Μονάδα:
Τμήμα ΘεολογίαςΒιβλιοθήκη Θεολογικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-02-20
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Αν. Καθ. κ. Ιωάννα Στουφή – Πουληµένου
Αν. Καθ. κ. ∆ηµήτριος Μόσχος
Επ. Καθ. κ. Ιωάννης Παναγιωτόπουλος
Καθ. κ. ∆ιοτίµα Λιαντίνη
Επ. Καθ. κ. Γλυκερία Χατζούλη
Επ. Καθ. κ. Αγγελική Τριβυζαδάκη
Αν. Καθ. κ. ∆ηµήτριος Παυλόπουλος
Πρωτότυπος Τίτλος:
Οι Φορητές εικόνες του χαλεπιανού εργαστηρίου των αγιογράφων της οικογενείας Musawwir (17ος, 18ος αι.)
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
ΟΙ ΦΟΡΗΤΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΤΟΥ ΧΑΛΕΠΙΑΝΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ ΤΩΝ ΑΓΙΟΓΡΑΦΩΝ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ MUSAWWIR (17ος, 18ος αι.)
Περίληψη:
Στα πλαίσια της πνευματικής αναγέννησης στο Χαλέπι της Συρίας κατά τον 17ο και 18ο αι. αναμφιβόλως η Οικογένεια του Yοusuf Al Musawwir συνέβαλε τα μέγιστα, μέσα από την παραγωγή σημαντικών εικόνων, οι οποίες είτε κόσμησαν τα τέμπλα και τα εικονοστάσια των ιστορικών Μονών και των Ναών της Συρίας, είτε φυλάχθηκαν για ευλογία στα εικονοστάσια των Εκκλησιών. Στο σύνολο των δεκαπέντε εικόνων που αποδίδονται στον ιδρυτή της Χαλεπιανής Σχολής, Yοusuf, μόνο ένας περιορισμένος αριθμός αυτών φέρουν την υπογραφή του καλλιτέχνη. Τα έργα του Yοusuf εντυπωσιάζουν πρωτίστως λόγω της πιστότητάς τους στις αρχές της βυζαντινής ή μεταβυζαντινής τέχνης. Εικόνες και μινιατούρες αποκαλύπτουν την βαθιά γνώση του καλλιτέχνη σχετικά με την ελληνική παραδοσιακή τεχνοτροπία και εικονογραφία. Ο Nemeh, υιός του Yοusuf, χρησιμοποιεί το πινέλο με πολύ ευκινησία και άνεση, πράγμα το οποίο τον διακρίνει από όλους τους αγιογράφους. Επιπλέον κανείς δεν μπορεί να παρουσιάσει τα πρόσωπα και τα σαρκώματα με τόση λεπτομέρεια, λεπτότητα και φωτεινότητα όπως αυτός. Είναι ο πρώτος ο οποίος παρουσιάζει τις τοπικές εικόνες με έγχρωμα πλαίσια, που κύριο χαρακτηριστικό τους είναι οι πράσινες και κόκκινες ζώνες. Επίσης για πρώτη φορά το χρυσό φόντο των εικόνων διακοσμείται με φυτικά μοτίβα, όπως επίσης και τα φωτοστέφανα των Αγίων με άνθη λωτού, ρόδια και κρίνα, τα οποία μιμούνται αραβικά διακοσμητικά στοιχεία. H καλλιτεχνική μόρφωση του Hanania στο Χαλέπι οφείλεται αναμφισβήτητα στον πατέρα του Nemeh, του οποίου υπήρξε ταλαντούχος μαθητής. Κληρονόμησε όλα τα χαρακτηριστικά του πατέρα του: τη αίσθηση της σύνθεσης, την κομψότητα του σχεδίου, την τελειότητα της τεχνικής. Ξαναζωντάνεψε στις εικόνες του τους εικονογραφικούς τύπους που κληρονόμησε από τον πατέρα του. Σταδιακά απομακρύνεται από τους ανατολικούς εικονογραφικούς τύπους και υιοθετεί δυτικούς. Ο υιός του Hanania, διάκονος Girgis, είναι θα λέγαμε ο πιο μοντέρνος ζωγράφος της οικογενείας, που με τα έργα του σημάδεψε το δεύτερο μισό του 18ου αιώνα. Μέσα στα έργα του διακρίνουμε την απώλεια της κατανόησης της οικειότητας με την παραδοσιακή βυζαντινή τέχνη και ένα αυξημένο δέλεαρ για την δυτική ζωγραφική. Βλέπουμε την ανησυχία του ζωγράφου να προσαρμοσθεί στο γούστο και την τεχνική των συγχρόνων του ζωγράφων. Γι’ αυτό μπορεί ένα εικονογραφικό θέμα να το ζωγραφίσει σύμφωνα με τον παραδοσιακό τύπο, αλλά συγχρόνως και με τον δυτικό
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θρησκεία
Λέξεις-κλειδιά:
Εκκλησιαστική τέχνη, Μουσαουιρούν, Musawwiroun, Ζωγραφική, 17ος-18ος αι, Χαλέπι, Συρία, Λίβανος, Εικόνες
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
929