Αναγνώριση προτύπων συμπεριφοράς καταναλωτών μέσα από δεδομένα συναλλαγών

Διπλωματική Εργασία uoadl:2819683 303 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Οικονομικά, Διοικητικά και Πληροφοριακά Συστήματα Επιχειρήσεων
Βιβλιοθήκη Τμήματος Οικονομικών Επιστημών και Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-11-19
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Διακούλη Μαριάννα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Βασιλείου Ευάγγελος, Διδάσκων επί συμβάσει στο τμήμα Μηχανικών Οικονομίας και Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Αναγνώριση προτύπων συμπεριφοράς καταναλωτών μέσα από δεδομένα συναλλαγών
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Αναγνώριση προτύπων συμπεριφοράς καταναλωτών μέσα από δεδομένα συναλλαγών
Περίληψη:
Η Ανάλυση συσχέτισης (Association Analysis) και η μάθηση κανόνων συσχέτισης (Association Rule Learning), περιλαμβάνουν ένα σύνολο τεχνικών ανάλυσης που αποσκοπούν στην εύρεση συσχετίσεων μεταξύ συγκεκριμένων στοιχείων. Τα στοιχεία μπορεί να είναι είτε προϊόντα, είτε κατηγορίες προϊόντων σε καταστήματα λιανικής πώλησης, είτε άτομα που πραγματοποιούν αγορές σε ένα συγκεκριμένο ιστότοπο ή σε μη διαδικτυακό χώρο. Ακόμα τέτοιες τεχνικές μπορούν να λάβουν χώρα σε ιατρικά δεδομένα, περιβαλλοντολογικά δεδομένα και σε πολλά άλλα επιστημονικά πεδία. Από το σύνολο των τεχνικών ανάλυσης, η ανάλυση του καλαθιού αγοράς (Market Basket Analysis ) είναι η τεχνική με την οποία θα ασχοληθούμε σε αυτή την εργασία.
Το αντικείμενο μελέτης της παρούσας εργασίας είναι η αναγνώριση προτύπων συμπεριφοράς καταναλωτών μέσα από πραγματικά δεδομένα συναλλαγών. Πιο συγκεκριμένα, η ανάλυσή μας αποτελείται από δύο μέρη. Αρχικά, ερευνούμε μέσα από τα καλάθια των καταναλωτών ενός συγκεκριμένου καταστήματος λιανικής πώλησης, για διάστημα δύο μηνών, εάν και σε πιο βαθμό υπάρχουν προϊόντα που αγοράζονται μαζί από τους καταναλωτές. Προσπαθούμε να διακρίνουμε τις καταναλωτικές ανάγκες βρίσκοντας συνδυασμούς προϊόντων και κατηγοριών προϊόντων που εμφανίζονται συχνά μαζί στα καλάθια των καταναλωτών. Εν συνεχεία, στο δεύτερο μέρος της ανάλυσης μας, χρησιμοποιούμε δεδομένα συναλλαγών από το ίδιο κατάστημα, για διάστημα δύο εβδομάδων όπου τη μία από τις δύο εβδομάδες κάποια προϊόντα βρίσκονται σε προσφορά. Με την ανάλυση αυτών των δεδομένων ελέγχουμε αν οι προωθητικές ενέργειες επηρεάζουν τη συμπεριφορά των καταναλωτών ως προς την επιλογή των προϊόντων που τοποθετούν στο καλάθι τους.
Για να αναλύσουμε τα καλάθια των καταναλωτών και να βρούμε πιθανές συσχετίσεις των προϊόντων που περιέχουν, χρησιμοποιούμε τα εργαλεία της ανάλυσης συσχέτισης. Προκειμένου να εξορύξουμε τις ανωτέρω συσχετίσεις χρησιμοποιούμε τον Αλγόριθμο Apriori, έναν αλγόριθμο συσχετίσεων, ο οποίος εντοπίζει αρχικά μεμονωμένα στοιχεία που εμφανίζονται συχνά στη βάση δεδομένων και τα επεκτείνει σε μεγαλύτερα σύνολα, εφόσον τα τελευταία έχουν και αυτά μεγάλη συχνότητα εμφάνισης.
Αξιολογώντας τα αποτελέσματα που εξόρυξε ο αλγόριθμος, καταλήγουμε σε αρκετά συμπεράσματα. Τα αποτελέσματα που προήλθαν από τα πραγματικά δεδομένα του καταστήματος δείχνουν ότι υπάρχουν συσχετίσεις τόσο μεταξύ των προϊόντων όσο και μεταξύ των κατηγοριών, εκ των οποίων οι περισσότερες είναι αναμενόμενες.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Τεχνολογία – Πληροφορική
Λέξεις-κλειδιά:
Ανάλυση sυσχέτισης, Αλγόριθμος Apriori, Δεδομένα sυναλλαγών
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
4
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
41
Αριθμός σελίδων:
109
Master_Τhesis_Diakouli_Marianna.pdf (6 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο