Γηριατρική εκπαίδευση για μη-ιατρικές ομάδες ενδιαφέροντος: συστηματική ανασκόπηση και στρατηγικές προοπτικές για την Ελλάδα, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής δράσης COST "PROmoting GeRiAtric Medicine in countries where it is still eMergING” (PROGRAMMING CA21122)

Διπλωματική Εργασία uoadl:3461483 18 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Φυσιολογία της Γήρανσης και Γηριατρικά Σύνδρομα
Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2025-02-04
Έτος εκπόνησης:
2025
Συγγραφέας:
Πετροπούλου Ελευθερία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Αθανάσιος Μπενέτος, Καθηγητής, Ιατρική Σχολή, Πανεπιστήμιο Λωρραίνης
Μαρίνα Κοτσάνη, Πρόεδρος Ευρωπαϊκής Δράσης CA21122
Κωστής Προύσκας, Διευθύνων Σύμβουλος (CEO) "Άκτιος Μονάδες Φροντίδας Ηλικιωμένων"
Πρωτότυπος Τίτλος:
Γηριατρική εκπαίδευση για μη-ιατρικές ομάδες ενδιαφέροντος: συστηματική ανασκόπηση και στρατηγικές προοπτικές για την Ελλάδα, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής δράσης COST "PROmoting GeRiAtric Medicine in countries where it is still eMergING” (PROGRAMMING CA21122)
Γλώσσες εργασίας:
Αγγλικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Γηριατρική εκπαίδευση για μη-ιατρικές ομάδες ενδιαφέροντος: συστηματική ανασκόπηση και στρατηγικές προοπτικές για την Ελλάδα, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής δράσης COST "PROmoting GeRiAtric Medicine in countries where it is still eMergING” (PROGRAMMING CA21122)
Περίληψη:
Η ταχεία αύξηση του γηράσκοντος πληθυσμού στην Ελλάδα έχει αναδείξει την επείγουσα ανάγκη για εξειδικευμένη εκπαίδευση στη γηριατρική, ώστε να υποστηριχθούν οι ολοκληρωμένες υπηρεσίες υγειονομικής φροντίδας για τους ηλικιωμένους. Η παρούσα μελέτη εξετάζει τη συμμετοχή μη-ιατρικών ομάδων ενδιαφέροντος—όπως νοσηλευτών, κοινωνικών λειτουργών, διοικητικών, στρατηγικών και επιχειρηματικών αρμοδίων, αλλά και υπευθύνων χάραξης πολιτικής—στην ανάπτυξη πρωτοβουλιών εκπαίδευσης στη γηριατρική και αξιολογεί τον ρόλο τους στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Δράσης COST CA21122, PROGRAMMING. Με τη χρήση της μεθοδολογίας PRISMA, πραγματοποιήθηκε συστηματική ανασκόπηση στις βάσεις δεδομένων Google Scholar, Scopus και PubMed, εφαρμόζοντας συγκεκριμένα κριτήρια ένταξης και αποκλεισμού και εστιάζοντας σε πρωτογενείς μελέτες από το 2014 και μετά. Η ανάλυση περιελάμβανε ποικίλες προοπτικές σχετικά με την εκπαίδευση στη γηριατρική, με τους ρόλους των φορέων καθώς και με τις επιπτώσεις της δικτύωσής τους, συνθέτοντας τελικά ευρήματα από εννέα επιλεγμένες μελέτες. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι μη-ιατρικές ομάδες ενδιαφέροντος συμβάλλουν σημαντικά στη γηριατρική φροντίδα μέσω της διεπιστημονικής συνεργασίας, της συνηγορίας και της επιρροής σε πολιτικές, καλύπτοντας τοιουτοτρόπως κρίσιμα κενά σε αυτή. Η ενεργή τους δικτύωση ενισχύει τον κοινωνικό αντίκτυπο των γηριατρικών πρωτοβουλιών, προωθώντας μία θετική κοινωνική εικόνα της γήρανσης και ενθαρρύνοντας πολιτικές που συμπεριλαμβάνουν τους ηλικιωμένους. Στον αντίποδα όμως αυτής της συνεισφοράς, συστημικοί περιορισμοί όπως οι περιορισμένοι πόροι και η έλλειψη θεσμοθετημένης εκπαίδευσης στη γηριατρική, περιορίζουν την πλήρη ενσωμάτωση αυτών των φορέων στην υποδομή της υγειονομικής περίθαλψης της Ελλάδας. Τα ευρήματα συνάδουν με την υπάρχουσα έρευνα η οποία τονίζει την αναγκαιότητα της διεπιστημονικής συνεργασίας για την κάλυψη υπαρχόντων κενών επί της γηριατρικής μας γνώσης, όπως άλλωστε απεικονίζεται και σε αντίστοιχα ευρωπαϊκά πλαίσια. Η μελέτη προτείνει την αξιοποίηση του πλαισίου της CA 21122 για την εφαρμογή μεταρρυθμίσεων στη γηριατρική εκπαίδευση, ενσωματώνοντας μη-ιατρικές ομάδες ενδιαφέροντος σε ένα συνεκτικό και συνεργατικό μοντέλο φροντίδας. Τέτοιες πρωτοβουλίες θα μπορούσαν να ενισχύσουν τη γηριατρική φροντίδα, να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής των ηλικιωμένων και να προωθήσουν ένα βιώσιμο και φιλικό προς τους ηλικιωμένους σύστημα υγείας το οποίο θα παραμένει ικανό να προσαρμόζεται στις δημογραφικές αλλαγές που θα βιώνει στο εγγύς μέλλον και η Ελλάδα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Επιστήμες Υγείας
Λέξεις-κλειδιά:
Γηριατρική εκπαίδευση, Πρωτοβουλίες, Μη-ιατρικές ομάδες ενδιαφέροντος, Διεπαγγελματική συνεργασία
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
41
Αριθμός σελίδων:
48
PETROPOULOU_THESIS_2025_FINAL.pdf (1008 KB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο