Η κατάκτηση της Συμφωνίας Υποκειμένου-Ρήματος στην Ειδική Γλωσσική Διαταραχή και σε παιδιά τυπικής ανάπτυξης

Διπλωματική Εργασία uoadl:2320689 931 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Γλωσσολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-12-03
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Κωστελέτου-Κασσωτάκη Αλεξάνδρα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Σπυριδούλα Βαρλοκώστα, Καθηγήτρια Γλωσσολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Μαρία Ιακώβου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Γλωσσολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Βασίλειος Σπυρόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Γλωσσολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η κατάκτηση της Συμφωνίας Υποκειμένου-Ρήματος στην Ειδική Γλωσσική Διαταραχή και σε παιδιά τυπικής ανάπτυξης
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η κατάκτηση της Συμφωνίας Υποκειμένου-Ρήματος στην Ειδική Γλωσσική Διαταραχή και σε παιδιά τυπικής ανάπτυξης
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας διπλωματικής είναι η μελέτη της παραγωγής και της κατανόησης της Συμφωνίας Υ-Ρ σε παιδιά με Ειδική Γλωσσική Διαταραχή και σε παιδιά τυπικής ανάπτυξης, μέσω μιας δοκιμασίας παραγωγής και μιας δοκιμασίας κατανόησης. Οι συμμετέχοντες στην ομάδα με ΕΓΔ έχουν μέση ηλικία 6,3 έτη και η επίδοσή τους συγκρίνεται με δύο ομάδες παιδιών τυπικής ανάπτυξης, η μία αποτελούμενη από παιδιά αντίστοιχης χρονολογικής ηλικίας (μέση ηλικία 6,1 έτη) και η δεύτερη αποτελούμενη από παιδιά αντίστοιχης γλωσσικής ηλικίας (μέση ηλικία 5,2 έτη). Η δοκιμασία παραγωγής είναι μια δοκιμασία εκμαίευσης, αποτελούμενη από 72 προτάσεις και η δοκιμασία κατανόησης περιλαμβάνει 80 προτάσεις κρίσης γραμματικότητας. Συνολικά, η διαφορά ανάμεσα στις επιδόσεις των τριών ομάδων συμμετεχόντων δεν ήταν στατιστικά σημαντικές ούτε στην παραγωγή ούτε στην κατανόηση (για τη δοκιμασία κρίσης γραμματικότητας, F (2, 15) = 1.896, p = 0.184). Τα αποτελέσματα της μελέτης μας είναι δυνατό να εξηγηθούν μέσω της άποψης του Leonard, ότι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με ΕΓΔ μπορούν να εντοπιστούν στα σημεία εκείνα της γλώσσας που δυσκολεύουν και τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης (Leonard, 2014). Τα ελληνόφωνα παιδιά τυπικής ανάπτυξης φαίνεται να κατακτούν τη Συμφωνία Υ-Ρ σχετικά νωρίς κατά τη διαδικασία γλωσσικής κατάκτησης, οπότε δεν αναμένεται τα παιδιά με ΕΓΔ να παρουσιάζουν ιδιαίτερες δυσκολίες στην πλευρά αυτή της γλώσσας (Βαρλοκώστα, 2017). Ωστόσο, στη μελέτη μας παρατηρήθηκε μια αναντιστοιχία ανάμεσα στις επιδόσεις στην παραγωγή και την κατανόηση της Συμφωνίας Υ-Ρ, υπέρ της παραγωγής, η οποία θα μπορούσε να αποδοθεί στο γεγονός ότι οι κρίσεις γραμματικότητας απαιτούν μεταγλωσσικές ικανότητες. Συμπερασματικά, η Συμφωνία Υ-Ρ στην παραγωγή και την κατανόηση δεν φαίνεται να προκαλεί δυσκολίες στα ελληνόφωνα παιδιά με ΕΓΔ.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
κατάκτηση γλώσσας, γλωσσικές διαταραχές, ειδική γλωσσική διαταραχή, γραμματική συμφωνία
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
63
Αριθμός σελίδων:
64
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ-ΚΩΣΤΕΛΕΤΟΥ-ΚΑΣΣΩΤΑΚΗ.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο