Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
1) Βασιλική Δενδρινού, Ομοτ. Καθηγήτρια «Κοινωνιολογίας της Γλώσσας και της Ξενόγλωσσης Εκπαίδευσης», Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΕΚΠΑ (επιβλέπουσα),
2) Βασιλική Μητσικοπούλου, Αν. Καθηγήτρια «Αγγλική γλώσσα: Θεωρία – Ειδικές Εφαρμογές», Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΕΚΠΑ (μέλος της τριμελούς επιτροπής)
3) Αγγελική Τζάννε, Αν. Καθηγήτρια «Αγγλική γλώσσα: Θεωρία και Εφαρμογές», Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΕΚΠΑ (μέλος της τριμελούς επιτροπής)
4) Ευδοκία Καραβά, Αν. Καθηγήτρια, «Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία στη Διδακτική της Αγγλικής ως ξένης γλώσσας», Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΕΚΠΑ
5) Μάριος Χρύσου, Aναπληρωτής Kαθηγητής, «Γερμανική Γλωσσολογία και Διδακτική της Γερμανικής Γλώσσας», Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΕΚΠΑ
6) Τσοκαλίδου Πετρούλα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια «Κοινωνιογλωσσολογία και διδασκαλία της γλώσσας», Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, ΑΠΘ
7) Θωμαή Αλεξίου, Επίκουρη Καθηγήτρια Τομέα Θεωρητικής και Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας με ειδικότητα στη «Διδακτική Αγγλικής», Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΑΠΘ
Περίληψη:
Η παρούσα Διδακτορική Διατριβή μελετά τα είδη γραμματισμού που απαιτούνται για την επιτυχή κατανόηση πολυτροπικών κειμένων που χρησιμοποιούνται σε δοκιμασίες κατανόησης γραπτού λόγου στα Αγγλικά καθώς και τις απαιτήσεις γραμματισμού των ερωτημάτων που συνοδεύουν τα πολυτροπικά κείμενα. Τέτοιου είδους απαιτήσεις γραμματισμού δεν έχουν ερευνηθεί ως τώρα, κυρίως λόγω του ότι δίνεται έμφαση στη μελέτη της γλώσσας στα πλαίσια των εξετάσεων κατανόησης γραπτού λόγου.
Το σώμα πολυτροπικών κειμένων και δοκιμασιών που ερευνάται αντλείται από τις εξετάσεις γλωσσομάθειας του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας (ΚΠγ) Αγγλικής Γλώσσας - ένα από τα λίγα συστήματα εξετάσεων που χρησιμοποιεί πολυτροπικά κείμενα στις δοκιμασίες κατανόησης γραπτού λόγου. Η κατανόηση κειμένου προσεγγίζεται ως μια διαδικασία παραγωγής νοήματος από όλες τις σημειωτικές πηγές που περιλαμβάνονται στο πολυτροπικό κείμενο, όπως γλώσσα, εικόνα, τυπογραφία, χρώμα και σχεδιασμός σελίδας.
Για τη μελέτη των κειμένων που περιλαμβάνουν λεκτικά και οπτικά μέσα παραγωγής νοήματος, χρησιμοποιήθηκε συστημική προσέγγιση στην ανάλυση πολυτροπικού λόγου. Πραγματοποιείται συστηματική περιγραφή των στοιχείων πολυτροπικού γραμματισμού των δοκιμασιών ανά επίπεδο γλωσσομάθειας, η οποία οδηγεί σε δημιουργία διαβαθμισμένων προφίλ απαιτήσεων γραμματισμού και ενός ειδικού πλαισίου ανάλυσης πολυτροπικών κειμένων που χρησιμοπιούνται σε δοκιμασίες κατανόησης γραπτού λόγου, το οποίο βασίζεται στη συστημική προσέγγιση ανάλυσης λόγου. Επίσης, πραγματοποιείται ανάλυση των ερωτημάτων και κατηγοριοποίησή του με βάση τις απαιτήσεις πολυτροπικού γραμματισμού που θέτουν. Ποσοτική και ποιοτική ανάλυση των ενδείξεων πολυτροπικού γραμματισμού των κειμένων επιτρέπουν τη σύγκριση των απαιτήσεων γραμματισμού μεταξύ διαφορετικών επιπέδων.
Πρόκειται για μια πρωτότυπη έρευνα καθώς ερευνά το ρόλο της πολυτροπικότητας στην αξιολόγηση της ξένης γλώσσας και αποδεικνύει ότι διαφορετικών ειδών γνώσεις πέραν του λεξιλογίου και της γραμματικής της ξένης γλώσσας μπορεί να φανούν απαραίτητες για την πλήρη κατανόηση των νοημάτων του πολυτροπικού κειμένου και την επιτυχία στις δοκιμασίες κατανόησης γραπτού λόγου.
Λέξεις-κλειδιά:
πολυτροπικό κείμενο, συστημική προσέγγιση, δοκιμασία κατανόησης γραπτού λόγου, πολυτροπικός γραμματισμός