Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδακτική της ΒιολογίαςΒιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2025-04-11
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ευστράτιος Βαλάκος, Καθηγητής Τμήμα Βιολογίας, ΕΚΠΑ
Παναγιώτης Παφίλης, Καθηγητής Τμήμα Βιολογίας, ΕΚΠΑ
Μάρθα Γεωργίου, Ε.ΔΙ.Π Τμήμα Βιολογίας, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ζωικοί οργανισμοί στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση μέσα από την οπτική του Μουσείου Ζωολογίας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ζωικοί οργανισμοί στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση μέσα από την οπτική του Μουσείου Ζωολογίας
Περίληψη:
Με την παρούσα διπλωματική εργασία επιχειρείται η διερεύνηση των συλλογισμών που αναπτύσσουν οι μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στο θέμα της προσαρμογής των ζώων στο περιβάλλον τους. Ειδικότερα πρόκειται για μια έρευνα που εστιάζει στην αξιολόγηση των συλλογισμών των μαθητών σχετικά με την προσαρμογή των ζώων, πριν και μετά τη συμμετοχή τους σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο Μουσείο Ζωολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών το οποίο σχεδιάστηκε για τις ανάγκες της παρούσας εργασίας. Η ανάλυση βασίζεται σε ερωτηματολόγια τα οποία χορηγήθηκαν σε ομάδα μαθητών που φοιτούσαν στην τελευταία τάξη του δημοτικού σχολείου, πριν και μετά τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα στο Μουσείο. Οι συλλογισμοί των μαθητών κατατάχθηκαν σε τρείς κατηγορίες: τον συλλογισμό με επιστημονικά στοιχεία και τον διαισθητικό συλλογισμό και τον μεικτό συλλογισμό. Σε συμφωνία με προγενέστερες έρευνες, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι μαθητές πριν την επίσκεψη στο Μουσείο χρησιμοποιούσαν διαισθητικούς συλλογισμούς για να εξηγήσουν σενάρια που αφορούσαν την προσαρμογή διαφορετικών ειδών στο περιβάλλον τους. Μετά τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα οι μαθητές αύξησαν τη χρήση επιστημονικών στοιχείων στους συλλογισμούς τους, χωρίς ωστόσο να εξαλείψουν τους διαισθητικούς συλλογισμούς. Ένα μέρος των μαθητών εξακολούθησαν να χρησιμοποιούν μεικτές συλλογιστικές και μετά τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα. Το θεωρητικό πλαίσιο που παρουσιάζεται στην εργασία αυτή συμβάλλει στην ανάλυση των εναλλακτικών ιδεών των μαθητών σχετικά με την εξελικτική προσαρμογή των ζώων καθώς και της σημασίας της Μουσειακής εκπαίδευσης στην οικοδόμηση επιστημονικά ορθών ιδεών. Η συμβολή της έγκειται στην ενημέρωση των εκπαιδευτικών και των εργαζόμενων σε διαφορετικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα για την κατάλληλη καθοδήγηση των μαθητών προς περισσότερο επιστημονικούς συλλογισμούς.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
προσαρμογή, Μουσειακή εκπαίδευση, Ζωολογικό Μουσείο, εναλλακτικές ιδέες
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
74