Μονάδα:
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής ΕκπαίδευσηςΒιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2022-02-25
Συγγραφέας:
Νομικού Χριστίνα
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Σκορδούλης Κωνσταντίνος, Καθηγητής, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Γρόλλιος Γεώργιος, Καθηγητής, ΠΤΔΕ, ΑΠΘ
Χαλκιά Κρυσταλλία, Ομότιμη Καθηγήτρια, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Μπαμπάλης Θωμάς, Καθηγητής, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Κατσιαμπούρα Ιωάννα, Επίκουρη Καθηγήτρια, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Παυλίδης Περικλής, Αναπληρωτής Καθηγητής, ΠΤΔΕ, ΑΠΘ
Σούνογλου Μαρίνα, Επίκουρη Καθηγήτρια, ΠΤΠΕ, Θεσσαλίας
Πρωτότυπος Τίτλος:
Προσεγγίσεις των εναλλακτικών εκπαιδευτικών σχεδίων στην εκπαίδευση των παιδιών των προσφύγων.
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Προσεγγίσεις των εναλλακτικών εκπαιδευτικών σχεδίων στην εκπαίδευση των παιδιών των προσφύγων.
Περίληψη:
Στόχος της παρούσας διατριβής είναι η ποιοτική διερεύνηση των εμπειριών και των απόψεων των αναπληρωτών εκπαιδευτικών ΠΕ70 οι οποίοι εργάστηκαν σε Δομές Υποδοχής και Εκπαίδευσης Προσφύγων (ΔΥΕΠ) κατά το σχολικό έτος 2018-2019. Συγκεκριμένα, επιχειρήθηκε η σάρωση του πεδίου μέσω της έρευνας απογραφής. Οι 58 ημιδομημένες συνεντεύξεις οι οποίες λήφθηκαν από τις 14/2/2019 έως τις 19/6/2019 ανέδειξαν τις πολλαπλές όψεις του κρατικού εγχειρήματος. Σε πρώτο επίπεδο μελετώνται οι δυσκολίες και τα προβλήματα που συνάντησαν οι εκπαιδευτικοί κατά την άσκηση του παιδαγωγικού τους έργου καθώς και το πρίσμα μέσα από το οποίο δομήθηκε η διδακτική τους προσέγγιση. Η έρευνα εστιάζει επίσης στην κριτική αποτίμηση της εφαρμοζόμενης εκπαιδευτικής πολιτικής για την εκπαίδευση των προσφύγων μαθητών που φοιτούν στις ΔΥΕΠ. Σε δεύτερο επίπεδο μελετήθηκαν οι απόψεις των εκπαιδευτικών σε σχέση με την ένταξη κοινωνικών και πολιτικών ζητημάτων στη διδασκαλία τους με έμφαση στο προσφυγικό συγκείμενο. Η συνεξέταση αυτή πραγματοποιείται υπό το φως των ριζοσπαστικών παιδαγωγικών θεωριών με έμφαση στην συμβολή της παιδαγωγικής του Paulo Freire σε μία προσπάθεια να αναδειχθούν εκείνα τα σημεία τομής τα οποία είναι ικανά να συγκροτήσουν μία εναλλακτική-αντίπαλη παιδαγωγική παρέμβαση. Τα βασικότερα συμπεράσματα που προέκυψαν κατατείνουν στο ότι α) οι εφαρμοζόμενες νεοφιλελεύθερες πολιτικές για την εκπαίδευση δεν αφήνουν ανεπηρέαστο το πεδίο εκπαίδευσης των προσφύγων, β) η απουσία ουσιαστικής στήριξης και καθοδήγησης των εκπαιδευτικών των ΔΥΕΠ από την Πολιτεία επηρεάζει αρνητικά το έργο τους, γ) βασική προϋπόθεση για τη δίχως προβλήματα λειτουργία των ΔΥΕΠ υπήρξε σε σημαντικό βαθμό η μη ορατότητα των προσφύγων μαθητών στη σχολική και ευρύτερη κοινότητα δ) οι εκπαιδευτικοί παρά τις δυσκολίες και τα προβλήματα που συναντούν εργάζονται επιδεικνύοντας υψηλό βαθμό ενσυναίσθησης απέναντι στις τραυματικές εμπειρίες των μαθητών τους προσπαθώντας παράλληλα να συμπεριλάβουν το γλωσσικό και πολιτισμικό τους κεφάλαιο στη διδασκαλία ε) το ιδεολόγημα περί ουδετερότητας της εκπαίδευσης παραμένει ανθεκτικό, ενώ το τραύμα σε συνάρτηση με την ηλικία, τη δυσκολία στη γλωσσική επικοινωνία και την ετοιμότητα των μαθητών οριοθετεί τις παρεμβάσεις τους και στ) η τομή με την παιδαγωγική του Freire και τις ριζοσπαστικές προσεγγίσεις μπορεί να επιχειρηθεί σε ένα πρώτο επίπεδο στο πεδίο του κριτικού αλφαβητισμού υπό την προϋπόθεση της διερεύνησης του θεματικού σύμπαντος των προσφύγων μαθητών, της διερεύνησης των αντίστοιχων παραγωγικών λέξεων με τη σύστοιχη συγκρότηση ενός παιδαγωγικού υλικού το οποίο θα είναι ικανό να καθοδηγήσει εκείνους τους εκπαιδευτικούς που επιθυμούν να υιοθετήσουν αντίπαλες στην κυρίαρχη παιδαγωγική προσεγγίσεις στη διδασκαλία τους.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
εκπαίδευση προσφύγων, διαχείρισης ετερότητας, ΔΥΕΠ, αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, Επιστημονική Επιτροπή, τραύμα, εναλλακτικές-ριζοσπαστικές προσεγγίσεις, Paulo Freire.
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
109