Αντιλήψεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για τα έμφυλα στερεότυπα

Διπλωματική Εργασία uoadl:3446555 5 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Σχολική Συμβουλευτική και Καθοδήγηση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-12-10
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Κουμπάκη Καλλιόπη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Άννα Τσιμπουκλή, Επίκουρη Καθηγήτρια, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Κωνσταντίνα Τσώλη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Νικόλαος Αλεξόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Αντιλήψεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για τα έμφυλα στερεότυπα
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Αντιλήψεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για τα έμφυλα στερεότυπα
Περίληψη:
Τα έμφυλα στερεότυπα είναι ένα καίριο ζήτημα που επηρεάζει τα άτομα σε όλες τις πτυχές τις ζωής τους. Καλλιεργούνται στη συνείδηση των ατόμων μέσω του κοινωνικού περιβάλλοντος στο οποίο γεννιούνται και μεγαλώνουν. Ένας βασικός φορέας που έχει κρίσιμο ρόλο στην καλλιέργεια ή την καταπολέμηση των έμφυλων στερεοτύπων είναι το εκπαιδευτικό σύστημα. Ως κύριοι εκπρόσωποί του, οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να διαμορφώσουν τις αντιλήψεις και τις στάσεις των μαθητών ως προς τα φύλα, προωθώντας την ισότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη. Για τον λόγο αυτό, η παρούσα μελέτη διερευνά τις αντιλήψεις και στάσεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης απέναντι στα έμφυλα στερεότυπα, καθώς και τις ικανότητες που έχουν για την καταπολέμησή τους.
Για την επίτευξη του σκοπού της έρευνας χρησιμοποιήθηκε τόσο η ποσοτική όσο και η ποιοτική μεθοδολογική προσέγγιση. Το ποσοτικό σκέλος της έρευνας πραγματοποιήθηκε με τη χρήση του ερωτηματολογίου «Teacher Efficacy for Gender Equality Practice (TEGEP) Scale» (Miralles-Cardona και συν., 2021), στο οποίο απάντησαν διαδικτυακά 63 εκπαιδευτικοί. Με στόχο να διερευνηθούν σε βάθος τα ευρήματα που προέκυψαν, ακολούθησε το ποιοτικό σκέλος της έρευνας, το οποίο πραγματοποιήθηκε με τη διεξαγωγή μίας ομαδικής συνέντευξης σε 7 εκπαιδευτικούς.
Τα ευρήματα της έρευνας ανέδειξαν ότι, παρά την ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών σε θέματα φύλου, υπάρχουν σημαντικά κενά στην ενημέρωση και την εκπαίδευσή τους. Αν και εκφράζουν θετική στάση για την προώθηση της ισότητας και την καλλιέργεια υγιών σχέσεων μεταξύ μαθητών, πολλοί δυσκολεύονται να ορίσουν βασικές έννοιες όπως το βιολογικό και κοινωνικό φύλο και να ενσωματώσουν την έμφυλη διάσταση στη διδασκαλία. Παράλληλα, οι εκπαιδευτικοί αποδίδουν την ευθύνη καλλιέργειας στερεοτύπων κυρίως στην οικογένεια και παρουσιάζουν διστακτικότητα στη συνεργασία σχολείου και γονέων. Τέλος, ενώ υπάρχει διάθεση για περαιτέρω επιμόρφωση, παραμένουν προκλήσεις στην αποτελεσματική καταπολέμηση των έμφυλων στερεοτύπων λόγω ανεπαρκών γνώσεων και υποστήριξης.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
έμφυλα στερεότυπα, φύλο, πρωτοβάθμια εκπαίδευση, έμφυλη διάσταση εκπαίδευσης
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
44
Αριθμός σελίδων:
84
ΚΟΥΜΠΑΚΗ ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ.pdf (933 KB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο