The Crypt in the Text: Configurations of Writing, Play, and Mourning in the Novels of Paul Auster, Philip Roth, and Kurt Vonnegut

Διδακτορική Διατριβή uoadl:2820516 368 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-12-06
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Γιαννακόπουλος Γεώργιος
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
SCHULTZ William, Καθηγητής, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
ΝΤΟΚΟΥ Χριστίνα, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
ΤΣΙΜΠΟΥΚΗ Θεοδώρα, Καθηγήτρια, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
ΚΑΡΑΒΑΝΤΑ Ασημίνα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
ΚΑΚΟΛΥΡΗΣ Γεράσιμος, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ Απόστολος, Καθηγητής, School of Humanities, University Bordeaux Montaigne
ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ Βασιλική, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, School of Critical Studies, University of Glasgow
Πρωτότυπος Τίτλος:
The Crypt in the Text: Configurations of Writing, Play, and Mourning in the Novels of Paul Auster, Philip Roth, and Kurt Vonnegut
Γλώσσες διατριβής:
Αγγλικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η κρύπτη στο κείμενο: Συνδυάζοντας τη γραφή, το παίγνιο και το πένθος στα μυθιστορήματα των Πολ Όστερ, Φίλιπ Ροθ και Κερτ Βόννεγκατ
Περίληψη:
Η παρούσα διατριβή εξετάζει τους τρόπους με τους οποίους η μεταμοντέρνα λογοτεχνία, παρά την παιγνιώδη της διάσταση, δείχνει να είναι πρωτίστως μια λογοτεχνία του πένθους που, ως τέτοια, παράγει κείμενα που μπορούν να γίνουν αντιληπτά ως Ντερριντιανές κρύπτες που κατοικούνται από τα φαντάσματα τραυματικών γεγονότων, τόσο προσωπικών όσο και συλλογικών. Αντλώντας από αντιπροσωπευτικά κείμενα της αποδόμησης και της ψυχανάλυσης, διατυπώνει ένα θεωρητικό σχήμα που προσφέρει τη δυνατότητα μιας νέας ανάγνωσης των μεταμοντέρνων μυθιστορημάτων και, κατόπιν, το θέτει στην πρακτική της λογοτεχνικής κριτικής με την εξέταση επιλεγμένων έργων τριών Αμερικανών συγγραφέων της μεταπολεμικής περιόδου: του Πολ Όστερ, του Φίλιπ Ροθ, και του Κέρτ Βόννεγκατ. Η παρούσα μελέτη εστιάζει στη θεματική της κρύπτης ως ενός κειμενικού, σωματικού, και ιστορικού τόπου, στον οποίο τα Ντερριντιανά θέματα της γραφής, του παιγνίου, και του πένθους συνδυάζονται ποικιλοτρόπως. Η αρχι-γραφή αυτών των μυθιστορημάτων λαμβάνει χώρα σε μία πρωταρχική σκηνή, εκείνη ενός τραύματος που τοποθετείται εκτός των ορίων του βιβλίου και που ξεκινά το παίγνιο της λογοτεχνίας και την εργασία (πένθους) της γραφής. Η παιγνιώδης αυτοαναφορικότητα των μεταμοντέρνων μυθιστορημάτων, αν τη σκεφτούμε ριζοσπαστικά, ενέχει την «ενσωμάτωση» μιας σκηνής της αρχι-γραφής, ή αλλιώς της πρωταρχικής σκηνής της γραφής τους, σε κειμενικούς χώρους κρυπτών όπου φαντάσματα εμφανίζονται και εξαφανίζονται σε παραλλαγές του Φροϋδικού παιχνιδιού του φορτ/ντα. Η σκηνή αναβάλλεται καταδεικνύοντας τη μεταφυσική της προέλευση και τίθεται «υπό διαγραφή», μια κίνηση που υποδηλώνεται από την εισβολή του γράμματος x στον γραφικό τύπο της λέξης architexture (ένας νεολογισμός που συνδυάζει το κείμενο και το οίκημα με τις παραδοσιακές μεταφορές της γραφής ως χτίσιμο και ως ύφανση), μια κριτική έννοια που προτείνει η παρούσα διατριβή.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
αποδόμηση, ψυχανάλυση, λογοτεχνική θεωρία, Ντερριντά, Φρόυντ, αμερικάνικη πεζογραφία
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
191
Αριθμός σελίδων:
265
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Dissertation.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.