταδιοδρομίας και των Δομών Συ.Ε.Π.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Σχεδιασμός και Αξιολόγηση Προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας στον χώρο του σχολείου με βάση κριτήρια ποιότητας. Ο ρόλος των Συμβούλων Σταδιοδρομίας και των Δομών Συ.Ε.Π.
Περίληψη:
Η παρούσα διπλωματική εργασία επικεντρώνεται στη διασφάλιση ποιότητας των
προγραμμάτων αγωγής σταδιοδρομίας, τα οποία υλοποιούνται στις σχολικές μονάδες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αναδεικνύοντας τη σημασία της αξιολόγησής τους, μέσω κριτηρίων και δεικτών ποιότητας. Απώτερος σκοπός καθίσταται η υποστήριξη αφενός των μαθητών στη δια βίου διαχείριση της σταδιοδρομίας τους, μέσω του ποιοτικού σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού και, αφετέρου, όλων των συμμέτοχων στον σχεδιασμό, την παρακολούθηση και την τεκμηρίωση των αποτελεσμάτων των προγραμμάτων αγωγής σταδιοδρομίας, όπως οι σχεδιαστές πολιτικής στο Υπουργείο Παιδείας, οι Επόπτες Ποιότητας της Εκπαίδευσης, οι Υπεύθυνοι ΣΕΠ, οι Διευθυντές Β/θμιας Εκπαίδευσης, οι Εκπαιδευτικοί, η Τοπική Αυτοδιοίκηση, οι Κοινωνικοί Εταίροι κ.λπ.
Από τη μία, οι εξελίξεις που διατρέχουν τους χώρους της εκπαίδευσης και της αγοράς
εργασίας, συμβάλλοντας στη δημιουργία ενός ολοένα και πιο σύνθετου κόσμου και, από την άλλη, οι ευρωπαϊκές πολιτικές που αναδεικνύουν διαρκώς τη σημασία της βελτίωσης υπηρεσιών ΣυΕΠ, εστιάζοντας στην ποιότητα και την ισότιμη πρόσβαση, καθιστούν αναγκαία την διαρκή παρακολούθηση και αξιολόγηση αυτών των υπηρεσιών. Σε αυτό το πλαίσιο οι σύμβουλοι σταδιοδρομίας καλούνται να σχεδιάζουν και να υλοποιούν σε συνεργασία με τους μαθητές, προγράμματα αγωγής σταδιοδρομίας που επιτυγχάνουν μαθησιακά, κοινωνικά και οικονομικά αποτελέσματα, στηρίζοντας την επαγγελματική ανάπτυξη αλλά κυρίως την
ευημερία των μαθητών και ολόκληρης της σχολικής κοινότητας.
Με σκοπό, λοιπόν, τη διερεύνηση της αξιοποίησης κριτηρίων ποιότητας κατά τον σχεδιασμό και την αξιολόγηση προγραμμάτων αγωγής σταδιοδρομίας, σχεδιάστηκε ένα ερωτηματολόγιο για την αξιολόγηση πέντε κομβικών κατηγοριών κριτηρίων ποιότητας: της επάρκειας των συμβούλων, της παροχής υπηρεσιών, της συμμετοχής των χρηστών, αλλά και της αποτίμησης των αποτελεσμάτων. Οι συγκεκριμένες θεματικές περιοχές αποτελούν τις επίσημες κατηγορίες κριτηρίων αναφοράς της ΣυΕΠ βάσει του εθνικού και του ευρωπαϊκού πλαισίου ποιότητας της ΣυΕΠ. Στην έρευνα συμμετείχαν 95 εκπαιδευτικοί, 2 σύμβουλοι επαγγελματικού προσανατολισμού και 4 υπεύθυνοι ΣΕΠ (Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού) που εργάζονται σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία (γυμνάσια, λύκεια και μονάδες ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης) και σε Γραφεία Διευθύνσεων ΣΕΠ Β/θμιας Εκπαίδευσης. Μέσα από τα αποτελέσματα προέκυψε ότι τα προγράμματα δεν εφαρμόζονται κατά τρόπο οργανωμένο, δεν τηρείται σύστημα διασφάλισης ποιότητας και, παράλληλα, δεν αξιολογούνται τα αποτελέσματά τους, καθιστώντας δύσκολο να εκτιμηθεί η αποτελεσματικότητά τους. Η έρευνα ολοκληρώνεται με προτάσεις βελτίωσης, όπως η ενίσχυση της επιμόρφωσης των συμβούλων και η καλύτερη ενσωμάτωση των προγραμμάτων στο σχολικό πλαίσιο, ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των μαθητών και των εργασιακών απαιτήσεων.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
Αγωγή Σταδιοδρομίας, Κριτήρια Ποιότητας, σχεδιασμός και αξιολόγηση προγραμμάτων αγωγής σταδιοδρομίας, μαθητές, σύμβουλοι σταδιοδρομίας, δομές Συ.Ε.Π.
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
94
Αριθμός σελίδων:
169
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΖΕΛΕΛΙΔΟΥ ΘΕ 202010.pdf (3 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο